Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران به ایانا خبر داد:

تخلف کم‌فروشی گازوئیل به کشاورزان/ گل‌دهی در گلخانه‌ها به نصف کاهش یافت

افت فشار گاز در آستانه فصل سرما و تعیین سهمیه ناکافی گازوئیل برای تأمین گرمای گلخانه‌ها، تولید گل را به نصف کاهش داده است.

تخلف کم‌فروشی گازوئیل به کشاورزان/ گل‌دهی در گلخانه‌ها به نصف کاهش یافت


افت فشار گاز در آستانه فصل سرما و تعیین سهمیه ناکافی گازوئیل برای تأمین گرمای گلخانه‌ها، تولید گل را به نصف کاهش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران امروز در گفت وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با آغاز فصل سرما و کاهش دما، در بسیاری از نقاط کشور گلخانه‌داران با افت فشار گاز روبه‌رو شدند که این امر باعث شده گل‌دهی در گلخانه‌ها به نصف کاهش یابد.

اکبر شاهرخی افزود: با اینکه انتقال لوله گاز و هزینه آن برای گلخانه‌داران بسیار زیاد است، اما فشار گاز تا حدی کاهش پیدا کرده است که فقط گل‌ها یخ نمی‌زنند.

وی با بیان اینکه سهم گازوئیل تعیین‌شده برای گلخانه‌داران کفاف تأمین گرمای گلخانه‌ها را نمی‌دهد، بیان کرد: با توجه به سهم اندکی که دولت برای گلخانه‌ها تعیین می‌کند، تولیدکنندگانی که از سوخت گازوئیل برای گرم کردن گلخانه خود استفاده می‌کنند، مجبور هستند مقداری از نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت‌های هر لیتر 500 تا 700 تومان تأمین کنند.

شاهرخی در پاسخ به این پرسش که دلیل فاصله 200 تومانی در قیمت هر لیتر گازوئیل چیست، عنوان کرد: با کاهش دما و افزایش نیاز گلخانه‌داران سودجویان از فرصت استفاده کرده و قیمت این حامل انرژی را بالا می‌برند به همین دلیل قیمت هر لیتر گازوئیل در فصل سرما از 200 تا 300 تومان متغیر است.

وی ادامه داد: این افزایش و نوسان قیمت در حالی است که تخلفاتی نظیر کم‌فروشی نیز در حجم تحویلی سوخت به گلخانه‌دارن رخ می‌دهد و با توجه به شرایط فعلی کاری از دست تولیدکنندگان برنمی‌آید؛ زیرا آنها مجبور به تأمین نیاز سوخت خود از این افراد فرصت طلب هستند.


پوشش ناقص بیمه گلخانه‌های گل

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه استان تهران با انتقاد از پوشش بیمه محصولات گلخانه‌ای به‌ویژه گل، اضافه کرد: پوشش ناقص بیمه باعث شده است که گلخانه‌داران نسبت به بیمه محصولات خود رغبت چندانی نشان ندهند، به‌طور مثال یکی از مشکلاتی که در فصل سرما برای گلخانه‌ها با منبع تامین گرمای سوخت گازوئیل پیش می‌آید، دودزدگی است که می‌تواند یک‌شبه تمام گل‌های یک گلخانه را نابود کند. این حادثه تحت پوشش پرداخت خسارت بیمه قرار نمی‌گیرد.

شاهرخی در پاسخ به این پرسش که چرا گلخانه‌ها به تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا برای کاهش سوخت مصرفی تجهیز نمی‌شوند، یادآور شد: در حال حاضر گلخانه‌هایی وجود دارند که با بهره‌مندی از تکنولوژی و دانش روز دنیا مصرف سوخت را کاهش داده‌اند، مانند گلخانه‌هایی که از لوله‌های آب گرم برای متعادل نگاه داشتن دمای گلخانه استفاده می‌کنند، اما استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا هزینه زیادی را برای گلخانه‌داران به همراه دارد که با توجه به بازار کم رمق گل بسیاری قادر به تأمین آن نیستند.

وی با بیان اینکه در بازار کنونی فروش گل سخت‌تر از تولید شده است، تأکید کرد: رکود بر بازار گل نیز تأثیر گذاشته است و تولیدکنندگان به‌سختی می‌توانند محصولات خود را به‌موقع و با قیمت مناسب به فروش برسانند.

شاهرخی اظهار داشت: شرایط سخت تولید و بازار در حالی است که هریک از گلخانه‌داران کارآفرینانی هستند که با تولید هر شاخه گل برای سرپرست خانواده‌ها از کارگر گلخانه تا راننده که محصول را بازار منتقل می‌کند، ایجاد اشتغال می‌کنند و فقر و آفت‌های اجتماعی ناشی از آن را کاهش می‌دهند.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر دولت به بازار داخلی و صادراتی گل شد و تصریح کرد: با توجه به چهار فصل بودن کشور، ما پتانسیل بسیار خوبی در تولید انواع گل داریم اما همتی در سطوح بالای دولت می خواهد تا این پتانسیل بالفعل برسد، به‌طور نمونه فلسطین با کمک مسئولان دولتی خود توانسته است صادرات گل به هلند را آغاز کند و با وجود شرایط سخت منطقه تحول خوبی در بازار گل خود ایجاد کند./

G-951004-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید