Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

با اقتدار طرح تنفس را اجرا می‌کنم/ برداشت از درختان شکسته و بادافتاده و برش‌های مدیریتی جنگل در دوران گذار ادامه می‌یابد

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: با اقتدا طرح تنفس جنگل را اجرا می‌کنم.

با اقتدار طرح تنفس را اجرا می‌کنم/ برداشت از درختان شکسته و بادافتاده و برش‌های مدیریتی جنگل در دوران گذار ادامه می‌یابد

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: با اقتدا طرح تنفس جنگل را اجرا می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت در نشستی خبری که امروز در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، به تشریح دلایل و لزوم اجرای طرح موسوم به "تنفس جنگل" یا توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال پرداخت.

وی افزود: به عنوان معاون امور جنگل اعتقاد دارم که باید استراحت جنگل داشته باشیم به همین دلیل در راستای اعتقاداتم، برای اجرایی کردن طرح تنفس، تیم همکارانم را هدایت خواهم کرد.

نوبخت با تأکید بر اینکه مسئله نجات جنگل‌ها با امنیت ملی کشور گره خورده، اضافه کرد: ما نباید ارزش‌های قابل مبادله جنگل‌های شمال شامل چوب و گیاهان دارویی را مورد توجه قرار دهیم بلکه ارزش‌های غیر قابل مبادله جنگل برای ما مهم است.

وی ادامه داد: برای استفاده از کارکردهای دیگر جنگل، ابتدا باید همه رستنی‌های شمال را حفظ کنیم.

به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها حدود 1800 گونه خاص جنگل‌های شمال کشور داریم که از نظر ژنتیکی بسیار ارزشمند هستند.

وی به تشریح سایر خدمات جنگل پرداخت و گفت: هر هکتار جنگل دو و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند. بنابراین میزان اکسیژن تولید شده در سطح دو میلیون و 4 هزار هکتار هکتار از جنگل‌های شمال کشور، پنج میلیارد و 10 میلیون تن است.

نوبخت ادامه داد: اگر قیمت هر کیلو اکسیژن را بین چهار تا پنج هزار تومان درنظر بگیریم، ارزش اکسیژن تولید شده در جنگل‌های شمال 12 هزار و 525 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به بروز بحران ریزگردها در کشور، گفت: هر هکتار جنگل شمال 136 میلیون تن گرد و غبار در سال جذب می‌کند.

به گفته معاون امور جنگل، با توجه به روند تغییر اقلیم در کشور، باید به مسئله ذخیره‌ سازی آب در جنگل‌ها توجه ویژه‌ای شود زیرا به طور متوسط هر هکتار جنگل یک هزار و 500 متر مکعب آب ذخیره می‌کند و کل جنگل‌های شمال سه میلیارد و شش میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره می‌کنند. بزرگترین سد انسان ساخت در ایران یعنی کارون، سه میلیارد متر مکعب آب پشت خود ذخیره می‌کند اما تفاوت اصلی ذخیره‌سازی آب کارون با جنگل‌های شمال در این است که آب پشت کارون تبخیر می‌شود اما آب ذخیره شده در جنگل، بدون تبخیر است.

وی تأکید کرد: به دلایل مختلف واجب می‌دانیم که پیرامون استراحت جنگل تمام تلاش خود را بکنیم.


عملیات پرورشی در دوران گذار متوقف نمی‌شود

تا قبل از تدوین برنامه‌های جدید برای جنگل، بر اساس گفته مدیران سازمان جنگل‌ها یک دوره گذار 10 ساله تعریف خواهد شد تا در این دوره به جمع‌آوری آمار و اطلاعات و برنامه‌ریزی مناسب برای آینده بپردازیم. در این دوره طبیعی است که باید برای جنگل اعتباراتی صرف شود که قطعا با توجه به خدمات اکوسیستمی جنگل‌ها، این هزینه، در واقع سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها اگرچه بر این باورند که باید طرح تنفس اجرا شده و بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها متوقف شود اما به کسب درآمد از راه خروج درختان شکسته و بادافتاده از جنگل هم فکر می‌کند. معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها به پرسش خبرنگار ایانا در رابطه با اینکه آیا در دوران گذار مدیریت جنگل کاملا متکی بر منابع مالی دولت انجام می‌شود و یا اینکه باز هم به مسئله بهره‌برداری از چوب درختان، به ویژه درختان شکسته و بادافتاده و درآمدهای حاصل از عملیات پرورشی هم نیم نگاهی خواهید داشت، این گونه پاسخ داد: تلاش می‌کنیم توقف بهره‌برداری جنگل را به طور کامل اجرا کنیم. در دولت پیگیری می‌کنیم تا اعتبارات مورد نیاز پیرامون این مسئله را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کنیم. در موافقتنامه‌های رد و بدل شده هم تلاش می‌کنیم قاطعانه مسئله تنفس را پیگیری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر کلید اجرایی شدن طرح تنفس را زده‌ایم. 15 قراردادی که در سال 95 به پایان رسیده‌اند را تمدید نکرده‌ایم. سازمان جنگل‌ها اعتقاد دارد که پیرامون حفظ و حراست از جنگل‌ها با مجریان ذی‌صلاح قراداد خواهیم بست تا سایر فعالیت‌های اجتناب ناپذیر را پیگیری کنیم. این عملیات اجتناب ناپذیر شامل برنامه‌های احیایی هستند که طبیعتا عملیات مختلف پرورشی و مراقبتی را نیز در دل خود دارند.

نوبخت افزود: تلاش می‌کنیم برای طرح‌هایی که تا پایان سال 96 به اتمام می‌رسد، اعتبارات لازم برای تمدید قراردادهای حفاظتی را تأمین کنیم.

وی یادآور شد: دخالت‌های ما در قطعات مدیریتی جنگل سبب شده با یک برف و باد، میزان ریشه‌کن شدن درختان افزایش یابد. این مسئله به ما دیکته می‌کند که دخالت‌های خود در طبیعت را کاهش دهیم.


کمبود چوب صنایع را با زراعت چوب می‌توان پوشش داد

معاون امور جنگل در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ادامه حیات کارگاه‌های چوب‌بری در شمال و وابستگی معیشتی مردم به جنگل‌ها در اجرای طرح تنفس، عنوان کرد: محاسبات انجام شده در سازمان جنگل‌ها نشان می‌دهد برای تأمین نیاز صنایع چوب، 13 میلیون و 42 هزار و 696 متر مکعب در سال 97، چوب نیاز داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایع فعال کشور، 10 میلیون و 591 هزار متر مکعب چوب نیاز دارند تا با حداکثر توان فعال شوند. اما در حال حاضر صنایع با 50 درصد ظرفیت خود کار کرده و حدود پنج میلیون و 500 هزار و 799 متر مکعب چوب نیاز دارند.

نوبخت افزود: بر اساس حجم برداشت انجام شده از جنگل‌ها و مستثنیات مردم، فقط 13 درصد از چوب آلات مورد نیاز بخش صنعت از طریق نشانه‌ گذاری توسط سازمان جنگل‌ها تأمین می‌شود. به عبارت دقیق‌تر در حال حاضر 704 هزار و 278 متر مکعب چوب از منابع داخلی کشور تأمین می‌شود که 550 هزار متر مکعب چوب از طریق نشانه‌گذاری درختان جنگل در طرح‌های جنگلداری برداشت می‌شود و بقیه درختانی است که در داخل مستثنیات مردم واقع شده و در قالب ماده 48 باید مجوز قطع و حمل آنها توسط سازمان جنگل‌ها صادر شود.

وی اضافه کرد: به این ترتیب چهار میلیون و 796 هزار و 521 هزار متر مکعب استفاده شده در صنایع از طریق چوب غیر جنگلی مثل صنوبر و موارد مشابه و واردات چوب تأمین می‌شود.

معاون امور جنگل تأکید کرد: برای ورود به مباحث تنفس جنگل، با حذف چوبی که از طریق سازمان جنگل‌ها تأمین می‌شده و 13 درصد نیاز صنایع را شامل می‌شود، هیچ مشکلی برای صنایع به‌وجود نمی‌آید و چرخ صنعت از کار نمی‌افتد. وی یادآور شد: نیاز صنایع را می‌توان از طریق زراعت چوب تأمین کرد./

L-951005-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید