Iranian Agriculture News Agency

ادعاهای رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت گوشت قرمز:

عرضه دام، کافی نیست!

گفته‌های رئیس سازمان حمایت در نشست خبری امروز، در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از وجود دام به اندازه کافی در بیشتر استان‌ها خبر می‌دهند.

عرضه دام، کافی نیست!


گفته‌های رئیس سازمان حمایت در نشست خبری امروز، در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از وجود دام به اندازه کافی در بیشتر استان‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، امروز در جمع خبرنگاران، با تکرار ادعاهای اتحادیه گوشت گوسفندی، مبنی بر نبود عرضه دام به میزان کافی، گرانی گوشت قرمز را توجیه کرد تا با این روش از اعمال قانون در ارتباط با گران‌فروشی قصابی‌ها شانه خالی کند.

محمود نوابی درباره گران شدن گوشت قرمز تا 20 هزار تومان در هر کیلوگرم گفت: در سال 91 برمبنای قانون تمرکز بخشی از وظایف بازرگانی در حوزه صنعت و معدن به وزارت جهاد کشاورزی محول شد؛ بنابراین تأمین و صادرات فرآورده‌های کشاورزی ازجمله گوشت قرمز به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: نرخ گوشت قرمز در بازار متصل به نرخ عرضه دام است و باید دید عرضه دام به چه قیمتی صورت می‌گیرد.

نوابی با بیان اینکه با رصدهای انجام شده به این نتیجه دست یافته‌ایم که عرضه دام زنده کافی نیست، ادامه داد: بنابراین اگر جاهایی لازم است، باید با واردات کاهش تولیدات داخلی جبران شود.

وی عنوان کرد: اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، یک گرانی طبیعی به‌وجود می‌آید و قطعا این گرانی گرانفروشی نخواهد بود.

معاون وزیر و رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأکید کرد: حمایت از تولید داخلی نباید به زیان مصرف‌کننده باشد و این موضوع را وزارت جهاد کشاورزی باید بداند.

صحبت‌های نوابی در حالی است که بارها وزارت جهاد کشاورزی، از عرضه کافی دام در مناطق مختلف کشور خبر داده و گرانی گوشت را تنها مربوط به سودجویی عده‌ای خاص می‌داند. رییس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور، بهتر از هر مقام دیگری به این بحث ورود کرد و به ایانا گفت: وقتی قیمت دام زنده در دامداری، ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم باشد، نرخ شقه برای قصابی‌ها حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تخمین زده می‌شود. در حالی که اکنون محصول مورد نظر، با قیمتی بیش از ۳۴ هزار تومان در هر کیلوگرم به قصابی می‌رود که این به معنی اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

حال باید از رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرسید اکنون که قیمت دام زنده مشخص بوده و بیشتر از 13 هزار تومان برای هر کیلوگرم نخواهد رسید؛ بنابراین بعد از کشتارگاه چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان قیمت 34 هزار تومانی برای این محصول قد علم می‌کند و قصاب‌ها نرخ فروش را بر این مبنا پایه‌ریزی می‌کنند؟

گذشته از اینها وقتی این مقام مسئول، مدعی کمبود عرضه دام است، پس باید مقدار توزیع آن در بازار، کاهش یافته و مردم به‌راحتی این کمبود را لمس کنند. اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و عرضه گوشت -درست مانند روزهای قبل از گرانی- همچنان ادامه داشته و به اندازه کافی است. پس افزایش تقاضا بیش از عرضه، بر چه مبنا و پارامتری صورت گرفته است؟ آیا بهتر نیست به جای متهم کردن وزارت جهاد کشاورزی و انتقاد از نحوه اجرای قانون انتزاع، نگاهی به فرایند توزیع گوشت انداخت و دست واسطه‌های بی‌مورد را از سفره این بازار کوتاه کرد؟ به‌راستی، سازمان حمایت در کجای این داستان ایستاده است که نمی‌تواند بین عرضه گوشت قرمز و قیمت واقعی آن، توازن ایجاد کند؟/

V-951012-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید