Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن ملی طیور در گفت‌وگو با ایانا:

بودجه دامپزشکی نرسد، آنفلوآنزا بومی می‌شود

نماینده بخش خصوصی پرورش‌دهندگان طیور کشور، درباره کمبود بودجه سازمان دامپزشکی، هشدار داد.

بودجه دامپزشکی نرسد، آنفلوآنزا بومی می‌شود


نماینده بخش خصوصی پرورش‌دهندگان طیور کشور، درباره کمبود بودجه سازمان دامپزشکی، هشدار داد.

دبیر انجمن ملی طیور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اگر بودجه‌ای که برای سازمان دامپزشکی در نظر گرفته شده، به موقع تامین نشود، مطمئناً این سازمان دچار مشکل شده و در کنترل بیماری آنفلوآنزا ناتوان خواهد ماند.

سعید اصغری‌فرد با اشاره به اینکه مسئولان سازمان دامپزشکی تاکنون، کار خود را به‌درستی انجام داده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، افزود: دولت نباید اجازه دهد که‌به دلیل کمبود اعتبار، این بیماری در کشور گسترش یافته و در نهایت به شکل مزمن، ماندگار شود؛ درست مانند اتفاقی که چند سال پیش برای یکی از سویه‌ها افتاد و آن را بومی کرد.

به گفته وی، در سال جاری، مبلغ 300 میلیارد تومان برای کنترل بیماری در نظر گرفته شده که هنوز به‌طور کامل تأمین اعتبار صورت نگرفته است؛ در حالی که تأمین اعتبار سال گذشته، به‌تازگی کامل شده؛ چنین مواردی دست مسئولان سازمان را برای جلوگیری از گسترش بیماری می‌بندد.

اصغری‌فرد معتقد است: معمولاً همیشه شروع آنفلوآنزا از واحدهای تخم‌گذار بوده و این سالن‌ها به خاطر شرایط قرنطینه‌ای نه‌چندان مطلوب، زودتر از واحدهای گوشتی، پذیرای بیماری هستند. البته ویروس جدید، سه واحد مادری در استان‌های مازندران، البرز و آذربایجان شرقی را نیز درگیر کرد که با همت سازمان دامپزشکی، نه‌تنها خود واحدها معدوم شدند، بلکه تا شعاع سه کیلومتری نیز پاک‌سازی شد.

وی در پایان ضمن انتقاد از افزایش 30 درصدی نرخ سویا در چند روز اخیر، تأکید کرد: بالا رفتن قیمت دان، شیوع آنفلوآنزای پرندگان و نزدیک شدن صادرات به صفر که متأثر از آنفلوآنزا است، دست‌به‌دست هم داده و مرغدار را برای جوجه‌ریزی بی‌رغبت کرده است. بنابراین احتمال می‌رود در صورت ادامه داشتن این شرایط، تولید روندی نزولی پیدا کند./

V-951008-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید