Iranian Agriculture News Agency

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت:

بهره گیری از سازمان های مردم نهاد برای اطلاع رسانی حقوق و تکالیف کشاورزان/ ایجاد مرکز مطالعه حقوقی در پردیس کشاورزی البرز

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: تامین حقوق کشاورزان و ترغیب آنها به تولید محصولات غذایی سالم، گامی موثر در تامین حقوق شهروندی و حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.

بهره گیری از سازمان های مردم نهاد برای اطلاع رسانی حقوق و تکالیف کشاورزان/ ایجاد مرکز مطالعه حقوقی در پردیس کشاورزی البرز

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: تامین حقوق کشاورزان و ترغیب آنها به تولید محصولات غذایی سالم، گامی موثر در تامین حقوق شهروندی و حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، الهام امین زاده در نشست هم اندیشی حقوق کشاورزی و کشاورزان در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان همچنان یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی است، گفت: با وجود اهمیت و جایگاه کشاورزی در ایران، متاسفانه تاکنون بحث جدی که منتج به نتیجه مشخصی درباره حقوق کشاورزی و کشاورزان شده باشد، مطرح نشده است.
وی با اشاره به اینکه هیچ اطلاعاتی درباره اینکه کشاورزان، دامداران و روستائیان کشورمان تا چه حد از جایگاه و حقوق و مسئولیت های خودشان مطلع باشند، در دست نیست، افزود: قوانین و احکام ناظر بر ارث، باعث شده بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی به ویژه در روستاها خُرد شده و کارایی اصلی خود را از دست بدهند و حتی برخی از این اراضی کاربری و صرفه اقتصادی خود برای کشاورزی را از دست بدهند.
امین زاده اظهار داشت: دغدغه ما این است که آیا قوانین حوزه کشاورزی و دامداری، ساده و روان تدوین شده و آیا امکانی برای دسترسی راحت کشاورزان و دامداران به این قوانین و مقررات فراهم شده است؟
دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: باید چارچوب مشخصی برای مسائل بیمه کشاورزان و اقدامات لازم برای پیشگیریِ از کارافتادگی کشاورزان و دامداران و بیمه های لازم برای بیماری و فوت و در کل ارتقای وضعیت امنیت شغلی آنها ایجاد شود.
دکتر امین زاده مساله مهم و اساسی درباره حقوق کشاورزان را وجود بازار مناسب برای محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: امنیت اقتصادی و بازار مناسب محصولات مهمترین مولفه حقوق کشاورزی و کشاورزان و یکی از مهمترین عوامل رونق و رشد کشاورزی است. لازم است یک ارزیابی دقیق از کیفیت خرید محصولات کشاورزی و به ویژه خرید تضمینی محصولات با توجه به حقوق کشاورزان انجام شود.
وی ادامه داد: باید امکانی ایجاد شود تا کشاورزان از تسهیلاتی که صندوق های حمایتی برای آنها و کشاورزی کشور در نظر می گیرند، به موقع مطلع شوند و به سهولت بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
امین زاده برخورداری کشاورزان از امکان ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و بزرگ در کنار مزارع خود و قائل شدن تسهیلات و امتیازاتی در این زمینه برای کشاورزان و دامداران روستایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: همچنین کشاورزان باید بتوانند به راحتی از بهترین و جدیدترین تجهیزات و ماشین آلات مدرن کشاورزی بهره مند شوند.
دستیار حقوق شهروندی رییس جمهوری با بیان اینکه حمایت از حقوق کشاورزان به نوعی حمایت از حقوق مصرف کنندگان است، تصریح کرد: هر حمایتی از کشاورزان که به تولید محصولات سالم منتج شود، نوعی حمایت موثر از حقوق و سلامت آحاد جامعه و مصرف کنندگان این محصولات و گامی موثر در حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.
وی امنیت غذایی را از مسائل مهم اجتماعی و حقوق مسلم شهروندان و از نکات مورد تاکید رییس جمهوری در منشور حقوق شهروندی ذکر کرد و گفت: در کنار تعریف و تدوین حقوق کشاورزان باید توجه به تولید محصولات غذایی سالم و حفظ و ارتقای سلامت و امنیت غذایی مردم به عنوان مسئولیت های آنان در نظر گرفته شود.
دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود: از سوی دیگر ارائه آموزش های لازم برای استفاده بهینه و مدیریت شده از آب و چگونگی استفاده استاندارد از کودها و سموم کشاورزی هم جزو حقوق و هم جزو مسئولیت ها و تکالیف کشاورزان و هم جزو حقوق شهروندی است.
امین زاده در ادامه با بیان اینکه مباحث مطرح درباره کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بسیار به هم نزدیک و با یکدیگر همپوشانی دارند، اظهار داشت: پیشنهاد می کنم در پردیس کشاورزی استان البرز یک مرکز مطالعه حقوقی ایجاد شود تا در این زمینه مطالعات میدانی و تطبیقی با تحقیقات انجام شده در دیگر کشورها انجام دهد.
وی گفت: همچنین باید از توان سازمان های مردم نهاد در زمینه اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم در زمینه حقوق و تکالیف کشاورزان و دامداران بهره گرفت. ایجاد یک نهاد داوری کشاورزی و آموزش کشاورزان درباره چگونگی کمک گرفتن از این نهاد در مواقع بروز اختلاف به ویژه در زمینه استفاده از آب و ارائه آموزش های لازم برای افزایش رغبت کشاورزان به بهره گرفتن از ظرفیت تعاونی ها نیز از دیگر اقداماتی است که باید در راستای تامین حقوق کشاورزان انجام شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید