Iranian Agriculture News Agency

در دیدار بستگان صیادان کنارک با استاندار سیستان و بلوچستان عنوان شد:

نان‌آوران ما در چنگال دزدان دریایی هستند/ درخواست محسوب کردن جان باختگان به‌عنوان شهید برای بهره‌مندی از کمک مالی دولت

استاندار سیستان وبلوچستان در دیدار با خانواده صیادان ربوده‌شده توسط دزدان دریایی سومالی، از پیگیری‌های لازم مسئولان ارشد کشوری برای آزادی صیادان کنارک از چنگال دزدان دریایی خبر داد.

نان‌آوران ما در چنگال دزدان دریایی هستند/ درخواست محسوب کردن جان باختگان به‌عنوان شهید برای بهره‌مندی از کمک مالی دولت

علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با خانواده صیادان ربوده‌شده توسط دزدان دریایی سومالی، از پیگیری‌های لازم مسئولان ارشد کشوری برای آزادی صیادان کنارک از چنگال دزدان دریایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وی در این دیدار گفت که تا رسیدن به نتیجه مثبت تلاش خود را ادامه می‌دهیم. خانواده‌های صیادان نیز در این دیدار خواستار پایان دادن به نگرانی‌ها و جلوگیری از مرگ 22 صیاد اسیر شدند و گفتند: "نان‌آوران ما در چنگال دزدان دریایی هستند و هیچ پولی برای آزادی آنان نداریم."

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با جمعی از خانواده‌های صیادان کنارک در سالن اجتماعات شیلات چابهار اظهار داشت: "در همان ماه‌های نخست پس از اطلاع از سرقت لنج صیادی توسط دزدان دریایی، از طریق مسئولان ذی‌ربط پیگیری آزادی صیادان و ملوانان آغاز شد."

علی اوسط‌هاشمی افزود: "ایران با کشور سومالی رابطه خوبی ندارد و باید از طریق کشورهای عضو آیورا اقدامات لازم برای آزاد سازی صیادان انجام شود. در حال پیگیری برای جبران خسارت مالی شناور و برقراری مستمری و یا کمک ویژه از نهادهای حمایتی هستیم و درخواست کردیم تا هشت نفر جان باخته جزو شهدا محسوب شوند تا از کمک‌های مالی دولت بهره‌مند شوند. انتظار می‌رود مسئولان کشور به‌ویژه وزارت خارجه پیگیری بهتری داشته باشند تا به نتیجه مثبت برسیم."

وی ضمن تسلیت به جان‌باختن هشت نفر از صیادان در دست دزدان دریایی سومالی بیان کرد: "صیادان یکی از ضعیف‌ترین قشرهای جامعه هستند و ما نیز خود را در غم خانواده‌های صیادان شریک می‌دانیم و طلب صبر برای بازماندگان داریم. اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان برای بیمه کردن تمامی شناورها اقدام کند تا صیادان و سرمایه‌گذاران هنگام روبه‌رو شدن با چنین حادثه‌ای متضرر نشوند."

هدایت‌الله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، نیز گفت: "از سال 1387 تاکنون 53 فروند شناور چابهار و کنارک توسط دزدان دریایی به سرقت رفته‌اند و مکاتبات و پیگیری‌های لازم از سوی اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان انجام شده است، اما متأسفانه اقدام مثبتی برای آزادی آنان صورت نگرفته است."

ابراهیم فروزان‌مهر، مالک لنج سراج کنارک نیز به این نکته اشاره کرد که "شناور لنج پس از گرفتار شدن در دست دزدان سومالی به آن کشور منتقل شده است و بعد از گذشت چندماه صیادان تماس گرفته‌اند که دزدان در ازای آزادی درخواست یک میلیون دلار کرده اند. بعد از گذشت دو سال هشت نفر از 30 نفر صیاد بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند و بقیه نیز در صورت عدم پیگیری به سرنوشت آنان دچار خواهند شد."

وی خواستار پیگیری استاندار سیستان و بلوچستان برای آزادی صیادان از دست دزدان دریایی شد و چنین گفت: "تمام سرمایه‌ام از دست رفته، زیرا پس از پرداخت نکردن پول به دزدان دریایی شناور لنج را به صخره کوبیده‌اند و کاملاً شکسته شده است."

برای آزاد سازی این ملوانان نیز کمپین "تا آزادی صیادان ایرانی" راه‌اندازی شده است./

S-951004-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید