Iranian Agriculture News Agency

دولت کانادا اعلام کرد:

قیمت‌گذاری و مالیات انتشار کربن، از سال 2018 تا 2022 انجام شود/ سیاست‌های دونالد ترامپ اقتصاد سبز کانادا را منزوی می‌کند

دولت فدرال کانادا تصمیم به اخذ مالیات مربوط به انتشار کربن گرفته است. این برنامه قرار است از سال 2018 با قیمت‌گذاری 10 دلار برای هر تن کربن آغاز شود و تا سال 2022 به 50 دلار برای هر تن کربن برسد.

قیمت‌گذاری و مالیات انتشار کربن، از سال 2018 تا 2022 انجام شود/ سیاست‌های دونالد ترامپ اقتصاد سبز کانادا را منزوی می‌کند


دولت فدرال کانادا تصمیم به اخذ مالیات مربوط به انتشار کربن گرفته است. این برنامه قرار است از سال 2018 با قیمت‌گذاری 10 دلار برای هر تن کربن آغاز شود و تا سال 2022 به 50 دلار برای هر تن کربن برسد.

به گزارش ایانا از وب‌سایت لیدر پست ( leaderpost ) این درحالی است که تولید مواد غذایی مسئول حدود 25 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. بسیاری افراد اشاره کرده‌اند که هزینه های انرژی باید به‌دلیل مالیات بر کربن افزایش یابد. اما روی هزینه‌های مواد غذایی توجه کمی شده است.

اما محصولات کانادا با مالیات بر کربن احتمالاً از نظر قیمت، خریدار کمتری را به خود جلب کند. امکان دارد تا فروشندگان به واردات مواد غذایی بیشتری روی آورند، که صرف نظر از وضعیت لونی ( loonie - سکه یک دلاری کانادایی در سال 1987) خواهد بود. گفتنی است این روند در طی چند سال گذشته روی داده است.

واردکنندگان احتمالاً دنبال خرید محصولات از مناطقی باشند که قیمت‌گذاری کمتری روی کربن دارند که البته این نگرانی زیست‌محیطی را بیشتر می‌کند. مالیات کربن در کانادا ناامنی غذایی را به‌وجود نمی‌آورد، تنها امکان دارد این موضوع روی بخش‌های خاصی اثر بگذارد.

مالیات بر کربن از سوی نخست وزیر کانادا جاستین ترودئو " Justin Trudeau " چند هفته قبل از انتخابات ایالات متحده اعلام شد. حال با دانستن این موضوع که مستأجر جدید کاخ سفید چه کسی است، مفاهیم مالیات بر کربن برای کشاورزی کانادا و مواد غذایی بیشتر نگران‌کننده می‌شود.

دونالد ترامپ به احتمال زیاد در برابر تغییر آب و هوا واکنشی نشان نمی‌دهد و سیستم‌های کشاورزی و غذایی ما با کاهش رقابت روبه‌رو خواهد شد. همراه با کاهش احتمالی در نرخ مالیات شرکت‌ها، مالیات بر کربن در شرکت غذایی و کشاورزی کانادا به عنوان تنها اقتصاد سبز متمرکز در شمال امریکا به انزوا کشیده می‌شود.

از دیگر مسائل این که اقتصاد مواد غذایی ما با توجه به نوسانات نرخ ارز، آسیب‌پذیر باقی می‌ماند. با افزایش لونی، قیمت مواد غذایی هم بالا می‌رود. با وجود پروژه‌های جدید در بخش گلخانه‌ای، به‌ویژه در انتاریو، بدان معنی است که بازار کانادا باید کمتر مستعد به نوسانات ناگهانی قیمت خرده‌فروشی‌ها باشد. در عین حال قیمت کربن می‌تواند این روند را کند کند.

این در حالی است که حفاظت از محیط زیست از مسائل مهم به‌شمار می‌رود، اما ما نیاز به حرکت رو به جلو ولی با احتیاط داریم. با در نظر گرفتن نرخ ارز روی کربن می‌توان به سمت یک سیستم مواد غذایی پایدار پیش رفت.

مطالعه اخیر اتحادیه اروپا نشان می دهد مالیات بر کربن، با افزایش قیمت بین 15 تا 40 درصد برای مواد غذایی تاثیر گذار روی گازهای گلخانه ای مانند گوشت گاو، گوشت بره و فرآورده های لبنی همراه بوده است. با افزایش قیمت، مصرف تا 15 درصد برای برخی از محصولات با کاهش روبه‌رو شده است که البته می‌تواند روی بخش‌های عمده اقتصادی تأثیر گذارد.

ارائه راه‌حل‌ها و مشوق‌های اقتصای از سوی دولت برای کاهش آلاینده‌ها باید همراه با چگونگی تعیین مالیات (قیمت‌گذاری) کربن باشد، اما پیش‌بینی می‌شود که کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دشوار باشد. با این حال، مالیات مؤثرترین ابزار دولت فدرال برای جلب استان‌ها برای این کار است.

استان‌هایی که در آنها بخش قابل توجهی از اقتصادشان را کشاورزی تشکیل می‌دهد، می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش انتشار آلاینده‌ها داشته باشند. به‌عنوان مثال، کشاورزی بدون شخم، استفاده از کشاورزی دقیق و تجهیزات بهتر، می‌تواند ازجمله راهکارهای تأثیرگذار باشد./

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید