Iranian Agriculture News Agency

گزارش خبرنگار ایانا از موانع تنظیم بازار گوجه فرنگی در بازار در خارج از فصل؛

گوجه‌ها بر زمین ماندند، صادرات متوقف شد

هفته گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر آغاز "خرید حمایتی گوجه‌فرنگی" با قیمت هر کیلوگرم 300 تومان را اعلام کرد و استان بوشهر نخستین استانی بود که این خرید در آن آغاز شد، اما با گذشت چند روز از اعلام این خرید، یافته‌های خبرنگار ایانا نشان می‌دهد که کشاورزان از طرح خرید حمایتی جهاد کشاورزی استقبال نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند گوجه‌ها را در مزارع رها کنند تا خوراک کلاغ‌ها و پرندگان دیگر شود.

گوجه‌ها بر زمین ماندند، صادرات متوقف شد


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

هفته گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر آغاز "خرید حمایتی گوجه‌فرنگی" با قیمت هر کیلوگرم 300 تومان را اعلام کرد و استان بوشهر نخستین استانی بود که این خرید در آن آغاز شد، اما با گذشت چند روز از اعلام این خرید، یافته‌های خبرنگار ایانا نشان می‌دهد که کشاورزان از طرح خرید حمایتی جهاد کشاورزی استقبال نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند گوجه‌ها را در مزارع رها کنند تا خوراک کلاغ‌ها و پرندگان دیگر شود.

احمد رضایی، یکی از کشاورزان استان بوشهر که مسئولیتی هم در یکی از تعاونی‌های روستایی دارد، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه قیمت اعلامی حتی کفاف هزینه‌های برداشت را هم نمی‌دهد، می‌گوید: کارگر برای چیدن هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی 200 تومان می‌گیرد و هزینه خرید هر کیلوگرم سبد نیز 100 تومان است، در مجموع فقط برداشت این محصول برای کشاورزان حدود 300 تومان تمام می‌شود.


جهاد کشاورزی به الگوی کشت بی‌توجه است

وی بیان می‌کند: اگر هزینه برداشت را به هزینه کاشت و داشت گوجه‌فرنگی اضافه کنیم، قیمت تمام‌شده این محصول یک‌هزار تومان می‌شود. به همین دلیل بیشتر کشاورزان ترجیج داده‌اند محصول خود را در مزارع رها کنند تا خوارک کلاغ‌ها و پرندگان شود.

رضایی میزان تولید گوجه‌فرنگی در این استان را حدود 150 هزار تن عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به استقبال کم کشاورزان از طرح خرید حمایتی، تعاون روستایی تاکنون تنها موفق به خرید حدود 150 تن گوجه‌فرنگی از منطقه بردخون، 100 تن از شهر هشت‌بندی و 70 تن از کاکی شده است که در مقابل حجم تولید در استان بوشهر عدد بسیار کوچکی است.

وی مسبب حال امروز هم‌صنفی‌های خود را بی‌برنامگی متولیان تولید و بی‌توجهی جهاد کشاورزی به تعیین الگوی کشت می‌داند.


اهرم حاکمیتی برای اجرای الگوی کشت نداریم

اما فرهود ملک‌زاده، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، با رد ادعای مطرح شده از سوی این کشاورز، به ایانا می‌گوید: الگوی کشت هرساله زراعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود، اما به‌دلیل نبود اهرم حاکمیتی، امکان کنترل بر اجرای آن وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: کشاورزان امسال نیز با تصور اینکه مانند سال گذشته قیمت گوجه‌فرنگی بالا می‌رود، بدون توجه به الگوی کشت، اقدام به کاشت بی‌رویه این محصول کردند، غافل از اینکه با این کار تنظیم بازار بر هم می‌خورد و قیمت‌ها افت می‌کند.

ملک‌زاده قیمت تعیین‌شده برای خرید حمایتی را مناسب توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: این قیمت برای گوجه‌فرنگی‌های درجه دو و سه با مصارف صنعتی تعیین شده است و هم‌اکنون کشاورزان بوشهر گوجه‌فرنگی درجه یک خود را با قیمت 500 تا 550 تومان در بازار به فروش می‌رسانند.

به گفته وی، هرچند هزینه برداشت جزو هزینه تمام‌شده محسوب می‌شود و بر عهده کشاورز است، اما هزینه حمل و نقل محصول خریداری شده، هزینه 10 درصد افت بار و مابه‌التفاوت آن و ضرر زیان حاصل بر عهده جهاد کشاورزی است.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه صنایع هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی را 190 تا 200 تومان خریداری می‌کنند، یادآور می‌شود: هم‌اکنون دو کارخانه تولید رب در استان بوشهر وجود دارند که بخشی از محصول را دریافت می‌کنند، اما مقداری از گوجه‌فرنگی‌ها به استان اصفهان ارسال می‌شود که هزینه بیشتری را بر مجری طرح تحمیل می‌کند.


جهاد کشاورزی، الگوی کشت را اطلاع‌رسانی نمی‌کند

حسین کریمی، یکی دیگر از کشاورز استان بوشهر است که از چیدن محصول خود صرف نظر کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا دلیل شرایط به‌وجودآمده را بی‌اطلاعی کشاوزان از الگوی کشت عنوان می‌کند و می‌گوید: هر روز کشاورزان از صبح تا شب در مزارع کار می‌کنند بدون اینکه بدانند در مزارع شهرهای اطراف یا استان‌های دیگر چه می‌گذرد. این جهاد کشاورزی است که به‌عنوان متولی تولید باید نسبت به کشاورزن احساس مسئولیت کند و به آنها الگوی کشت را اطلاع‌رسانی کند.

وی تصریح می‌کند: اگر الگوی کشتی هم تعیین می‌شود، فقط بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ها و ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها دست‌به‌دست می‌شود و هیچ‌گاه به اطلاع کشاورز نمی‌رسد.

این کشاورز می‌افزاید: کشاورز یک تولیدکننده است و تعیین‌کننده بازار یا صادرات نیست. نیازسنجی و برآورد میزان تولید برای سال آینده با توجه به بازار داخلی و صادراتی از وظایف جهاد کشاورزی است و این ارگان باید در فکر حمایت از تولید و کشاورزان باشد.


سکوت سازمان تعاون روستایی بوشهر در مقابل مشکل کشاورزان

علی قنبری، مدیر سازمان تعاون روستایی استان بوشهر از دیگر افرادی بود که خبرنگار ما برای پیگیری مطالبات کشاورزان و رساندن درد دل آن به گوش مسئولان استانی به سراغ وی رفت، اما با وجود دو روز پیگیری و هماهنگی با سازمان مرکزی تعاون روستایی و تماس‌های متعدد حاضر به شنیدن صحبت‌ها و پاسخ به پرسش‌ها نشد و در حالی ترجیح داد در مقابل مشکلات کشاورزان سکوت کند که با مازاد تولید گوجه‌فرنگی و اوضاع نابسامان بازار داخلی عراق به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات کشاورزی ایران، تعرفه واردات گوجه‌فرنگی را بالا برده است و امروز خدنگی از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست بررسی چالش‌های کشت گوجه‌فرنگی در اتاق ایران، از توقف صادرات 221 هزار تنی گوجه فرنگی ایران به عراق با اقدام به کشت در بصره و کربلا خبر داد./

G-951006-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید