Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد:

سرمازدگی 100 درصد محصول چغندر و 50 درصد محصول کلزا در خراسان رضوی

سازمان جهادکشاورزی با همکاری اداره کل هواشناسی استان 37 نقطه را برای راه اندازی ایستگاه های هوا شناسی مکان یابی کرده است که در صورت راه اندازی آن ها کشاورزان زودتر به اطلاعات هواشناسی دسترسی پیدا می کنند و به روز تر می شوند.

سرمازدگی 100 درصد محصول چغندر و 50 درصد محصول کلزا در خراسان رضوی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی از خسارت 100 درصد محصول چغندر و 50 درصد محصول کلزا بر اثر سرمازدگی در این استان در هفته های اخیر خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، مجتبی مزروعی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گفت: سرمای هفته های گذشته استان، بی سابقه بود و سازمان در مناطق مهم و پیش بینی شده طبق گزارش هواشناسی به کشاورزان اطلاع رسانی کرد . بسیاری از کشاورزان با دریافت پیام سازمان از طرق مختلف و با راهکارهای ارائه شده قبل از بروز سرما از خسارت احتمالی جلوگیری کردند .

وی گفت: در سال گذشته برای نخستین بار کشت چغندر پاییزه با برداشت خوب داشتیم ولی متاسفانه امسال صد در صد محصول دچار سرمازدگی شد، با اینکه تمام موارد قبل از کشت رعایت شده بود .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی افزود: در کشت کلزا که یک محصول مدیریت پذیر است و توسعه کشت کلزا نشان دهنده علم و مدیریت منطقه است، متاسفانه 50 درصد این محصول نیز دچار سرمازدگی شد .

مزروعی با اشاره به موضوع آب در استان گفت: متاسفانه 33.4 درصد اعتباری که به آب شرب تعلق گرفته است، 70 درصد آن متعلق است به شهر مشهد است، در مقابل کل اعتبارات بخش کشاورزی 6.8 درصد بوده است که آنچه به بخش آب کشاورزی می رسد، کمتر از یک درصد است .

وی گفت: جالب این جاست که برای کمتر از پنج درصد آب مصرفی، 35 درصد بودجه در نظر گرفته شده و در مقابل برای 65 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی کمتر از یک درصد بودجه اختصاص یافته است .

مزروعی یادآور شد: ما نیاز داریم در بخش کشاورزی که در 10 سال گذشته با ضرر و بی توجهی رو به رو بوده ایجاد انگیزه کنیم تا کشاورز با رغبت بیشتر به کشاورزی بپردازد و با انگیزه بوجود آمده قادر خواهیم بود به روزهای خوش کشاورزی برسیم و در نظر داشته باشیم که این روز نزدیک است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: دلیل رسیدن به خودکفایی در بحث گندم ایجاد انگیزه در این بخش بوده و در تمام محصولات این انگیزه در حال ایجاد است .

وی ادامه داد: باید در بحث کشاورزی کار علمی انجام دهیم تا دچار خسارات کمتر شویم .

مزروعی افزود: ما باید تسهیلات مناسبی را برای بخش در نظر داشته باشیم تا سطح باغات استان اصلاح و احیاء شود .

وی در پایان گفت: همه ما باید برای اجرای کشاورزی پایدار تلاش کنیم .

معاون برنامه ریزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بخش کشاورزی به بهینه سازی کشت روی آورده است و اولویت به دلیل مزیت نسبی بالا و آب پایین با کشت محصولات باغی است .

اورانی گفت: حدود 10 درصد سطوح کشت باغی استان افزایش پیدا کرده و مسئله ای که این کشت را تهدید می کند، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی است. ما اگر بخواهیم بهینه سازی الگوی کشت را داشته باشیم، باید به این موضوع بیشتر بهاء دهیم .

وی در خصوص جبران خسارات کشاورزان استان گفت: متاسفانه صندوق جبران خسارات در سال 89 منحل شد و همه بار خسارات به دوش بیمه کشاورزی افتاد که این موضوع صندوق بیمه را با مشکل مواجه می کند .

معاون برنامه ریزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: سازمان جهادکشاورزی با همکاری اداره کل هواشناسی استان 37 نقطه را برای راه اندازی ایستگاه های هوا شناسی مکان یابی کرده است که در صورت راه اندازی آن ها کشاورزان زودتر به اطلاعات هواشناسی دسترسی پیدا می کنند و به روز تر خواهند شد .

گفتنی است در جلسه ستاد مدیریت بحران معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری، مدیران کل استان و فرمانداران حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید