Iranian Agriculture News Agency

پژوهش محققان انستیتو تحقیقات روچستر نشان داد

10 هزار تن، سهم سالانه زباله‌های پلاستیکی دریاچه‌های بزرگ

محققان دریافتند که حدود 10 هزار تن یا 22 میلیون پوند زباله های پلاستیکی سالانه، وارد دریاچه‌های بزرگ، از سوی ایالات متحده و کانادا می‌شود.

10 هزار تن، سهم سالانه زباله‌های پلاستیکی دریاچه‌های بزرگ

محققان دریافتند که حدود 10 هزار تن یا 22 میلیون پوند زباله های پلاستیکی سالانه، وارد دریاچه‌های بزرگ، از سوی ایالات متحده و کانادا می‌شود.

متیو هافمن، استادیار دانشکده علوم ریاضی انستیتو تحقیقات روچستر ( RIT :Rochester Institute of Technology )، نویسنده "ثبت و انتقال زباله‌های باقی مانده پلاستیکی در دریاچه های بزرگ"، در این باره می‌گوید: "این مطالعه، نخستین تصویر از مقیاس واقعی آلودگی های پلاستیکی در دریاچه های بزرگ است."

هافمن با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری میزان حجم زباله های پلاستیکی در حال حرکت در سراسر مرزهای ایالتی و بین المللی از ایلینوی به میشیگان و از کانادا به ایالات متحده برآورد کرده است.

هافمن افزود: "مطالعات پیشین، 40 هزار تا 110 هزار تن پلاستیک واردشده به اقیانوس ها در امتداد خط ساحلی ایالات متحده برآورد کرده است."

در مطالعه هافمن و اریک هیتینگر استادیار سیاست عمومی در RIT گزارش شده که نیمی از آلودگی های پلاستیکی ورودی به دریاچه های بزرگ شامل ورودی سالانه 5000 تن به دریاچه میشیگان ، 2500 تن به دریاچه ایری و 1400 تن به دریاچه انتاریو است، همچنین دریاچه هرن 600 تن پلاستیک و دریاچه سوپریور 32 تن پلاستیک سالانه دریافت می کنند.

برآورد ورود سالانه ذرات پلاستیکی به میزان یک میلیمتر به دریاچه ها نشان می دهد؛4.41 تن به دریاچه ایری، 1.44 تن به دریاچه هرن و حدود 19 کیلوگرم به دریاچه سوپریور وارد می شود.

هیتینگر گفت: "آلودگی‌های پلاستیکی در دریاچه میشیگان تقریباً سالانه معادل 100 استخر المپیک پر از بطری‌های پلاستیکی است، در حالی که مقدار سالانه پلاستیک در دریاچه انتاریو برابر با 28 استخر المپیک پر شده از بطری‌های پلاستیکی است.

در مطالعات پیشین غلظت موضعی آلودگی های پلاستیکی در شاخه های فرعی و در امتداد سواحل اندازه گیری شد. مطالعه جدید با استفاده مدل سازی ریاضی برای نخستین بار به منظور توسعه هدف در طول زمان و مقیاس فضایی انجام شد.

این روش ثبت، مسیرهای زباله های پلاستیکی را در حال حرکت بین دریاچه‌ها و بین ایالت‌ها و مرزهای بین‌المللی برآورد می کند و نتایج می تواند میزان واقعی پلاستیک در دریاچه های بزرگ را نشان بدهد.

هافمن گفت: "یافته های این مطالعه نشان می دهد باقی مانده پلاستیک در دریاچه های بزرگ با اقیانوس متفاوت است؛ به جای شناوری تکه های زباله در اقیانوس، پلاستیک در دریاچه های بزرگ توسط باد دائما با جریان دریاچه، به ساحل برده می شود."

حدود 80 درصد زباله های پلاستیک در بستر سواحل دریاچه های بزرگ وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که پلاستیک ریز و قطعات پلاستیکی می تواند توسط حیات وحش مصرف و وارد زنجیره غذایی شود.

برآورد آلودگی های پلاستیکی در سراسر دریاچه های بزرگ با استفاده از جمعیت دینامیکی در محدوده 100 کیلومتری یا 62 مایلی ساحل، و مدل سازی هیدرودینامیکی برای شبیه سازی توزیع باقی مانده های زباله های پلاستیکی در سراسر دریاچه های بزرگ از سال 2009 تا 2014 انجام شد. برای این شبیه سازی داده های سیستم پیش بینی ساحلی دریاچه بزرگ و اقیانوسی مورد استفاده قرار گرفت./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.sciencedaily.com/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید