Iranian Agriculture News Agency

FAO Globefish اعلام کرد:

بازار تولید ماهی رشد آهسته‌ای دارد/ مصرف جهانی ماهی از نرخ رشد جمعیت جهان پیش گرفت

بر اساس گزارش FAO Globefish (منبع قابل اعتماد در حوزه تجارت بین‌المللی و اخبار بازار ماهی)، انتظار می‌رود که امسال تولید جهانی ماهی، با رشد آهسته‌ای همراه باشد، همچنین صید گونه‌های وحشی مانند پولاک آلاسکا "Alaska Pollock" و "anchoveta" (ماهی سواحل اقیانوس آرام در امریکا از جنوب کالیفرنیا تا پرو) کمتر شده است.

بازار تولید ماهی رشد آهسته‌ای دارد/ مصرف جهانی ماهی از نرخ رشد جمعیت جهان پیش گرفت


بر اساس گزارش FAO Globefish (منبع قابل اعتماد در حوزه تجارت بین‌المللی و اخبار بازار ماهی)، انتظار می‌رود که امسال تولید جهانی ماهی، با رشد آهسته‌ای همراه باشد، همچنین صید گونه‌های وحشی مانند پولاک آلاسکا " Alaska Pollock " و " anchoveta " (ماهی سواحل اقیانوس آرام در امریکا از جنوب کالیفرنیا تا پرو) کمتر شده است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت thefishsite ، انتظار می‌رود تولید آبزی پروری در سال 2016، همچنان با نرخ بیش از پنج درصد در حجم کل، روبه رو باشد. افزایش درآمد و شهرنشینی، باعث شده تا مصرف جهانی ماهی از نرخ رشد جمعیت جهان، پیش بگیرد و به این معناست که مصرف سرانه سالانه حدود یک درصد افزایش یافته است. در سال 2016، انتظار می‌رود مصرف سرانه 20.5 کیلوگرم در سال باشد که در مقایسه با 20.3 کیلوگرم در سال 2015 و 17.6 کیلوگرم یک دهه پیش در سال 2006 ، افزایش را نشان می‌دهد.

پیش بینی می‌شود، نسبت ماهی تولید شده توسط بخش آبزی پروری برای مصرف ، به 53 درصد در سال جاری برسد، این روند رو به رشد برای آینده نیز قابل پیش بینی است.

ارزش کل تجارت جهانی محصولات دریایی با توجه به یک افت در سال 2015، امسال به 140 میلیارد دلار امریکا می‌رسد که نشان از 4.4 درصد افزایش دارد ، اگر چه این مقدار کمتر از 148.4 میلیارد دلار امریکا درسال 2014 است.

این بازگشت رشد، تا حدی به دلیل تثبیت دلار آمریکا پس از یک افزایش شدید در برابر ارزهای مختلف در سال 2015 رخ داد، اما در این میان قیمت برخی از کالاهای دریایی بهبود یافت، به طور خاص قیمت ماهی سالمون، به بالاترین میزان قیمت در سال 2016 رسید؛ قیمت ماهی تن نیز پس از یک دوره‌ای افزایش یافت.

همچنین به این نکته اشاره باید کرد؛ نروژ که از تولید کنندگان عمده غذاهای دریایی در جهان به شمار می رود، به روند تنظیم رشد درآمد حاصل از صادرات، با در نظر گرفتن قیمت های بالا برای گونه های کلیدی COD ، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی ( mackerel ) و شاه ماهی ( herring ) ادامه می دهد. در واقع، امسال افزایش 15 درصدی در صادرات غذاهای دریایی نروژ در مقایسه با سال 2015 پیش بینی می شود در مجموع 10.4 میلیارد دلار امریکا باشد. اگر چه این میزان پایین تر از رقم 2014 است که دلیل آن تضعیف قابل توجه ارز نروژی در برابر دلار آمریکا باید دانست.

نروژ از تحولات نرخ ارز و همچنین محدودیت عرضه و افزایش قیمت ها سود برده که این سود را از طریق تلاش های بازاریابی هماهنگ و سرمایه گذاری در توسعه بازار در سطح دولت به دست آورد.

رشد بازار در سال 2016 ، از یک سو توسط بازار اتحادیه اروپا و توسعه مداوم بازار کوچکتر در شرق و جنوب شرق آسیا و همچنین در خاور (شرق) نزدیک هدایت شده و از سویی دیگر جذب حجم فزاینده ای از غذاهای دریایی، با توجه به رشد درآمد و گسترش طبقه متوسط روی داده است. صادرکنندگان عمده در سراسر جهان به طور فزاینده ای در حال رقابت با بازارهای سنتی بزرگ برای اقلام غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و میگو هستند.

عرضه پایین و ثابت بسیاری از گونه ها می تواند باعث افزایش قیمت جهانی غذاهای دریایی در میان مدت شود. کاهش عرضه anchoveta به دلیل پدیده ال نینو، به احتمال زیاد به افزایش قیمت خوراک ماهی می انجامد و به نوبه خود افزایش هزینه تولید گونه های پرورشی در سراسر جهان و کاهش زنجیره عرضه را به دنبال دارد.

تغییر آب و هوا و تاثیر آن بر ذخایر ماهی، به خصوص تغییر دمای آب و جابه جایی گونه ها موضوع دیگری است که توجه بیشتر کارشناسان در سراسر جهان را به خود جلب کرده است./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.thefishsite.com/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید