Iranian Agriculture News Agency

طلبه بندر گزی : با درآمد پرورش شترمرغ ، کار فرهنگی می‌کنم



مجله مهر: با دست‌خالی هم می‌توان یک کار تولیدی را آغاز کرد. «سید هادی علوی» طلبه جوان بندرگزی ثابت کرده که می‌توان با همت و حتی بدون هیچ پس‌اندازی کاری را شروع کرد و در آن موفق هم بود. این طلبه که به قول خودش قبلاً تجربه کارخانه‌داری داشته، حدود دو سال گذشته شانس خود را در پرورش شترمرغ امتحان می‌کند و از درآمد کار اقتصادی‌اش، کار فرهنگی می‌کند. آقای علوی با دست‌خالی کار خود را شروع می‌کند و در مدت کمی می‌تواند در این کار موفقیت کسب کند. بااین‌همه سختی‌های کار که او خودش آنها را قانون‌های دست‌وپاگیر می‌نامد، او را دچار مشکلات زیادی کرده است؛ تا جایی که الآن فقط به‌خاطر فنس‌کشی دور زمینش، به ساختمان‌سازی غیرمجاز محکوم و ۵۳ میلیون جریمه شده است! این طلبه جوان کار پرورش شترمرغ را همچنان شغلی پرسود می‌داند؛ به‌شرط اینکه بتوان از قوانین سفت‌وسخت آزاد شد.

شترمرغ هنوز در ایران ناشناخته است

شما برای شروع به‌کار در این شغل اول باید یک زمین داشته باشید و مقداری هزینه اول که بتوانید با آن جوجه بخرید و پرورش دهید و در ادامه هم به یک دستگاه جوجه کشی احتیاج پیدا می‌کنید. میزان هزینه اولیه به بودجه و امکانات شما بستگی دارد؛ اما برای خریدن یک زمین دوهزار متری حداقل به ده میلیون و برای تهیه ۴۰ عدد جوجه‌ شترمرغ تقریبا به هفت میلیون احتیاج دارید. مواد غذایی موردنیاز شترمرغ‌ها را ذرت، سویا و یونجه تشکیل می‌دهد و علاوه بر آن باید در هر تن غلات، ۶۰ کیلو هم ویتامینه اضافه کرد. ویتامینه‌ها کمک می‌کند که شترمرغ‌ها سریع‌تر رشد کنند و به سن پروار برسند. قبلاً که این مکمل‌ها به غذای شترمرغ‌ها اضافه نمی‌شد، سن رشد و پروار این حیوان در ایران ۱۴ ماه بود که الآن به هفت ماه رسیده است. شترمرغ در ایران حیوان ناشناخته‌ای است و پرورش آن در کشور هنوز تخصصی نیست و بیشتر افراد سنتی کار می‌کنند.

چگونه از شترمرغ مراقبت کنیم؟

برای هر ۴۰ الی ۵۰ شترمرغ، یک نفر برای رسیدگی به آن‌ها کافی است. شترمرغ از بهمن‌ماه شروع به تخم‌گذاری می‌کند و تا مهرماه و زمانی که هوا هنوز گرم است، این تخم‌گذاری ادامه دارد. تقریباً ۴۲ روز در دستگاه جوجه‌کشی طول می‌کشد که جوجه‌ها سرازتخم دربیاورند. باید در این قسمت مراقب رطوبت و دمای هوا باشید. دمای هوا را به‌وسیله دستگاه تنظیم می‌کنید؛ اما اگر رطوبت هوا زیاد است، می‌توانید از دستگاه‌های سرمایشی کمک بگیرید. هر شترمرغ روزانه تقریباً دو کیلوگرم غذا می‌خورد که این میزان در ماه‌های ابتدایی کمتر است. مثل اکثر حیوانات، شترمرغ هم باید در فضایی تمیز و ساکت پرورش پیدا کند و تا سه‌ماهگی باید مستمر و روزانه به آن‌ها رسیدگی کرد و تا پنج‌ماهگی هم باید در مکانی سیمانی رشد کند؛ چراکه ممکن است گل‌ولای بخورد و درنهایت به خاطر انباشت این گل‌ولای در روده‌شان بمیرد. غذای این حیوانات باید تازه و سالم باشد و غذای کپک‌زده در دسترس آن‌ها نباشد. کسانی که تازه کار هستند باید این نکته را بدانند که در سال اول فقط دخل‌وخرجشان برابر می‌شود.

شترمرغ دورریختنی ندارد

پرورش شترمرغ از هر نظر سوددهی دارد. هر شترمرغ ۸۰ الی ۹۰ کیلو گوشت و سه تا چهار کیلو روغن دارد و هر کیلو گوشت شترمرغ ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان است. البته روغن شترمرغ از گوشتش هم پرطرفدارتر است و پوست و تخم‌مرغ آن‌هم قابل‌استفاده است. اگر تخم‌ها به جوجه تبدیل شدند که می‌توان آن‌ها را پروار کرد؛ اما اگر این تخم‌ها خراب بودند و به هر دلیلی جوجه نشدند، نگران نباشید! می‌توان به روش خاصی این تخم‌ها را خالی کرد و از آن‌ها برای مصارف تزیینی استفاده کرد. البته به‌صورت جداگانه هم می‌توان تخم شترمرغ را برداشت کرد که به خاطر امگا۶ و امگا۳ زیاد آن بیشتر به‌عنوان مکمل به درد ورزشکاران می‌خورد. علاوه بر گوشت و روغن و تخم شترمرغ از پوست آن‌هم می‌توان درآمدزایی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید