Iranian Agriculture News Agency

38 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز جنوب پایتخت زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفت

با توجه به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل سیلاب، تاکنون بیش از 38 هزار هکتار از مساحت حوزه‌های آبخیز این شهرستان زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.



سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری با بیان اینکه مساحت حوزه‌های آبخیز این شهرستان حدود 225 هزار هکتار و شامل 15 حوزه آبخیز است گفت: با توجه به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل سیلاب، تاکنون بیش از 38 هزار هکتار از مساحت حوزه‌های آبخیز این شهرستان زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.
به گزارش ایانا از اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضیاء نصرتی افزود: پروژه‌های آبخیزداری انجام شده در سطح این شهرستان شامل احداث بندهای خاکی، سنگی ملاتی، گابیونی، خشکه‌چین و همچنین عملیات فاروئینک و نهالکاری بوده است. وی با اشاره به اینکه مساحت مراتع این شهرستان بیش از 154 هزار هکتار و از نوع قشلاقی است، ظرفیت چرای مجاز دام در این مراتع را بالغ بر 25 هزار واحد دامی اعلام کرد و اظهار داشت: بیش از 128 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در وضعیت ضعیف و 26 هزار هکتار آن در وضعیت متوسط قرار دارد که برای بیش از 132 هزار هکتار این مراتع طرح‌های مرتعداری تهیه شده است که 88 هزار هکتار آن به بهره‌برداران واگذار شده است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری با ابراز نگرانی از اینکه پدیده بیابان‌زائی در بخش‌هائی از مراتع ضعیف و فقیر این شهرستان در حال شکل‌گیری است تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر و کمبود بارش‌های جوی و همچنین بهره‌برداری‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی سبب افزایش روند بیابان‌زائی در این مراتع گردیده است.


نصرتی در ادامه اضافه کرد: این شهرستان فاقد اراضی بیابانی شناسایی شده است اما با توجه به اهمیت موضوع، بررسی و شناسایی این اراضی و متعاقب آن تهیه و اجرای طرح های بیابان‌زدائی و احیای اراضی مرتعی در دستور کار قرار گرفته است.
وی احیاء و اصلاح این مراتع را راهکاری علمی و مناسب برای جلوگیری از ادامه تخریب‌ها و پیشگیری از بیابانی شدن این اراضی دانست و خاطرنشان کرد: عدم توجه به این موضوع مشکلاتی همچون پدیده گرد و غبار را به بار می‌آورد که از لحاظ زیست‌محیطی تهدیدی جدی برای پایتخت به شمار می‌آید که بر این اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا طرح ها و پروژه‌های اصلاح و توسعه مراتع با حمایت و همکاری دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط و تخصیص اعتبارات لازم به مرحله اجرا در آید.
نصرتی یادآور شد: با هدف افزایش سرانه فضای سبز 7 طرح جنگل‌کاری به میزان یکهزار و 678 هکتار در سطح این شهرستان در دست اجراست که عمده این طرح‌ها با مشارکت دستگاه‌های اجرائی در حال انجام است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید