Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

خودکفایی 100 درصدی ایران در تولید بذر پنج محصول مهم کشاورزی

کشور در تولید اکثر بذور محصولات مهم همچون گندم، جو ،پنبه، ذرت و برنج به خودکفایی 100 درصدی رسیده است و تنها در برخی از بذور به واردات وابسته است که محققان به طور جد بر روی رفع این وابستگی کار می کنند.

کشور در تولید اکثر بذور محصولات مهم همچون گندم، جو ،پنبه، ذرت و برنج به خودکفایی 100 درصدی رسیده است و تنها در برخی از بذور به واردات وابسته است که محققان به طور جد بر روی رفع این وابستگی کار می کنند.

به گزارش ایانا، رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی در حاشیه مراسم نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان برتر که در محل سالن همایش های صداو سیما برگزار شد با اشاره به نقش تامین بذور مرغوب در خودکفایی کشور، گفت: حداقل 15 درصد خودکفایی تولید گندم مرهون تامین بذر با کیفیتی بود که در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

اسکند زند تاکید کرد: طبق براوردهای جهاد کشاورزی طی 4 سال گذشته حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان صرفه جویی از محل استفاده از بذور کیفی داشته ایم و امسال برای اولین بار در کشور نزدیک به 500 هزارتن بذرگواهی شده کیفی به کشاورزان تحویل داده شده است.

وی اظهارداشت: تلاش کشاورزان نمونه کشور با دستیابی به تولید سه برابری بخش زراعی و 6 برابری بخش باغبانی نسبت به متوسط ملی نشان میدهد گام های خوبی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اکنون برنامه نظام نوین ترویج برای انتقال یافته ها و دانش فنی در دست اجراست به طوری که 10 هزار نیروی جدید (که 80 درصد نیروهای لیسانس به بالا هستند) در 10 پهنه کشور برای انتقال دانش و هدایت آن فعالیت میکنند.

زند با اشاره به افزایش تولیدات چند سال اخیر از 93 میلیون تن به 117 میلیون تن، گفت: امسال 118 تولید کننده برتر کشور در تمامی بخش های مختلف زراعی، باغبانی ، دام و طیور، آبزیان، تولیدی ، فناوری، شرکت های دانش بنیان و بخش های بازرگانی و سرمایه گذاری بودند که توانستند با استفاده از بذر مرغوب، شرایط مستعد آب و هوایی و کاهش مصرف آب تولیدات خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: افزایش تولید در واحد سطح ، کاهش مصرف آب، سلامت و کیفیت تولید، انتقال و آموزش دانش و استفاده از تکنولوژی های نوین را از معیارهای انتخاب تولید کنندگان و پژوهشگران برتر عنوان کرد.

وی افزود: همچنین یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی خارج از مزرعه، موضوع زنحیره تولید است که باید با کمک تشکل ها عملیاتی شود یعنی خود تشکل های کشاورزی (کشاورزان) محصول را از زمان تولید تا مصرف در اختیار مردم قرار بدهند تا سود حاصل از این عرضه به دست خود کشاورزان برسد.

زند با بیان اینکه اکنون وزارت جهاد کشاورزی روی این موضوع متمرکز شده و امیدواریم توفیقات خوبی حاصل شود، تاکید کرد: در واقع قانونی که اختیارات بازرگانی را به وزارت جهاد کشاورزی داده باعث شده برنامه های گسترده ای درخارج از مزرعه و زنجیره تولید داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید