Iranian Agriculture News Agency

در نهمین جشنواره محصولات ارگانیک عنوان شد:

محصولات تراریخته از تریاک هم خطرناک‌تر است/ اخذ گواهی اتحادیه اروپا برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی

در نهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس و اعضای انجمن ارگانیک ایران و جمعی از مدیران شهری در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرده است، سخنرانان بر لزوم مصرف محصولات ارگانیک و پرهیز از محصولات تراریخته در کشور تأکید کردند.

محصولات تراریخته از تریاک هم خطرناک‌تر است/ اخذ گواهی اتحادیه اروپا برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی

در نهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس و اعضای انجمن ارگانیک ایران و جمعی از مدیران شهری در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرده است، سخنرانان بر لزوم مصرف محصولات ارگانیک و پرهیز از محصولات تراریخته در کشور تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس انجمن ارگانیک ایران در آیین افتتاح نهمین جشنواره محصولات ارگانیک با بیان اینکه انجمن ارگانیک ایران از سال 1385 خورشیدی تنها تشکل ملی بود که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ثبت شده است، گفت: این انجمن با شعار سلامت جامعه، حفظ محیط زیست و امنیت غذایی از 10 سال گذشته تاکنون توانسته در این زمینه مؤثر واقع شود، چراکه ضروری است به سمت واکسیناسیون سلامت جامعه برویم.

سیدرضا نورانی افزود: خوشبختانه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به 15 میلیون هکتار رسیده است. 128 تن تولید محصولات کشاورزی و غذایی داشتیم. از 12 اقلیم تولیدکننده محصولات غذایی ایران 11 اقلیم در ایران قرار دارد.

وی بیان کرد: 20 نوع محصولات باغی در ایران تولید می‌شود که کشور ما از این نظر در رده‌بندی جهانی بین رده هفتم و هشتم قرار دارد. فائو اعلام کرده که کشور ایران می‌تواند علاوه بر تأمین غذایی خود، کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تأمین کند. همچنین بر اساس اعلام فائو در محصولات کشاورزی ایران 30 تا 35 درصد ضایعات وجود دارد که این مسئله ناراحت‌کننده است.

نورانی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ حمایتی ازسوی دولت برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک صورت نگرفته است، ادامه داد: پس از 10 سال فعالیت‌های انجمن ارگانیک اگر شورای شهر نبود امروز نمی‌توانستیم این جشنواره را برگزار کنیم.


اخذ گواهی اتحادیه اروپا برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی

رئیس انجمن ارگانیک ایران نورانی تأکید کرد: انجمن ارگانیک ایران توانسته برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی گواهی اتحادیه اروپا را اخذ کند که معاش 17 روستا حومه این جنگل از این محصول می گذرد و خوشبختانه با این عمل معیشت آنها بهبود پیدا کند.

وی یادآور شد: پس از تحقیقات در سال‌های گذشته متوجه شدیم که کره جنوبی انار ایران را خریداری می‌کند و کنسانتره آن را به قیمت گزاف در نمایشگاه‌ها به‌عنوان محصول ارگانیک می‌فروشد.

نورانی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در تولید محصولات ارگانیک عنوان کرد: کشور ایران در تولید محصولاتی مانند چای، گوجه‌فرنگی و رب آن، صنایع دارویی و محصولات سلامتی پتانسیل بالایی دارد. در گذشته فرهنگ غلطی بین تولیدکنندگان رواج پیدا کرده بود به این صورت که به تولیدکنندگان برای خرید کود یارانه می‌دادند و آنها با اضافه کردن کود و سموم شیمیایی محصولات غیرارگانیک تولید می‌کنند.

وی با انتقاد از واردات محصولات تراریخته به کشور اظهار داشت: در حالی که 37 کشور دنیا استفاده از محصولات تراریخته را منع کرده‌اند 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته را بدون توجه به سلامت مردم وارد سفره‌ها می‌کنند و کشوری با این پتانسیل بالا برای تولید محصولات ارگانیک، نباید محصولات تراریخته تولید کند.

علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، با اشاره به اینکه قصد افشای حقایقی درباره واردات محصولات تراریخته به کشور دارد، گفت: سبک زندگی مردم ایران از 10 سال اخیر دچار اختلال شده و اگر اقدامی صورت نگیرد، قطعاً بیماری‌های خطرناکی سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.

وی با تأکید بر گفته امام صادق افزود: خوراک مردم می‌تواند سلامت آنها را تأمین کند. به گفته امام صادق (ع) غذای شما دوای شماست. غذای مصرفی مردم ایران اسلامی نیست و محصولات تراریخته در خوراک مردم استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات من، در مزارع شمال کشور برنج تراریخته کاشته می‌شود، در حالی که این کار برای سلامت مردم کشور بسیار مضر بوده و بیماری‌هایی مانند سرطان گوارشی را به همراه خواهد داشت.

کرمی اصول اساسی سلامت را برشمرده و بیان کرد: در یک زندگی سالم تغذیه سالم، کاهش استرس و اضطراب، ورزش، دعا و نیایش به‌طور اساسی نقش دارند. باید بگویم هیچ موضوعی مهم‌تر و بهتر از سلامت و امنیت وجود ندارد.

وی با اشاره به تأثیرات منفی صنعتی شدن در تمام مسائل زندگی مردم عنوان کرد: صنعتی در کشور ما باعث تغییر سبک زندگی، استفاده از غذای ناسالم، کاهش تحرکات، آلودگی (هوا، آب، خاک و مواد غذایی)، افزایش استرس و اضطراب، از بین رفتن آرامش، مشکلات اقلیمی و در نهایت بیمارتر شدن انسان‌ها شد. محصولات ناسالم متأسفانه به ‌راحتی در صدا و سیما تبلیغ می‌شوند. 90 درصد روغن‌های مصرفی تراریخته‌اند.


جنبش اصلاح سبک زندگی

این پروفسور با تأکید بر اینکه در حفظ سلامت و امنیت غذایی امیدی به دولت نیست و باید از فرد و خانواده شروع کرد، ادامه داد: من معتقدم باید جنبشی با عنوان جنبش اصلاح سبک زندگی بین مردم رواج پیدا کند. نباید به امید دولت نشست و این کار نیازمند جنبش فردی است.

کرمی تأکید کرد: محصولات ارگانیک در ایران هیچ برچسب مشخصی ندارد و مردم نمی‌دانند محصولات ارگانیک را از کجا تهیه کنند. البته برخی از قیمت بالای این محصولات گله دارند، اما در پاسخ به آنها باید بگویم همان‌قدر که بای پوشاک هزینه می‌کنند باید برای تهیه محصولات ارگانیک که تأثیر بسزایی در سلامت دارد نیز هزینه کنند.

وی با تأکید بر عدم استفاده از محصولات تراریخته یادآور شد: تمام کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که اگر غذا و محیط زندگی سالمی داشته باشیم، بیماری‌ها شش درصد کاهش می‌یابد. تولید محصولات تراریخته به این طریق است که ژن یک باکتری را گرفته و درون سلول گیاه تزریق می‌کنند. این باکتری در ژن گیاه مانده و رشد می‌کند و به این ترتیب محصول تراریخته تولید می‌شود. این ژن یک سم بوده و برای سلامت تهدیدی بسیار خطرناک است.

کرمی اضافه کرد: در دنیا کمبود غذای سالم وجود ندارد، بلکه توزیع آن به‌صورت ناعادلانه انجام می‌شود. تولید محصولات در دنیا می‌تواند غذای 14 میلیارد نفر را تأمین کند. باید از واردات محصولات تراریخته جلوگیری شود تا مردم ما هم بتوانند غذای سالم استفاده کنند. قانون تصویب شده برای ممنوعیت واردات محصولات تراریخته در کشور اجرا نمی‌شود و مسئولان باید پاسخگو باشند.


گلایه رئیس شورای اسلامی شهر تهران از انجمن ارگانیک ایران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در آیین افتتاح جشنواره ارگانیک نهم تهران گفت: گلایه من از انجمن ارگانیک ایران این است که چرا در تولید محصولات ارگانیک افزایشی حاصل نشده و در سطح همان یک درصد تولید مانده است.

مهدی چمران با تأکید بر افزایش تولیدات محصولات ارگانیک افزود: یک درصد تولید دردی از مردم دوا نمی‌کند و باید در تولیدات محصولات ارگانیک افزایش داشته باشیم. اگر محصولات ارگانیک افزایش پیدا کند، قطعاً مردم استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به عدم استفاده از کودهای شیمیایی در تولید محصولات عنوان کرد: استفاده از کودهای شیمیایی در تولیدات باید به‌صورت سامان‌یافته و در حد نیاز باشد. امیدواریم در مجلس شورای اسلامی واردات محصولات تراریخته به‌طور کامل مهار شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: این روزها شاهد آسیب‌های جدی به امنیت غذایی کشور به‌علت واردات محصولات تراریخته هستیم. در تولید و عملیات زراعی استانداردها انجام نمی‌شود.

محمدعلی شاعری با اشاره به اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک ادامه داد: مهم‌ترین عنصر در کشور انسان سالم است. انسان سالم هم باید غذای سالم بخورد و ما موضوع محوصلات ارگانیک را به‌طور جدی در مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبه‌های اخیر مجلس تأکید کرد: اخیراً در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌هایی در این باره داشتیم که می‌توان به توسعه محصولات ارگانیک و ممنوعیت واردات و تولیدات محصولات تراریخته در آنها اشاره کرد.

شاعری با تأکید بر خطرناک بودن محصولات تراریخته یادآور شد: محصولات تراریخته می‌توانند حتی از تریاک هم خطرناک‌تر باشند. اگر آگاهی مردم بالا برود می‌توان با هر نوع بهره‌کشی سودجویانه و استثمار مبارزه کرد. نخستین گام در این راه هم جشنواره محصولات ارگانیک است./

S-951012-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید