Iranian Agriculture News Agency

معاون اداره‌کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تشریح کرد:

ماجرای توزیع برنج‌های پلاستیکی چینی/ برنج‌های پلاستیکی تا سه هفته بعد پخت خراب نمی‌شود

معاون اداره‌کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: مردم به شایعات توجه نکنند و با توجه به نشان سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت، از فراورده‌های غذایی موجود در بازار استفاده کنند.

ماجرای توزیع برنج‌های پلاستیکی چینی/ برنج‌های پلاستیکی تا سه هفته بعد پخت خراب نمی‌شود

معاون اداره‌کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: مردم به شایعات توجه نکنند و با توجه به نشان سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت، از فراورده‌های غذایی موجود در بازار استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون اداره‌کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو افزود: متأسفانه سرعت انتشار شایعه در کشور ما بسیار بالا است و درمان این مشکل نیز راهکارهای بلندمدت و متخصصانه می‌طلبد.

سمیره صباح بیان کرد: هر از چندگاهی موضوعی جدید آن هم با محوریت غذا که به‌عنوان نیاز اولیه و ضروری مردم محسوب می‌شود برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند و اصلاً زیبنده کشور ما نیست و بایسته است برای آن راه‌حل اساسی اندیشید.

وی ادامه داد: اخیراً صحبت‌هایی مربوط به واردات نوعی برنج مصنوعی تحت عنوان "برنج پلاستیکی" به کشور مطرح می‌شود که ظاهراً هم منسوب به کشور چین است؛ فارغ از چیستی و هستی این موضوع با صراحت اعلام می‌کنیم که نظارت بر این محصولات از نظر اینکه سلامت مردم را تهدید نکند، برعهده سازمان غذا و دارو است، لذا بر اساس برنامه‌های مدونی که تاکنون از عهده این مهم به شایستگی برآمده‌ایم.

معاون اداره‌کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو توضیح داد: این سازمان در زمینه برنج چه ایرانی و چه خارجی برنامه‌های خوبی را اجرا کرده است، به‌طور مثال در زمینه برنج وارداتی از یکم فروردین‌ماه 93 اجرای طرح ردیابی و کدگذاری برنج از کشور مبداء با توجه به انجام ثبت منبع و محصول الزامی شد.

صباح عنوان کرد: به محموله‌های فاقد برچسب‌گذاری مناسب شامل کد واحد بسته‌بندی‌کننده ثبت منبع‌شده، محصول ثبت‌شده، کشور مبداء، واردکننده، نوع برنج، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا، اجازه ورود به کشور داده نشد.

وی یادآور شد: همچنین از یکم فروردین‌ماه همان سال علاوه بر بازرسی و انجام آزمون‌های کنترل سلامت و کیفیت بر روی هر محموله وارداتی، این محموله‌ها مشمول ثبت منبع و محصول شدند و فقط محموله‌هایی اجازه ورود به کشور را یافتند که محصول خود را از مزارعی در کشور مبداء تأمین کنند که حداقل آلاینده‌ها در خاک آن مناطق وجود داشته باشد و در واحدهای فراوری و بسته‌بندی مناسب از نظر بهداشتی تولید شده باشند.

صباح تأکید کرد: درباره برنج داخل کشور نیز به‌منظور امکان ردیابی در سطح عرضه، واحدهای بسته‌بندی برنج در داخل کشور نیز از ابتدای مهرماه جاری مشمول اخذ پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی شده و مقرر شد واحدهای بسته‌بندی برنج حداکثر تا آن تاریخ نسبت به تامین شرایط لازم بهداشتی و اخذ پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی اقدام کرده و شماره پروانه تولید و الزامات برچسب‌گذاری را مطابق ضوابط سازمان غذا و دارو روی بسته‌بندی درج کنند.

به گزارش ایانا، گفته می‌شود برنج مصنوعی با استفاده از سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، ذرت، رزین و مواد شیمیایی در چین تولید شده است و تا سه هفته پس از پخت خراب نمی‌شود.

اوایل خردادماه گذشته کشف برنج‌های مصنوعی که با استفاده از نوعی پلاستیک ساخته شده بود در مالزی و اندونزی خبرساز شد و واکنش وزیران این کشورها را به‌دنبال داشت./

S-951005-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید