Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌های انرژی تجدیدپذیر به منزل می‌رسد؟

ارتقای انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی ایران تا پایان سال 97

ایران پتانسیل‌های زیادی برای تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر دارد. تابش مناسب نور خورشید و وجود کریدورهای باد با پتانسیل مناسب، امکان سرمایه‌گذاری در این بخش را برای وزارت نیرو فراهم می‌کند، اما تاکنون به اهداف برنامه‌های توسعه کشور در زمینه انرژی تجدیدپذیر دست نیافته‌ایم.

ارتقای انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی ایران تا پایان سال 97


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - لیلا مرگن:

ایران پتانسیل‌های زیادی برای تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر دارد. تابش مناسب نور خورشید و وجود کریدورهای باد با پتانسیل مناسب، امکان سرمایه‌گذاری در این بخش را برای وزارت نیرو فراهم می‌کند، اما تاکنون به اهداف برنامه‌های توسعه کشور در زمینه انرژی تجدیدپذیر دست نیافته‌ایم. به‌تازگی مدیرعامل سانا اعلام کرد: در حال حاضر اولویت اصلی صنعت برق تأمین پنج درصد از برق کل کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر است و اگر بتوانیم این امر را برای سال‌های آتی محقق کنیم قدم بزرگی برداشته می‌شود.

سیدمحمد صادق‌زاده، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران در گفت‌وگو با پاون با اشاره به روند رو به رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: تا سال 94 توجه چندانی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌شد و سالانه حدود پنج مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌شد، اما خوشبختانه در سال گذشته، 14 مگاوات جدید نصب شد و در سال جاری نیز قرار است این میزان به 100 مگاوات برسد.

وی بیان کرد: این میزان ظرفیت نصب شده تا پایان سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشد 700 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران، برنامه وزارت نیرو این است که در سال 96 نیز حدود 300 مگاوات نیروگاه جدید نصب شود که با احتساب این میزان، کل ظرفیت نصب شده کشور به 600 مگاوات خواهد رسید.

صادق‌زاده افزود: امیدواریم تا پایان سال 97 بتوانیم کل ظریت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر را به بیش از یک هزار و 300 مگاوات برسانیم که در این صورت چیزی حدود دو درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور خواهد شد.

وی عنوان کرد: در نگاه نخست ممکن است میزان نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده کنونی در مقایسه با کل ظرفیت نیروگاهی رقم قابل ملاحظه‌ای نباشد، اما زمانی که این عدد را با سال‌های قبل مقایسه می‌شود می‌بینیم این رشد بیش از 20 برابر بوده است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو در حاضر کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده هستند. با وجود رشد 20 برابری انرژی تجدید پذیر در کشور هنوز از اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه در زمینه انرژی تجدیدپذیر عقب هستیم. در حالی که دنیا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای استفاده از انرژی موجود در طبیعت دارد و حتی مطالعات گسترده‌ای روی توسعه خودروهای خورشیدی در حال انجام است، ایران با وجود پتانسیل‌های فراوان از مطالعه در این باره و سرمایه‌گذاری در این حوزه مغفول مانده است؛ زیرا در طول برنامه پنجم قرار بود تا ظرفیت پنج‌هزار مگاوات، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور نصب شود که البته به گفته وزیر نیرو در کنفرانس بین‌ المللی انرژی خورشیدی سال 95 برگزار شد، به این هدف دست نیافته‌ایم.


توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مقرون به صرفه

ایران بر اساس تعهدات بین‌المللی خود باید تا سال 2020 میلادی یعنی چهار سال دیگر 12 درصد از تولید ‏دی‌اکسیدکربن خود بکاهد. این میزان دی‌اکسیدکربن ‏معادل 10 هزار مگاوات تولید برق است، اما در حال حاضر فقط یک‌هزار و 300 مگاوات از برق کشور، توسط انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود. به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران دسترسی آسان به سوخت فسیلی و مقرون به صرفه نبودن تجهیزات تولید برق از انرژی تجدیدپذیر است. به همین خاطر است که از حدود 50 هزار مگاوات نیروگاه برق نصب شده در کشور، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از دو درصد است، اما با توجه به تبعات منفی سوخت‌های فسیلی بر محیط زیست همچنین تغییر گفتمان‌های اقتصادی جهان و حرکت به سمت اقتصاد سبز، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران نیز اقتصادی‌تر شده ‌است. به اعتقاد مدیرعامل سانا استفاده از انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای ویژه‌ای دارد. وی بر این باور است که با توجه به اینکه پیک مصرف ما عمدتاً در تابستان اتفاق می‌افتد و اتفاقاً بالاترین میزان بهره‌وری از نیروگاه‌های خورشیدی نیز در همین زمان است؛ بنابراین می‌توان گفت توسعه این نیروگاه‌ها می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

البته فعالان صنعت تولید برق تجدیدپذیر تولید انرژی از طریق توربین‌های بادی را اقتصادی‌تر می‌دانند؛ زیرا با توجه به نرخ خرید تضمینی تعریف شده توسط دولت وهزینه راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، تولید برق از باد اقتصادی‌تر شده‌است. با این وجود صادق‌زاده به تشریح دلایل اقتصادی بودن تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی پرداخت و افزود: ازجمله مزایای نیروگاه‌های خورشیدی کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در گذر زمان به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها در این حوزه است. به‌طور مثال ابتدا هزینه نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی پنج‌هزار دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود که این میزان در حال حاضر به کمتر از هزار دلار کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود به 600 دلار نیز برسد. با توجه به اینکه متولیان صنعت برق از برداشتن گام‌های بلند در زمینه تولید برق از انرژی تجدیدپذیر سخن می‌گویند و دولت هم برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن متعهد شده، باید منتظر ماند تا ببینیم آیا اهداف تعیین شده در این حوزه در طول برنامه ششم و سال‌های آینده محقق خواهد شد و یا اینکه درصدهای تعیین شده در برنامه‌ها، صرفاً در کشوی میز مدیران صنعت برق خاک خواهد خورد./

L-951007-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید