Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی خبر داد:

اجری 108 طرح تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، برنامه های مطالعاتی این مرکز به سوی اصلاح و معرفی الگوی کشت سوق داده شده است.

اجری 108 طرح تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت : امسال 44 گزارش نهایی پژوهش در مرکز تحقیقات استان به پایان رسیده و افزون بر 108 طرح تحقیقاتی نیز در دست اجراست .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عبدالعلی غفاری با بیان این مطلب افزود: امسال بیش از 130 مقاله آی. اس. آی I.S.I) ) و مقاله آی . اس . سی (I.S.C) و پنج مقاله در سطح ملی و بین المللی نیز توسط محققان این مرکز ارائه شده است .
وی نقش تحقیقات را در میزان بهره وری مهم ارزیابی و اظهار کرد: افزایش میزان تولید در واحد سطح و میزان بهره وری در بخش کشاورزی به علت استفاده کردن از یافته ها و تحقیقات نوین کشاورزی است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه کشاورزی دانش محور باعث اقتصادی شدن تولید می شود، گفت: فاصله عملکرد کشاورز نمونه استان که از هر هکتار 12 هزار و 450 کیلوگرم گندم برداشت کرده با متوسط استان که سه هزار و 900 کیلوگرم در هکتار است، نتیجه انتقال دانش به عرصه تولید است .

غفاری با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه های کشاورزی است، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، برنامه های مطالعاتی این مرکز به سوی اصلاح و معرفی الگوی کشت سوق داده شده است .

وی بیان کرد: در این راستا طی تفاهم نامه هایی مطالعه الگوهای کشت آغاز شده است و با توجه به اثر اقلیم، قابلیت اراضی و میزان مصرف آب، الگوی کشت مناسب بر اساس مزیت نسبی معرفی شده و در پی آن کمک ها و تسهیلات دولتی ارائه می شود .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به تأمین بذر گواهی شده در مرکز تحقیقات استان اظهار کرد: با وجود واحد ثبت و گواهی بذر و نهال در مرکز، 75 درصد بذرهای اصلاحی مورد نیاز استان گواهی شده است و دو تا سه سال آینده به 100 درصد این میزان می رسد .

وی با بیا اینکه پنج میلیون اصله نهال شناسنامه دار در سال، زیر نظر این مرکز در استان با کمک بخش خصوصی تولید می شود، یادآور شد: این نهال ها شامل زردآلو، انگور، سیب، گیلاس، آلبالو، گردو و بادام است .

غفاری با اشاره به اهمیت کاهش مصرف آب در مزارع گفت: استفاده از سیستم های نوین آبیاری در مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت، چغندر قند و گندم از سال های گذشته شروع و موجب افزایش قابل توجه عملکرد و کاهش مصرف آب شده است .

مرکز تحقیقات آذربایجان غربی هم اکنون با 62 نفر هیأت علمی که 18 نفر از آنان دارای مدرک PHD ، سه نفر دکترای حرفه ای و 41 نفر کارشناس ارشد هستند، مشغول فعالیت است .

تحقیقات انجام شده در این مرکز کاملاً کاربردی است و نتایج حاصل از این تحقیق ها به صورت مستقیم به دست کشاورزان می رسد تا در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی به کار گرفته شود .

هشت عرصه تحقیقاتی زیر نظر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در استان فعال است که ایستگاه کهریز ارومیه، ایستگاه تحقیقاتی ساعتلو، ایستگاه خوی، پایگاه آبخوان پلدشت، ایستگاه ماکیان جارچیلو، مزرعه تحقیقاتی دیم خرم آباد ارومیه، ایستگاه صنوبر میاندوآب و ایستگاه تحقیقاتی میاندوآب از جمله این عرصه ها و ایستگاه هاست.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید