Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

صرفه‌جویی 759 میلیارد تومانی با اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کاهش سن کشتار مرغ به 42 روز منجر به صرفه جویی 759 میلیارد تومانی در واردات نهاده‌ها می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کاهش سن کشتار مرغ به 42 روز منجر به صرفه جویی 759 میلیارد تومانی در واردات نهاده‌ها می‌شود.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی در نشست کارگروه ملی طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ که امروز در سالن نعمتی جم برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: در فاز نخست این طرح با کاهش سن کشتار مرغ از 52 روز فعلی به 42 روز، ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ از 2.07 به 1.85 کاهش می یابد.

رکنی، کشتار مرغ در سن بالای 42 روز را به صرفه ندانست و تصریح کرد: در بعضی از مرغداری های پیشرو کشورمان ضریب تبدیل دان به گوشت 1.7 است که این عدد باید در سایر واحدهای مرغداری محبوبیت یابد.

وی ادامه داد: هدفگذاری کشورهای پیشرفته در زمینه ضریب تبدیل غذایی گوشت مرغ برای سال 2025 دستیابی عدد یک به یک است یعنی در ازای یک کیلو دانی که مرغ می خورد یک کیلو وزن پیدا کند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی، فراهم شدن زمینه صادرات، افزایش سود خالص تولید کنندگان مرغ گوشتی، افزایش کیفیت، طعم و کاهش ضایعات را از دیگر مزایای اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ عنوان کرد.

وی در همین حال بر مدیریت بازار جوجه تاکید ورزید و اظهار داشت:بازار جوجه به منظور شفاف سازی در قیمت، عرضه و توزیع باید به سمت بورس هدایت شود.

رکنی ایجاد تقاضا برای مرغ سایز را ضروری خواند و گفت: در این زمینه باید در جامعه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

وی اجرای موفق طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ را مستلزم عزم ملی، مشارکت سایر دستگاه و همراهی مصرف کنندگان، تولید کنندگان، کشتارگاه ها و میادین میوه و تره بار دانست.

رکنی با بیان این که اثر گذاری این طرح فوق العاده بالا است، خاطر نشان کرد که در بعضی از استان ها مانند استان اصفهان، پیشرفت در اجرای فاز نخست این طرح بالاتر از حد انتظار بوده و بعضی استان ها هم مشکلاتی داشته‌اند.

وی با اشاره به این که در فاز نخست دستورالعمل اجرایی این طرح وزن مرغ کشتار بین یک کیلو و 900 گرم تا دو کیلو و 200 گرم در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: افق طرح رسیدن به وزن کشتار یک کیلو 900 گرم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن امیدواری در تداوم این طرح، خواستار همکاری و مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی در اجرای این طرح شد.

وی با اشاره به این که برخی از کشتارگاه های کشور سورتر(درجه بندی کننده ) ندارند، گفت: ما نباید این موضوع را نادیده بگیریم و این کشتارگاه ها در یک محدوده زمانی باید به سورتر مجهز شوند.

تثبیت قیمت نهاده‌ها و تشویق تولیدکنندگان مرغ سایز

در این نشست، دکترکمالی دبیر ستاد کاهش سن و وزن کشتار مرغ و مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی و مرغداران گوشتی ایران، اجرای این طرح را برای تولید کنندگان سودآور عنوان کرد و اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد نژادهای تجاری که در اختیار داریم بهترین بازارشان سن بین 37 تا 42 روز است.

وی بهبود کیفیت گوشت، روند رشد سود با تغییر سن پرورش و قیمت جوجه، فراهم کردن زمینه صادرات و دستیابی به بازارهای هدف را از اهداف طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ عنوان کرد.

کمالی جلوگیری از زنده فروشی، ابلاغ قیمت بالاتر برای مرغ سایز برای تشویق مرغداران، کنترل و ارزیابی مبادی و ورود مرغ در میدان بهمن تهران و ارایه خدمات به مرغداران را از سیاست ها برای اجرای این طرح برشمرد.

وی در عین حال کارشکنی واسطه ها به دلیل کم شدن سودهای غیر متعارف، عدم ثبات در قیمت نهاده ها به خصوص جوجه یک روزه، زیاد بودن تعداد واحدهای پرورش مرغ در کشور و آماده نبودن برخی زیرساخت ها و تجهیزات کشتارگاه ها را از مشکلات موجود در زمینه تولید مرغ سایز اعلام کرد.

دبیر ستاد کاهش سن و وزن کشتار مرغ خواستار عرضه جوجه در بورس کالا و کنترل و نظارت دقیق دامپزشکی و معاونت امور دام در اجرای طرح شد.

بنا بر این گزارش، نشست کار گروه ملی کاهش سن و وزن کشتار مرغ با حضور تولید کنندگان مرغ،معاونان امور دام و مدیران دامپزشکی با هدف بررسی دستورالعمل طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ و رصد مشکلات و اقدامات انجام شده در استان های کشور ظرف یک ماه گذشته، بر گزار شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید