Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد به ایانا خبر داد:

ضرر 300 تومانی به ازای فروش هر کیلوگرم شیرخام دامداران استان یزد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از دوهزار و 200 تن شیر خرید تضمینی تحویلی به تعاون روستایی تنها پول خامه شیر به دامداران پرداخت شده، اما اصل پول شیر هنوز پرداخت نشده است. در این زمینه نامه‌ای هم به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ارسال شده است.

ضرر 300 تومانی به ازای فروش هر کیلوگرم شیرخام دامداران استان یزد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد به ایانا از ضرر 300 تومانی به ازای فروش هر کیلوگرم شیر خام دامداران این استان خبر داد.

نادر سلیم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اجرای طرح‌های بخش امور دام استان یزد در خوداتکایی چهار محصول استراتژیک شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ گفت: در بخش افزایش تولید شیر در پی بالابردن بهره‌وری در واحدهای تولید شیر استان از طریق اصلاح نژاد دام‌های تولیدکننده شیر مانند دورگ گیری گاو سیمنتال با گاوهای بومی و کم شیرده به منظور افزایش شیر و حجم بدن گاوهای بومی و اصلاح و بهسازی ساختمان‌های پرورش گاو شیری با هدف افزایش بهره‌وری از انرژی، خوراک دام و ایجاد بستر مناسب برای پرورش دام از نظر تهویه و رطوبت مناسب و قابل ضدعفونی برای تولید شیر باکیفیت و عاری از هرگونه میکروب هستیم.

وی بیان کرد: سالانه 225 هزار تن شیر در استان تولید می‌شود که این میزان 50 درصد مازاد بر نیاز است و 50 درصد مابقی به استان‌های البرز، تهران، فارس، گلستان و مازندران ارسال می‌شود.

معاون بهبود امور تولیدات دامی استان یزد افزود: ماهانه 25 تن سهمیه شیر خرید تضمینی در استان تعیین‌شده است که از خردادماه تاکنون دوهزار و 200 تن با عقد قرارداد از طریق تعاون روستایی و اتحادیه دامداران استان به کارخانه لبن اصفهان تحویل شده است.

سلیم عنوان کرد: از دوهزار و 200 تن شیر تحویلی تنها پول خامه شیر به دامداران پرداخت شده، اما اصل پول شیر هنوز پرداخت نشده است. در این زمینه نامه‌ای هم به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ارسال شده است.

وی نظارت بر ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر در استان را از دیگر فعالیت‌ها در زمینه افزایش شیر اعلام کرد و ادامه داد: در استان اکیپی متشکل از نمایندگان بهبود امور تولیدات دامی، اداره دامپزشکی و اتحادیه دامداران به‌طور مرتب ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر را از لحاظ بهداشتی، سلامت شیر، استانداردهای نگهداری شیر و حمل و نقل نظارت کامل می‌کنند.

سلیم پایش و نظارت بر کارخانه‌های خوراک دام استان در راستای کیفیت، بهداشت و اطمینان خاطر از تولید و نیز نظارت بر فرمولزاسیون خوراک‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون با بهره 15 درصد و مدت‌زمان پرداخت پنج‌ساله به‌منظور نوسازی تجهیزات واحدهای گاوداری مانند: تعویض دستگاه‌های شیردوش، شیرسردکن، نصب دستگاه‌های خنک‌کننده و... را از دیگر فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان در افزایش تولید شیر اعلام کرد.

وی اضافه کرد: امسال حدود شش میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون واحدهای دامپروری به دامداران استان پرداخت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به کمبود تولید گوشت قرمز در استان یزد یادآور شد: به‌منظور تأمین گوشت قرمز مورد نیاز مردم استان، طرح تلاقی یا دورگ‌گیری گوسفند رومانف با نژاد بومی استان، وارد کردن نژادهای گوسفند گوشتی مثل شال و افشاری در واحدهای پرواربندی، تلاقی شتر دوکوهانه و شتر ثندی و پاکستانی با شترهای بومی استان به‌منظور افزایش توده بدنی شترهای بومی و تولید گوشت بیشتر، کمک تسهیلاتی مدت‌دار برای تأمین جو و خوراک دام به دام‌های مرتعی و عشایری با هدف پروار شدن دام‌های مازاد و جلوگیری از کشتار دام‌های سبک و کم‌وزن در استان به مورد اجرا درآمده است.

سلیم تأکید کرد: در این زمینه امسال حدود دو میلیارد تومان تسهیلات در قالب سرمایه در گردش با بهره 15 درصد و بازگشت یک‌ساله به عشایر و دامداری‌های مرتعی پرداخت شده است تا آنان بتوانند دام خود را پروار و چاق کنند و سپس تحویل کشتارگاه‌ها دهند.

وی ساخت کشتارگاه تمام‌اتوماتیک با چهار خط کشتار دام سبک و دو خط کشتار دام سنگین و کارخانه فرآوری آلایش خوراکی و نیز میدان عرضه دام کشتاری و پرواری را از دیگر طرح‌های تأمین گوشت قرمز مورد نیاز استان اعلام کرد و اظهار داشت: فاز نخست ساخت کشتارگاه دام با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی در دهه فجر امسال در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته سلیم، در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، 140 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، 15 هزار نفر شتر و چهارهزار و 300 سر اسب در استان یزد پراکنده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 47 باشگاه سوارکاری اسب در استان یزد گفت: استان رتبه نخست در زمینه پرورش اسب اصیل عرب در کشور را دارد و هرساله در فصول سال جشنواره زیبایی اسب و کورس بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه به‌صورت ملی در استان برگزار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه نخستین مرکز تولید اسپرم منجمد و انتقال جنین در اسب در استان یزد راه‌اندازی شده است، بیان کرد: بیش از دوهزار سر اسب دره‌شور و ترکمن و اسب‌های گران‌قیمت در این مرکز به‌صورت تلقیح مصنوعی یا انتقال جنین تکثیر می‌شود.

سلیم تعادل نداشتن قیمت تمام‌شده با نرخ خرید شیر از سوی کارخانه‌داران، گرانی خوراک دام (طیور و دام) و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی را از مشکلات پیش روی دامداران استان یزد اعلام کرد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو گرم شیر خام دامداران یک هزار و 500 تومان است که کارخانه داران آن را کیلویی یک هزار و 200 تومان خریداری می کنند./

A-951007-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید