Iranian Agriculture News Agency

با نخستین نشست مشترک اعضای انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، تجهیزات و ادوات کشاورزی با رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کلید خورد:

تلاش بزرگان صنعت مکانیزاسیون کشاورزی برای خروج از انزوای تحمیلی/ چشم مدیران وزارت صنعت و تجارت، مبهوت زرق و برق لوازم آرایشی و خودروهای شهری

انجمن تراکتور، کمباین و ادوات و ماشین‌های کشاورزی کشور، پیش از پوست‌اندازی محسوس اخیر در هیأت‌مدیره‌اش که با مقاومت شدید بازندگان انتخابات مجمع، می‌رفت تا به انحلال انجمن بیانجامد، سال‌ها بود به نسبت سایر انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی کشاورزی، چراغ خاموش و سلانه‌سلانه به سمت مقصدی نامعلوم در جاده پر سنگلاخ کشاورزی می‌راند تا...

تلاش بزرگان صنعت مکانیزاسیون کشاورزی برای خروج از انزوای تحمیلی/ چشم مدیران وزارت صنعت و تجارت، مبهوت زرق و برق لوازم آرایشی و خودروهای شهری


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

انجمن تراکتور، کمباین و ادوات و ماشین‌های کشاورزی کشور، پیش از پوست‌اندازی محسوس اخیر در هیأت‌مدیره‌اش که با مقاومت شدید بازندگان انتخابات مجمع، می‌رفت تا به انحلال انجمن بیانجامد، سال‌ها بود به نسبت سایر انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی کشاورزی، چراغ خاموش و سلانه‌سلانه به سمت مقصدی نامعلوم در جاده پر سنگلاخ کشاورزی می‌راند تا چه‌بسا در طول راه توسعه کشاورزی، امتیاز اندوزی کند و خود را هم فعال و دلسوز بخش نشان دهد، اما تصمیم محمود حجتی در نیمه‌های سال 92 برای رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و اعتماد او به حضور یک جوان خوش‌بیان و خوش‌سیما در جمع چهره‌های شکسته و موسفید کرده جهاد کشاورزی؛ باعث شد چهره‌ای قد علم کند که هم جوان بود و هم دارای دانش فنی مکانیزاسیون و قدرت چانه‌زنی بالا. کامبیز عباسی دست‌تنها و در حالی که چالش‌های داخلی انجمن تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی منجر به دشواری‌هایی هم برای رئیس جدید و جویای افزایش اقتدار مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌شد، با پشتیبانی ویژه محمود حجتی که این بار به اصلاح زیرساخت‌های کشاورزی ازجمله نهاده مکانیزاسیون بسیار راسخ بود، گام‌های مهمی مانند ایجاد خطوط اعتباری ویژه ترسیم کردند تا فصل نوینی در توسعه خطوط مکانیزاسیون ایجاد شود. خطوطی که باعث تزریق خونی تازه به قلب از نفس افتاده این صنعت شد. صنعتی که در میان جاذبه‌های وسوسه‌انگیز مدیران وزارت صنعت که در قیاس میان تمام ماشین‌آلات صنعتی و خودرویی، با ماشین‌های تخصصی آن به مانند طفل سرراهی برخورد می‌شود.


هم‌اندیشی مدیران مرکز توسعه و بخش خصوصی

اتفاقی نو رقم خورد در واپسین ماه‌های سال 95 و آن گردهمایی مشترک مدیران مرکز توسعه مکانیزاسیون به ریاست کامبیز عباسی با اعضای انجمن تراکتور، کمباین و ادوات و ماشین‌های کشاورزی بود. اتفاقی که تجربه‌ای ماندگار شد به نوبه خودش. تجربه‌ای که برای همه شرکت‌کنندگان آن در کرج، گوارا آمد با وجود برخی کاستی‌ها و فشارهای اقتصادی. اگرچه حضور محمودی، نماینده بانک کشاورزی در این نشست نقطه قوت و امیدی شد برای ده‌ها شرکت‌کننده که قاطبه آنها از استان‌هایی غیر از استان تهران بودند. شرکت‌کنندگانی که عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون تا می‌توانست آنها را تشویق و تحریض می‌کرد به ارائه گلایه‌ها و راهکارهای پیشنهادی جهت آوردن ماشین‌های کشاورزی به مسیر درست و مورد اتفاق اهل فن. مسیری که به گفته عباسی، برای مرکز توسعه و اعضای انجمن در یک نقطه مشترک است: "بازار مطلوب شما، هدف غایی ماست." جمله‌ای که عباسی آن را چنین شرح و بسط داد برای حاضران: "هرچه فروش شما بیشتر باشد، خروجی آن در سطح باغ‌ها و مزارع اثرگذارتر خواهد بود، اما این فروش زمانی بیشتر خواهد شد که ما مشورت‌خواهی خود را بیشتر کنیم و شما مشورت‌دهی‌تان را." درخواستی که پس از بالیدن کابلی، دبیر انجمن به حضور 80 درصدی اعضا در انتخابات مجمع و گزینش هیأت‌مدیره‌ای پویا و دارای ایده‌های نو، با یاد کردن از زنده‌یاد میربلوک مدیرمسئول مرحوم ماهنامه برزگر، وارد فاز تبادل آرا شد که سرآغاز آن با سخنان کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بود.

عباسی با اشاره به هدف ارتقای بهره‌وری و تولید با هزینه کمتر و حداکثر بهره‌وری، تحقق این مهم را در گرو توسعه کمی و کیفی مکانیزاسیون برشمرد و با یادآوری انگیزه‌های ایجاد ستاد توسعه مکانیزاسیون به ریاست وزیر جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید و دبیری آن از سوی خودش، گفت: در حالی این صنعت از نقطه قبل به نقطه جدید رسید که برای قریب به دو دهه تکیه این صنعت به یارانه‌ها بود. یارانه‌هایی که با وجود نیاز بخش به تسهیلات حداقل یک هزار و 500 میلیارد تومانی در سال از 20 میلیارد تومان در سال فراتر نمی‌رفت و سوخت لازم برای تحرک این صنعت به دشواری تأمین اعتبار و تزریق هم می‌شد.

عباسی با اشاره به رونق گرفتن فضای سرمایه‌گذاری از نیمه دوم سال 92 تا اوایل 94 که تأمین اعتبار خطوط توسعه مکانیزاسیون دچار وقفه‌ای چهار تا پنج‌ماهه شد، بیان کرد: خوشبختانه بعد چندماه دشوار، با پیگیری‌های مجدانه وزیر جهاد کشاورزی دوباره اصلاحات لازم صورت گرفت تا ضمن کاهش سود تسهیلات بانکی به 15 درصد، چهارهزار و 500 تا پنج‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همراه آورده‌های کشاورزان و بانک کشاورزی به خطوط بانک کشاورزی تزریق شود.

البته دغدغه تولیدکنندگان داخلی از نوسان‌های اخیر در بازار که وی با استناد به نوسان مشابه در بازار جهانی کوشید از دلواپسی فعالان این صنعت بکاهد و بگوید این اتفاق به کاهش برخی از تقاضاها در بازار برمی‌گردد هرچند این کاهش تقاضا نیز موقتی است، افزود: البته از آنجا که متولی اصلی حوزه ماشین‌های کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما باقیاسی میان نگاه به صنایع خودرو یا سایر صنایع سنگین می‌توان به حجم اجحاف‌های صورت گرفته در حق ماشین‌هایی که با هدف رسیدن کشور به خوداتکایی محصولات مهم غذایی و افزایش قدرت چانه‌زنی ایران مشابه آنچه رئیس جمهوری در آیین جشن برداشت محصول بر آن تأکید کرد، صحه گذاشت.

عباسی با ابراز تأسف از اینکه وزارت صنعت بر خلاف تأکیدات ویژه رئیس جمهوری در مواردی مانند حذف ارز مبادله‌ای و حرکت به سمت تک‌نرخی کردن ارز، این اقدام را از ماشین‌آلات کشاورزی شروع کرده است، عنوان کرد: قرار نیست وزارت صنعت، صنایع مکانیزاسیون را به‌عنوان صنعت آخر ببیند و در حالی که بسیاری از کالاهای تجملی و لوکس مشمول ارز مبادله‌ای می‌شوند، مؤلفه مهم مکانیزاسیون را در تحقق امنیت غذایی مدنظر مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی نادیده انگارد. کمااینکه این اجحاف در حق صنعت مکانیزاسیون کشاورزی منجر به دلخوری وزیر جهاد کشاورزی شد و ایشان به اینجانب مأموریت داد تا طی یک هفته، مذاکرات روشنی را برای حصول نتیجه و رسیدن به سر منزل مقصود به سرانجام برسانم.

وی با اشاراتی به تحولات مکانیزاسیون طی سال‌های اخیر و جایگاه آن در تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری و مسئولان ارشد نظام یادآور شد: "در همین جا من از تولیدکنندگان می‌خواهم سهم خودشان را از وزارت صنعت بخواهند."

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با بیان اینکه در حال حاضر 170 تا 180 هزار نیرومحرکه کشاورزی پلاک‌گذاری شده است، از پیگیری چالش‌های تأمین سوخت نیرومحرکه خبر داد و اضافه کرد: البته در حوزه استانداردسازی نیز باید گام‌های سازنده و شفافی برداشته شود تا حقی از تولیدکنندگان این صنعت و همچنین کشاورزان که مصرف‌کننده ماشین‌های کشاورزی هستند، تباه نشود.

عباسی با یادآوری این که هم‌اکنون 18 شرکت و واحد همکار شرکت‌های تولیدی در حوزه استانداردسازی است، ادامه داد: البته در کشور ما هیچ سم‌پاش غیراستانداردی مشمول دریافت تسهیلات نمی‌شود و از نیمه دوم سال گذشته هیچ فردی برای خرید سم‌پاش‌های غیراستاندارد نتوانسته تسهیلاتی بگیرد.

وی با اعلام اینکه با استفاده از این خطوط اعتباری و همکاری مجری دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، یک‌هزار دستگاه بذرکار تولید داخلی با یک‌دهم قیمت بذرکارهای خارجی وارد مزارع ایران شده است، تأکید کرد: با توجه به نقش رونق صادرات در پویایی واحدهای تولیدی، وزارت جهاد کشاورزی مصمم به مثبت کردن تراز تجاری است تا ضمن افزایش سود واحدهای صنعتی، با افزایش تعرفه‌های ماشین‌های وارداتی به حق انتخاب و رقابت سالم لطمه وارد نشود.

حمیدرضا نامی، رئیس جدید هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، تجهیزات و ادوات کشاورزی، با اشاره به سیاست جدید انجمن که ایجاد فضای باز ارتباطی و سیاستدرهای باز با ارکان‌های مختلف اعم از بانک‌ها و... است؛ به نخستین تجربه مشترک تیمی اعضای انجمن به ترکیه اشاره کرد که منجر به توافقاتی میان انجمن‌های صنفی دو طرف شده است.

وی با بیان اینکه در ترکیه از 900 شرکت فعال آن کشور 250 واحد عضو انجمن آن کشور هستند، اما در ایران 80 تا 85 درصد تولیدکنندگان داخلی عضو افناک هستند، گفت: با این وجود می‌توان به تأثیرات مثبت باور جمعی اعضای این انجمن خوش بین بود و البته ضمن ایجاد اعتماد تازه، بابت برخی ناهماهنگی‌های رخ داده طی ماه‌های گذشته پوزش اساسی می‌خواهیم!

نامی با اشاره به درخواست ملاقات با شهیدزاده، مدیرعامل بانک کشاورزی که در روز نشست مشترک، قریب به یک ماه از مدت زمان انتظار برای تعیین این وقت ملاقات می‌گذرد، افزود: با تداوم روند کنونی، سرنوشت تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی کشور مشابه صنایع نساجی رقم خواهد خورد.

پس از اظهارات رئیس هیأت‌مدیره انجمن، به ترتیب سایر اعضا نیز دیدگاه‌های خود را پیرامون چالش‌های پیش روی توسعه مکانیزاسیون با رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در میان گذاشتند تا در زمانه‌ای که کشاورزی ایران بیش از پیش به یکپارچگی تمام عوامل و نهاده‌های تولید احتیاج است، فصل نوینی در سیاستگزاری و همیاری تمام دست‌اندرکاران به‌ویژه مدیران وزارت صنعت با صنایع ماشین‌های کشاورزی آغاز شود. فصلی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به تراکتورها و کمباین‌ها به مانند بچه سرراهی اقتصاد ملی نگاه نکند و در تصمیم‌گیری‌هایی مانند حذف ارز مبادله‌ای، قربانی نخست و آخر این تصمیم‌های غیرمدبرانه، این صنعت پایه و کلیدی بخش کشاورزی نباشد./

S-951007-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید