Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد جنوب کرمان عنوان کرد:

برداشت محصول گیاه لوفا در جنوب کرمان برای نخسین بار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد جنوب کرمان گفت: مصارف گیاه لوفا خوراکی، صنعتی و طبی است که طعم گس‎مانند دارد و پس از خشک شدن برای ساخت لیف، اسفنج و ... به کار می‎رود.

برداشت محصول گیاه لوفا در جنوب کرمان برای نخسین بار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد جنوب کرمان گفت: برای نخستین بار گیاه لوفا در استان کرمان در مناطق کوهستانی روستای تیدران بخش جبالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد برداشت شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، محسن طاهری با بیان این مطلب گفت: در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در استان کرمان اقدام به کشت گیاه لوفا شد.

وی بیان داشت: با توجه به اقلیم مناسب منطقه کوهپایه ای بخش جبالبارز جنوبی گیاه لوفا در سطح 7 هزار و 500 متر مربع کشت شد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد عنوان کرد: با توجه به درآمدزایی خوب و توجیه اقتصادی که کشت این گیاه داشت، برای سه خانوار به طور ثابت ایجاد اشتغال شد .

وی با اشاره به اینکه چنین طرح هایی مورد حمایت جهاد کشاورزی است، افزود: کسانی که تمایل دارند در این راستا فعالیت و سرمایه گذاری کنند ، می توانند به مدیریت جهاد و مراکز جهاد کشاورزی برای مشاوره و ارائه خدمات لازم مراجعه کنند.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی جبالبارز جنوبی نیز در این زمینه اظهار داشت: کشت گیاه لوفا فقط در استان های مازندران و شیراز به صورت محدود کشت می شود و این برای نخستین بار است که در جنوب شرق کشور در عنبرآباد اقدام به تولید این محصول می گردد .

محمدعلی وحیدی نیا بیان داشت: در مناطق مازندران و کشورهایی مانند ترکیه این گیاه تا مهر ماه بیشتر ثمردهی ندارد، در صورتی که در مناطق کوهستانی عنبرآباد تا اوایل آذر ماه باردهی دارد .

وی اضافه کرد: در هر هکتار بالای 100 هزار دانه لوفا تولید می شود و مصارف خوراکی، صنایع دستی و طبی دارد .

مسئول مرکز جهاد کشاورزی جبالبارز جنوبی افزود: از لوفا بیشتر لیف و اسفنج گیاهی تولید می شود که این تولیدات بیشتر در استان های تهران و قم انجام می گیرد .

وحیدی نیا تصریح کرد: هر دانه گیاه لوفا بین دو تا چهار هزار تومان به فروش می رسد و در هر هکتار در تابستان حدود هشت هزار متر مکعب آب نیاز دارد .

وی گفت: امیدواریم کشت این محصول در منطقه توسعه یابد و کارگاه های تولیدی راه اندازی شود.

کشاورز لوفاکار نیز در این زمینه اظهار داشت: اکثر مردم روستای تیدران چند سالی است که به دلیل خشکسالی برای کار به سوی شهر مهاجرت کردند .

مهدی عباس زاده بیان داشت: با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کار تحقیق در مورد گیاه لوفا را در دستورکار قرار دادیم .

وی تصریح کرد: پس از مدتی تحقیق با سه برادرم به روستا بازگشتیم و کار کشت لوفا را آغاز کردیم .

کشاورز لوفاکار افزود: این گیاه به آب بسیار کمی نیاز دارد، زمین زیادی نیز برای کشت نمی خواهد و در عین حال صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد .

عباس زاده عنوان کرد: مصارف گیاه لوفا خوراکی، صنعتی و طبی است که طعم گس مانند دارد و پس از خشک شدن برای ساخت لیف، اسفنج و ... به کار می رود .

این کشاورز با اشاره به اینکه تمام این محصول به تهران و مازندران ارسال می شود، ادامه داد: با کشت گیاه لوفا برای من و سه برادرم به طور دائم اشتغال ایجاد شده است .

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار کشت این محصول را در اوایل فروردین ماه انجام می دهیم و پس از چهار ماه کار برداشت آغاز می شود و تا اوایل دی ماه ادامه می یابد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید