Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد:

تجهیز 3235 هکتار از اراضی فارس به آبیاری تحت فشار با اعتبار 162 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با حمایت دولت در قالب ارائه تسهیلات بانکی طرح‌های اجرای آبیاری تحت فشار در استان تاکنون بیش از 255 هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم‌ها تجهیز شده است و سازمان از سال 79 مقام نخست اجرا از نظر سطح را در کشور دارا بوده است.

تجهیز 3235 هکتار از اراضی فارس به آبیاری تحت فشار با اعتبار 162 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تجهیز سه‌هزار و 235 هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار با اعتبار 162 میلیارد تومان اعتبار در 9 ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی با اعلام این خبر گفت: کل اراضی آبی قابل کشت استان بالغ بر یک میلیون و 300 هزار هکتار است و از سال 71 با حمایت دولت در قالب ارائه تسهیلات بانکی طرح های اجرای آبیاری تحت فشار در استان آغاز و تا پایان سال 94 بالغ بر 255 هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم ها تجهیز شده است و سازمان جهاد کشاورزی فارس از سال 79 لغایت 94 مقام اول اجرا از نظر سطح را در کشور دارا بوده است.

وی افزود: در 9 ماهه نخست سال 95 نیز سطحی معادل سه هزار و 235 هکتار از اراضی استان فارس به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شدند که از این سطح یک هزار و 941 هکتار از سیستم های بارانی، 224 هکتار کم فشار و یک هزار و 35 هکتار نیز از سیستم های قطره ای بهره مند گردیده اند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: انواع روش های آبیاری تحت فشار قابل پذیرش برای اعطای تسهیلات شامل
روش های: سیستم های بارانی ازجمله کلاسیک ثابت، کلاسیک نیمه متحرک، کلاسیک متحرک، لینیر (آبفشان خطی)، سنتر پیوت (آبفشان دوار)، سنتر لینیر، قرقره ای (آبفشان قرقره ای)، گلسار، چرخاب، گان (تفنگی)، ویلمو (آبفشان غلطان)، سیستم‌های قطره‌ای (موضعی) شامل تیپ (نواری)، انواع قطره چکان (تنظیم شونده و ثابت)، بابلر، آبیاری زیر سطحی قطره ای (دریپردار)، میکروجت و کم فشار شامل: لوله‌های دریچه‌دار و کوزه‌ای است. سیستم های بارانی ویژه زراعت و سیستم های قطره ای مخصوص باغات و صیفی جات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: هدف و مزایای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار شامل: افزایش بهره وری آب (تولید محصول بیشتر با مصرف آب یکسان نسبت به روش های سطحی)، صرفه جویی در مصرف آب، بذر، سم و کود، بهبود عملکرد در واحد سطح و افزایش میزان کمی و کیفی محصولات، سهولت آبیاری و کاهش نیاز به نیروی انسانی، کنترل بهتر آفات و بیماری ها و تغذیه مناسب گیاه، یکسان سازی اندازه و کیفیت محصول و حذف جویچه‌ها و کرت‌های سنتی که باعث افزایش سطح زیر کشت در وسعت مشابه می‌شود، است.

وی تصریح کرد: در سال مالی 95 برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در استان فارس مبلغی بیش از 162 میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی بلاعوض از محل بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید