Iranian Agriculture News Agency

شیر مدارس به کجا رسید؟

تصویر ضعیف شیر در ذهن دانش‌آموزان

با وجود اینکه بیش از سه ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، اما هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس کشور به گوش نمی‌رسد.

تصویر ضعیف شیر در ذهن دانش‌آموزان


با وجود اینکه بیش از سه ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، اما هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس کشور به گوش نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایانا، 28 آذرماه امسال بود که معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، درباره بلاتکلیفی توزیع بودجه شیر مدارس، با خبرنگار ما گفت‌وگو کرد. حسن رکنی، به‌شدت نگران بود و از اینکه مسئله‌ای به این مهمی به تعویق افتاده، گلایه داشت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: "متأسفانه هنوز برای شیر مدارس در بودجه سال ۹۶۶، بودجه‌ای تعیین نشده و این مسئله کماکان بلاتکلیف است." رکنی، این طرح را مانند تیری دانست که در یک زمان، دو نشان را هدف قرار می‌دهد؛ زیرا هم سلامت نسل آینده را دربر دارد و هم چرخ اقتصاد دامداران را به حرکت وامی‌دارد.

چند روز بعد، یعنی د ر تاریخ سوم دی‌ماه، این مقام مسئول، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر ، دوباره به این نکته اشاره کرد و گفت: "سال گذشته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، برای این طرح در نظر گرفته شده بود و امسال نیز، این طرح در اولویت کارهای دولت است، اما هنوز دولت تصمیمی در این زمینه نگرفته است."

این موضوع در یک‌شنبه همین هفته نیز در همایش امنیت غذایی، توسعه و سلامت، توسط مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشور ، مجدداً عنوان شد تا تلاشی باشد برای اقدام سریع‌تر مسئولان متولی. به گفته علی رومی، با وجود اینکه رئیس جمهوری در بازدید یکی از کارخانه‌های صنایع شیر ایران بر استمرار شیر مدارس تأکید کرده، طرح توزیع شیر در مدارس هم‌اکنون متوقف شده و بودجه‌ای برای این منظور اختصاص داده نشده است؛ ضمن اینکه هنوز کارخانه‌ها از سال قبل طلب دارند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و معاون امور دام وزارتخانه، در حاشیه همایش مذکور، این بحث را به میان کشید و به خبرنگار ما گفت : "اگرچه تاکنون بودجه‌ای درباره توزیع شیر در مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است، اما مقدمات آن فراهم شده و یکی از بحث‌های اولویت‌دار در دولت محسوب می‌شود."

البته درست همزمان با نخستین مصاحبه رکنی در این ارتباط، یادداشتی با عنوان "بودجه ابرپیشگیری" در ایانا منتشر شد که از تعلل در تخصیص اعتبار و اولویت‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان، انتقاد کرد. حال با وجود تأکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و شروع سه ماهه دوم سال تحصیلی، اما بحث توزیع شیر در مدارس کشور، همچنان در پیچ و خم‌های ردیف‌های بودجه‌ای گیر افتاده است. این در حالی است که طبق گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، شیری که در مدارس توزیع می‌شود، بی‌کیفیت‌ترین نوع محصول تلقی شده و سزاوار دانش‌آموزان کشور نیست. با این حال، وزارت آموزش و پرورش، از بهبود کیفیت شیر توزیعی مدارس ممانعت کرده و به هر علتی که باشد، تمایلی برای ارتقای کیفیت شیر ندارد. آن هم در شرایطی که باکیفیت‌ترین محصول به شیرخشکی تبدیل می‌شود که قرار است به کشورهای خارجی صادر شود.

حال پرسش اینجاست که اگر قرار به فرهنگ‌سازی افزایش مصرف شیر، به‌ویژه برای کودکان است، چرا باید به این شکل و با چنین برنامه‌ریزی ضعیفی، صورت بگیرد؟ آیا کودکان ما که نسل فردای این مرز و بوم را می‌سازند، مستحق برخورداری از شیر باکیفیت ایرانی نیستند؟ گذشته از اینها وقتی در سنین پایین، کودکان با شیر بی‌کیفیت روبه‌رو می‌شوند، چگونه می‌توان امید داشت که در آینده ذهنیت درستی نسبت به این ماده مغذی داشته باشند؟

شیری که به دست دانش‌آموزان می‌رسد، نه‌تنها باید از بهترین کیفیت و لذیذترین مزه‌ها برخوردار باشد، بلکه نحوه بسته‌بندی و چگونگی توزیع آن نیز بسیار اهمیت دارد. شکل و شمایل جذاب و متناسب با سن کودک، مطمئناً او را مجاب به مصرف شیر خواهد کرد؛ به‌ویژه اگر این عمل، با آموزش مزایا و فوائد شیر در کلاس‌های درسی همراه باشد. بیایید تصویر درستی از شیر، در ذهن کودکان بسازیم./

V-951009-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید