Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

افزایش گرایش به توسعه روش‌های آبیاری میکرو/ عدم تعادل‌بخشی دشت‌ها، دولت و کشاورزان را متضرر می‌کند

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر گرایش کشاورزان به توسعه روش‌های آبیاری میکرو افزایش یافته با این وجود، تنها با توصیه مشاوران روش‌های آبیاری در مزارع پیاده خواهد شد.

افزایش گرایش به توسعه روش‌های آبیاری میکرو/ عدم تعادل‌بخشی دشت‌ها، دولت و کشاورزان را متضرر می‌کند


مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر گرایش کشاورزان به توسعه روش‌های آبیاری میکرو افزایش یافته با این وجود، تنها با توصیه مشاوران روش‌های آبیاری در مزارع پیاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مسئولان وزارت نیرو توسعه روش‌های نوین آبیاری را عاملی می‌دانند که باعث شده دشت‌های کشور دچار بحران شود؛ زیرا آنها معتقدند که روش‌های آبیاری بارانی میزان تبخیر را افزایش داده و آبی به سفره‌های زیرزمینی نمی‌رسد. عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در گفت‌وگو با ایانا توضیحاتی ارائه داد.

به گفته وی، وزارت نیرو مایل است که کشاورزان از روش غرق آبی در آبیاری استفاده کنند تا 25 درصد آب به سفره برگردد. زارع افزود: به لحاظ علمی، منطقی و هیچ فرمولی مجاز نیستیم که آب را از عمق 150 متری با صرف هزینه و انرژی گران‌قیمت استخراج کنیم و 25 درصد را به سفره برگردانیم.

وی ادامه داد: آب استفاده شده در مزارع اگر با سم و کود آلوده نشود، حتما با املاحی که در مسیر وجود دارد، تغییر کیفیت خواهد داد. بنابراین معتقدیم به جای استفاده از روش‌ غرق‌آبی، میزان آب برگشتی به سفره را روی بیلان سفره حساب کنید و از همان ابتدا، از مجوز حجم برداشت کم کنید. به این ترتیب در محاسبات خود لازم نیست روی آب برگشتی حساب کنید.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: مثلاً اگر قرار بوده 40 لیتر بر ثانیه آب به کشاورزان تحویل داده شود؛ 35 لیتر بر ثانیه آب تحویل دهند تا 30 درصد آب برگشتی از ابتدا از سفره خارج نشود.

وی عنوان کرد: بند "ط" تبصره 19 برنامه دوم، ماده 106 و 107 برنامه سوم، ماده 17 و 18 برنامه چهارم و ماده 41 و 42 برنامه پنجم در مورد تعادل بخشی دشت‌ها سه موضوع اصلی را مورد توجه قرار می‌دهد. یکی از این موارد تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی است و سپس به تعادل رساندن سفره‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اگر سفره متعادل نشود، بحران آب شدت می‌گیرد. بنابراین باید اضافه برداشت‌ها از چاه‌های غیر مجاز یا چاه‌های مجازی که بیش از ظرفیت و مجوز برداشت می‌کند، کنترل بشود. آب باید به بخش کشاورزی حجمی تحویل داده شود تا این بخش دائما در مضان اتهام مصرف بیش از حد آب قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: ما می‌گوییم وزارت نیرو که موظف به تعادل بخشی سفره است، بر اساس وضعیت تعادل سفره، آب تخصیص دهد.


آبیاری بارانی نامناسب برای مناطق بادخیز

به گفته زارع، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در سراسر جهان، برای مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی متداول است.

وی افزود: این سیستم‌ها در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، آلمان و استرالیا مورد استفاده قرار می گیرند و اخیرا هند و چین هم برای توسعه این سیستم‌ها یارانه در نظر گرفته‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: وزارت نیرو یک برداشت غلط از سامانه‌های نوین آبیاری دارد. وزارت کشاورزی سامانه‌ای را مناسب آبیاری می‌داند که یک مشاور ذی‌صلاح بر اساس شرایط اقلیم شامل دما، تبخیر، باد، کیفیت منابع آب و خاک، الگوی کشت و مسایل اقتصادی و اجتماعی طراحی کرده باشد.

وی ادامه داد: ما در بخش روش‌های نوین آبیاری 400 مشاور داریم که یا سازمان مدیریت به آنها صلاحیت داده و یا خودمان از آنها امتحان گرفته‌ایم. این مشاوران بر اساس اقلیم، منابع آب و خاک و شرایط اقتصادی اجتماعی، شیوه‌های آبیاری را به کشاورزان معرفی می‌کنند. اگر جایی تبخیر بالا نباشد از روش بارانی هم استفاده می‌کنیم.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری یادآور شد: از آنجا که عمدتا مناطق ما خشک، نیمه خشک و بادخیز است، سمت‌گیری بخش کشاورزی به سمت آبیاری موضعی و میکرو است. این روش در باغات و زمین‌ های زراعی کاربر داشته و دو سه سالی است که در مزارع هم به شکل گسترده از این شیوه استفاده می‌شود.

وی افزود: کشاورزان به دلیل آنکه در روش آبیاری میکرو در هر هکتار چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود و 30 درصد افزایش عملکرد دارند، همچنین به کمک این روش مصرف سم، کود و بذر در مزارع کاهش می‌یابد، از این سیستم استقبال کرده‌اند.

زارع گفت: سال گذشته با وجود آنکه تخصیص دولت کم بود، معادل برنامه از محل منابع مردم سیستم‌های نوین آبیاری توسط شرکت‌های مشاور در مزارع پیاده شد و در حال حاضر این شرکت‌ها از دولت مطالبه دارند.

وی تأکید کرد: دشت که واحد کار مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی است، محل مطالبه ماست. زیرا سرمایه‌گذاری مشترکی که کشاورزان و دولت(وزارت جهاد کشاورزی) در دشت‌ها انجام می‌دهند اگر روند افت سفره‌های زیرزمینی ادامه یابد، هدر خواهد رفت. این اتفاق در استان‌های کرمان، کرمانشاه و یزد رخ داده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اول باید سفره‌های زیرزمینی متعادل شود و تحویل آب به بخش کشاورزی حجمی شود. وزارت جهاد کشاورزی هم وظیفه دارد به جای اینکه 800 گرم ماده خشک به ازای هر متر مکعب تولید کند، یک کیلو و 700 گرم ماده خشک به ازای هر متر مکعب آب از مزارع و زمین‌های کشاورزی برداشت کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل رضایت کشاورزان از روش‌های میکرو، گرایش‌ها در کشور به سمت این سیستم آبیاری رفته است اما در بعضی مناطق نظیر ایلام و قسمتی از خوزستان و کرمانشاه توپوگرافی زمین، ارتفاع کم خاک و غیره اجازه نمی‌دهد روش دیگری اجرا کنیم.

زارع افزود: تا پایان سال 94 کل سامانه آبیاری اجرا شده در کشور 1.5 میلیون هکتار بوده که 55 درصد بارانی و 45 درصد به صورت قطره‌ای بوده است. در حال حاضر این نسبت برعکس شده و 55 درصد اراضی دارای آبیاری قطره‌ای و 45 درصد بارانی هستند.

وی تأکید کرد: در آبیاری بارانی نیز به دنبال ماشین‌های آبیاری هستیم که تلفات آن کمتر است. اما باید توجه داشت که در نهایت نسخه واحدی برای هیچ جای کشور نمی‌توان پیچید. به همین خاطر سه اصل صرفه‌جویی در آب، حفاظت کمی و کیفی منابع پایه آب و خاک و تولید پایدار محصولات کشاورزی در زمان طراحی سیستم‌های نوین آبیاری مورد توجه جدی قرار می‌گیرد./

L-951012-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید