Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار ساوه در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

WIPO انار ساوه، معطل تدوین قوانین گمرکی/ درختان انار ساوه تا سه سال بدون محصول می‌مانند

انار ساوه در حالی پس از پیگیری‌های بسیار در خردادماه سال جاری، موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی نشان جغرافیایی (WIPO) از سازمان جهانی مالکیت فکری شد که هنوز قوانین گمرکی آن در کشور تدوین نشده است و هر روز غفلت در تدوین آن، به زیان صادرات انار ایران تمام می‌شود.

WIPO انار ساوه، معطل تدوین قوانین گمرکی/ درختان انار ساوه تا سه سال بدون محصول می‌مانند

انار ساوه در حالی پس از پیگیری‌های بسیار در خردادماه سال جاری، موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی نشان جغرافیایی ( WIPO ) از سازمان جهانی مالکیت فکری شد که هنوز قوانین گمرکی آن در کشور تدوین نشده است و هر روز غفلت در تدوین آن، به زیان صادرات انار ایران تمام می‌شود.

مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار ساوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مزایای گواهی WIPO ، گفت: از مزیت‌های ثبت جهانی یک محصول، صادرات محصول با نام کشور تولیدکننده، امتیاز انحصار صادرات محصول برای کشور تولیدکننده، ‌افزایش قیمت صادراتی محصول و در نهایت افزایش ارزش افزوده محصول است.

محمد فصولی با بیان اینکه امسال به‌دلیل شرایط خوب آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب کیفیت انار تولیدی استان نسبت به سال گذشته بهبود یافت، افزود: امسال میزان دانه سفیدی و سوختگی انار استان در حداقل میزان ممکن بود. به همین دلیل با افزایش 10 درصد صادرات نسبت به سال گذشته روبه‌رو بودیم.

به گفته وی، میزان صادرات انار ساوه از طریق مبادی رسمی استان حدود 400 تن و از طریق مبادی سایر استان ازجمله تهران بیش از 600 تن بود، که در مجموع رقمی حدود یک‌هزار تن انار ساوه از کشور صادر شد.

مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار ساوه با اشاره به کاهش شدید دما در آذر ماه گذشته، بیان کرد: این افت دما موجب شد که تنه درختان 10 هزار هکتار از باغ‌های انار منطقه آسیب ببیند، این آسیب‌دیدگی تا اندازه‌ای است که باغداران مجبور به قطع تنه درختان از بن هستند.

فصولی با بیان اینکه مجموع باغ‌های استان حدود 11 هزار هکتار است، ادامه داد: اقدام به قطع تنه درختان باعث می‌شود که تا سه سال امکان تولید محصول در باغات وجود نداشته باشد و پس از این مدت نیز تولید محصول به 50 درصد کاهش یابد.

وی قیمت فروش هر کیلوگرم انار صنعتی را 500 تا 600 تومان، هر کیلوگرم انار خطی یک‌هزار تا یک‌هزار و 200 تومان، هر کیلوگرم انار سایز متوسط دوهزار تومان و هر کیلوگرم انار صادراتی را چهارهزار تا پنج‌هزار تومان عنوان کرد./

G-951007-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید