Iranian Agriculture News Agency

در سمینار بررسی چالش‌ها و راهکارهای مکانیزاسیون در امریکای لاتین مطرح شد:

افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در امریکای لاتین همراه با سرمایه‌گذاری بیشتر

تجهیزات بهتر می‌تواند راهکاری برای کمک به پایداری مزارع و دستیابی به پتانسیل بهتر و افزایش درآمد خانوار باشد. در امریکای لاتین، جایی که سطح مکانیزاسیون کشاورزی به‌طور گسترده‌ای گوناگون است، بهبود سیستماتیک دسترسی به تجهیزات می‌تواند مزایایی در سراسر منطقه به همراه داشته باشد.

افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در امریکای لاتین همراه با سرمایه‌گذاری بیشتر


تجهیزات بهتر می‌تواند راهکاری برای کمک به پایداری مزارع و دستیابی به پتانسیل بهتر و افزایش درآمد خانوار باشد. در امریکای لاتین، جایی که سطح مکانیزاسیون کشاورزی به‌طور گسترده‌ای گوناگون است، بهبود سیستماتیک دسترسی به تجهیزات می‌تواند مزایایی در سراسر منطقه به همراه داشته باشد.

به گزارش ایانا از وب‌سایت ifpri (مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی) سمیناری با عنوان "مکانیزاسیون کشاورزی حال و آینده در امریکا لاتین" با حمایت مالی مؤسسه بین امریکایی در حوزه همکاری‌های کشاورزی (1) و IFPRI ، چهار نوامبر در واشنگتن دی سی برگزار شد که در آن درباره چگونگی مقابله با این چالش و دستیابی به کشاورزی رقابتی و پایدارتر بررسی شد. در این سمینار تولید کنندگان، کارخانه داران، ارائه دهندگان ماشین آلات خدمات و سیاستگزاران شرکت داشتند.

مکانیزاسیون کشاورزی این قابلیت را دارد که امریکای لاتین را به سوی توسعه پیش برده و با افزایش بهره‌وری، فرصت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه کشاورزی فراهم کند. همچنین به افزایش دستمزد بالاتر برای تربیت نیروی کار ماهر کمک کرده و به تقویت ارتباط با دیگر بخش های خدماتی مانند تامین کنندگان نهاده ها، فروشگاه های تعمیرات و تامین کنندگان قطعات ماشین آلات بینجامد. بنابراین، مکانیزاسیون می تواند به توسعه بازار کشاورزی کمک کند.

شرکت‌کنندگان معتفد بودند، در حال حاضر میزان بهره‌وری در کشاورزی امریکای لاتین به مراتب فاصله اش با بهره وری کشاورزی در ایالات متحده بسیار عمیق تر است و این شکاف با وجود ماشین آلات برتر در ایالات متحده ایجاد شده است. در امریکای لاتین، بهره وری بین کشورها به دلیل سطح گوناگون مکانیزاسیون، سیستم های تولید و محصولات کشاورزی، اندازه متوسط ​​مزرعه، و شرایط آگرواکولوژیکی با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت ها باعث شده تا موانع بسیاری را برای کشاورزانی که می خواهند ابزارشان را بروزرسانی کنند، ایجاد کند.

تقاضای منطقه ای برای ماشین آلات، براساس تجهیزات استاندارد شده مناسب برای محصولات کشاورزی مختلف است: مانند تراکتورها، برداشت‌کننده‌های محصول و اسپری‌کننده‌ها.

کارلوس پوماردا" Carlos Pomareda " وهوگو لیپون " Hugo Lipun " از صندوق منطقه ای فناوری کشاورزی ( FONTAGRO ) گفتند که زمین‌های کشاورزی تپه‌ای و با مقیاس کوچک و با فاصله دور، به کشاورزان اختصاص دارد که بیشترین نیاز به تجهیزات دارند، در حالی که ماشین‌آلات گران هستند.

علاوه بر این، تولیدکنندگان کوچک از نظر مالی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوشمند مانند آنالیز خاک، سیستم‌های بهینه توزیع بذر و نظارت بر گیاهان (مانیتورینگ) فاقد اعتبار کافی هستند.

دولت در سراسر منطقه با شناسایی این محدودیت ها برنامه هایی برای کمک به افزایش دسترسی کشاورزان کوچک به تسهیلات مالی فراهم کرده است. به عنوان مثال، ورونیکا سانتیلان " Verónica Santillán " نماینده وزارت کشاورزی، دام، آبزی پروری و شیلات اکوادور، برنامه دولت اکوادور را تشریح می کند. دولت اکوادور امکان خرید ماشین آلات کشاورزی را فراهم کرده است که می توان به خرید ماشین آلات بدون پرداخت مالیات اشاره کرد؛ همچنین انجمن کشاورزان برای خرید این تجهیزات می توانند از وام های با نرخ بهره 9 درصد استفاده کنند.

در این کنفرانس بر اهمیت افزایش یکپارچگی بین تولید کنندگان، کارخانه داران، و ارائه دهندگان خدمات تاکید شد. برای مثال ارائه دهندگان خدمات ماشین آلات، نقش مهمی در جذب کشاورزان به فن آوری را بازی می کنند. قرارداد موقت و پشتیبانی فنی آن ها، بر اساس افزایش دسترسی کشاورزان به ماشین آلات مدرن با مکانیزم تامین مالی تنظیم شده است.

تولیدکنندگان در امریکای لاتین در اجاره ماشین آلات و استفاده از مراکز خدمات بیشتر، با استفاده از برنامه مکانیزه تلفن همراه اقدام می کنند (شبیه به برنامه تلفن همراه Trringo در هند (2) و سلام تراکتور (3) در آفریقا).

شرکت کنندگان توافق کردند برای سرعت بخشیدن استفاده از ماشین آلات، باید سرمایه گذاری بیشتری از سوی بخش دولتی و خصوصی، و محیط های نظارتی شفاف تر انجام شود. همچنین بر کاهش مقررات و افزایش سرمایه گذاری، مشارکت تولید کننده و فراهم ساختن مقررات برای حمایت از کشاورزان تاکید کردند.

بهبود زیرساخت ها از جمله جاده ها، بنادر، سیستم های آبیاری، تجهیزات ذخیره سازی، و ارتباطات، در زمینه فراهم سازی مکانیزاسیون اهمیت دارد. ماریا لوسیلا کوئینتانا " María Lucila Quintana "، نماینده Conveagro ، یک سازمان تولیدی در پرو، اشاره کرد که محدودیت زیرساخت های جاده ای، دسترسی به ماشین آلات را در برخی از مناطق دشوار می کند. بهبود زیرساخت می تواند اطمینان بدهد که محصولات با بازده تولید شده بالاتر از طریق مکانیزاسیون کشاورزی می تواند به گونه ای مطلوب تر به بازارها خواهند رسید. شرکت کنندگان همچنین توافق کردند که تولیدکنندگان باید درباره چگونگی استفاده بیشتر از فناوری مدرن کشاورزی آموزش ببینند./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- Inter-American Institute for Cooperation on Agriculture (IICA) : موسسه بین امریکایی برای همکاری در حوزه کشاورزی به شمار می رود، ازاهداف آن تشویق و حمایت از تلاش های کشورهای عضو برای رسیدن به توسعه کشاورزی و رفاه برای مردم روستایی است.

2- Trringo : سیستم اجاره ای تجهیزات کشاورزی در هند است و برای کشاورزانی که نیاز به یک تراکتور یا هر گونه تجهیزات مزرعه دارند راه اندازی شده به طوری که آن ها می توانند به سادگی بااستفاده از نرم افزار تلفن همراه خود جهت سفارش تراکتور همراه با یک راننده حرفه ای اقدام کنند.

3- یک شرکت فن آوری کشاورزی است که در بهبود امنیت غذا و درآمد با ایجاد یک شبکه " Smart تراکتورهوشمند" از مالکان و کشاورزان حمایت کرده به این ترتیب، زمین داران خرده پا دسترسی به خدمات ماشین کشاورزی مقرون به صرفه برای افزایش بهره وری خواهند داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید