Iranian Agriculture News Agency

ریاست سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:

جنبه های منفی ورود به مبحث گردشگری قنات قصبه / اعلام آمادگی جهت مشارکت در حفظ و بهره برداری از سازه قنات

نشست تخصصی قنات قصبه گناباد با حضور ریاست سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مسئولین و مدیران استانی برگزار شد.


نشست تخصصی قنات قصبه گناباد با حضور مزروعی ریاست سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مسئولین ومدیران استانی برگزار شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، مزروعی در این نشست با تشریح تاریخچه قنات گفت: قنوات یکی از میراث های فرهنگی و ملی ما است که باید به طور خاص به آن پرداخت .

وی گفت: قنات قصبه و قنات رهن که در گناباد واقع شده اند در نوع خود بی نظیر هستند .

وی ادامه داد: این سازه قنات حکایت از دانایی نیکان ما است که در بحث آب وجود داشته درست است که شاید علم ساخت این سازه ها را نداشته اند ولی دانایی آن را داشته اند و به سطح و زیر زمین تسلط داشته اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: در حال حاظر با افت آب ها و و تکنولوژی چاه ها که باعث خروج آب های تحت العرضی شده باید بر روی قنات بیشتر کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق کویری یکی از مباحثی که بسیار مهم است، اجتناب از زدن سد است، چون باعث اجتماع آب، تبخیر و عدم تغذیه لایه های زمین می شود.

وی گفت: قنات قصبه آبی بسیار ارزشمند دارد، ولی ما از این آب چه استفاده هایی می کنیم و برای مردم آن منطقه چه سود آوری هایی دارد؟!

مزروعی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما برنامه ای برای این آب ارزشمند نداشته باشیم، ورود به مبحث گردشگری قنات قصبه جنبه های منفی در پی خواهد داشت .

وی با اعلام آمادگی سازمان جهادکشاورزی در جهت همکاری و کمک به مردم در جهت بهره برداری اصولی از آب این قنات گفت: ما در بحث کشت های گلخانه ای تسهیلاتی در اختیار کشاورز قرار می دهیم .

مزروعی افزود: ما باید با استفاده از کارشناسان محلی طرح قابل اجرایی را در بحث بهره برداری از اولین منابع خدادادی تعریف و اجرا کنیم .

وی ادامه داد: بعد از تعریف طرح ما نباید بار اجرایی کردن آن را به دوش مردم بیندازیم، زیرا بدون پول و اعتبار کافی کاری از پیش نمی بریم .

وی گفت: باید طرحی را در ارتقا بهره بری آب در شهرستان تعریف کنیم و همزمان با طراحی آن از محل اعتبارات آبخیزداری بودجه ای در اختیار کشاورزان قرار گیرد برای حفظ این میراث گران بها.

وی ادامه داد: همچنین باید در مسیر قنات چند طرح تغذیه ای بزنیم تا این قنات تغذیه شده و بهره بری بیشتری داشته باشد .

وی اظهار کرد: ما می توانی با طرح های تغذیه آب شرب و کشاورزی مردم را به بهترین شکل تامین کنیم.

این مقام مسئول گفت: سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی آمادگی خود را در جهت مشارکت در حفظ و بهره برداری از این سازه را اعلام می کند و تمام توان فنی و کارشناسی سازمان را در اختیار شهرستان قرار می دهیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید