Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با ایانا:

ورود تکنولوژی صدف‌های خوراکی به کشور کلید خورد/ طرح مطالعاتی افزایش درآمد ساحل‌نشین‌ها آغاز می‌شود

امسال با 20 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، حدود 440 هزار تن آبزی پرورشی و 20 هزار تن دیگر میگو در کشور تولید می‌شود.

ورود تکنولوژی صدف‌های خوراکی به کشور کلید خورد/ طرح مطالعاتی افزایش درآمد ساحل‌نشین‌ها آغاز می‌شود


امسال با 20 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، حدود 440 هزار تن آبزی پرورشی و 20 هزار تن دیگر میگو در کشور تولید می‌شود.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره توسعه پرورش ماهی در قفس و ایجاد اشتغال برای ساحل‌نشینان دریای جنوب که مورد تأیید وزیر جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است، گفت: به‌دنبال حل مسائل و مشکلات زیرساختی در این بخش هستیم و سپس اقدامات مطالعاتی لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.

حسین عبدالحی افزود: نقاطی که به‌عنوان سایت پشتیبان مورد نیاز است را انتخاب خواهیم کرد و مجوزهای لازم را از مراجع مختلف اخذ می‌کنیم و پس از آماده‌سازی آنها، شرکت‌های سرمایه‌گذار برای این منظور تعریف می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال آن هستیم که این منطاق را به شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ واگذار کنیم و سپس ساحل‌نشینان و متقاضیان با عضویت در این شرکت‌ها بتوانند فعالیت‌های آبزی‌پروری را ادامه دهند.

عبدالحی ادامه داد: این طرح به‌تازگی آغاز شده و به‌طور قطع تا اوایل سال آینده اجرای آن کلید می‌خورد.

وی تصریح کرد: در زمینه پرورش میگو تجربیات ارزنده‌ای داشتیم که امید است بتوانیم برای پرورش ماهی در قفس نیز به موفقیت‌های این‌چنینی دست یابیم.


مطالعه برای افزایش درآمد ساحل‌نشینان به‌زودی آغاز می‌شود

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد: هنوز برآورد هزینه و طرح مطالعاتی و بررسی‌های پیشرفته انجام نشده است.

عبدالحی تأکید کرد: در دریای شمال نیز کارگروهی در معاونت صید و صیادی تشکیل شده تا بتوانیم از طریق جذب اعتبارات از بنیاد مستضعفان و سایر زیربخش‌های موجود اشتغال مولد برای صیادان منطقه ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: تولید صدف‌های خوراکی نیز در دستور کار است، زیرا یکی از بزرگ‌ترین تولیدات دنیا را تشکیل می‌دهد، اما در کشور ما به‌دلیل معذوریت‌های شرعی خواهان ندارد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اضافه کرد: صدف خوراکی از کم‌هزینه‌ترین آبزیان بوده و دارای صرفه اقتصادی برای تولید است که در این راستا با یکی از شرکای خارجی وارد بحث شدیم تا دانش و تجارب مورد نیاز را به ایران بیاورد.

عبدالحی بیان کرد: در گذشته تنها در زمینه صدف‌های مرواریدسازی اقدامات مؤثری در کشور به انجام رسیده است و تولید صدف‌های خوراکی موفقیت دیگری محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: در سال گذشته حدود 400 هزار تن آبزی پرورشی در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش 20 درصدی، میزان تولید آبزی‌پروری به 440 هزار تن برسد.

عبدالحی در پایان پیش‌بینی کرد که در سال جاری تولید میگو به 20 هزار تن برسد./

M-951004-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید