Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم، روستاییان و عشایر کشور خبر داد:

تعهدات 620 میلیارد تومانی بانک سینا در قبال توسعه روستایی اجرایی شد/ سرنوشت لایحه دوفوریتی اعطای 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر

علاوه بر مبلغ 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، تاکنون "بانک سینا" نیز 620 میلیارد تومان تعهدات خود را اجرایی کرده و دولت نیز لایحه‌ای دوفوریتی برای اعطای معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر به مجلس داده است که البته مجلس با قید یک فوریت آن موافقت کرده و در دست بررسی است.

تعهدات 620 میلیارد تومانی بانک سینا در قبال توسعه روستایی اجرایی شد/ سرنوشت لایحه دوفوریتی اعطای 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، روستاییان و عشایر کشور گفت : علاوه بر مبلغ 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، تاکنون "بانک سینا" نیز 620 میلیارد تومان تعهدات خود را اجرایی کرده و دولت نیز لایحه‌ای دوفوریتی برای اعطای معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر به مجلس داده است که البته مجلس با قید یک فوریت آن موافقت کرده و در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایانا از نشست خبری دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر روستاها که عصر امروز دوشنبه برگزار شد، سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، روستاییان و عشایر کشور اظهار داشت: نظام برنامه‌ریزی ناعادلانه و غیرعالمانه باعث شد با وجود رفع برخی مشکلات فیزیکی و ظاهری روستاها مثل فقدان برق، مشکل اصلی روستاییان و عشایر یعنی شغل مناسب و درآمد کافی همچنان مورد غفلت واقع شود.

وی بیان کرد: حاشیه‌نشینی در شهرها به‌عنوان یکی از معضلات بزرگی که متأسفانه روزبه‌روز بر شدت و گسترش آن افزوده می‌شود و همچنان عمق آن مورد غفلت است، معلول برخی سیاست‌های اشتباه برنامه‌ریزی کشور است.

رضوی با بیان اینکه واقعیت این است که هیچ‌کس تا مجبور نشود، علاقه‌ای به ترک زادگاه و وطن خود ندارد، افزود: پس از پیروزی انقلاب ما مشکلات فیزیکی روستاها را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدامات قابل توجهی مثل برق‌رسانی و آسفالت جاده‌های روستایی انجام دادیم، اما همچنان از شناخت عمق و اصل مشکل روستاییان که وجود شغل مناسب با درآمد کافی بود، غافل ماندیم و مثلاً برقی که به روستاها بردیم صرفاً برای تأمین روشنایی بود و قابل استفاده در صنایع مورد نیاز و مناسب روستاها نبود.

وی با تأکید بر اینکه مسأله شغل مناسب و افزایش درآمد روستاییان و عشایر عامل اصلی تخلیه روستاها باوجود تأمین برخی امکانات اولیه مثل برق و آب شرب لوله‌کشی برای روستاها بود، عنوان کرد: از سوی دیگر روستاییان در کنار تحمل همه کاستی‌ها، وقتی سراب وجود امکانات و شغل و درآمد بهتر را در شهرها می‌دیدند، احساس تبعیض می‌کردند و همین مسائل آنها را به شهرها و حاشیه‌نشینی کشید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: در حالی که جمعیت روستایی کم توقع و تولیدکننده است، حاشیه‌نشینان مصرف‌کننده بوده و به‌دلیل احساس تبعیضی که بین خودشان و جمعیت شهرنشین مشاهده می‌کنند، متوقع نیز هستند.

رضوی بروز چنین وضعیتی را آسیبی جدی برای کشور توصیف کرد و یادآور شد: حاشیه‌نشینی یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی جمعیت بیکار و جویای کار است که تعادل تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال و جمعیت جویای کار را برهم می‌زند. امروز بر اثر کم‌توجهی به رفع مشکل اصلی روستاها، کانون‌های تولید ثروت و محصول در میان روستاییان و عشایر از بین رفته و جمعیت بیکار ایجاد شده به حاشیه شهرها منتقل شده‌اند.


همه استعدادهای انسانی و مکانی عشایر و روستاییان در یک نمایشگاه

وی اضافه کرد: معاونت توسعه روستایی نظر به تلاش برای رفع مشکل اصلی روستاییان از دو سال قبل برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستاییان اقدام کرد تا از این طریق نخست اینکه همه استعدادهای انسانی و مکانی سراسر کشور در یک نمایشگاه در معرض دید همگانی قرار گیرد و توانمندی‌های عشایر و روستاییان کشور شناخته شود و در مرحله بعد نیز از یک‌سو امکانات و پتانسیل‌های روستاییان و عشایر برای استفاده عرضه شود و از سوی دیگر فرهنگ و آداب و رسوم غنی موجود در بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه در روستاها و عشایر عرضه شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تأکید کرد: این نمایشگاه کمک می‌کند مردم ببینند که چگونه مردم در بخش‌های مختلف کشورمان با وجود تنوع فرهنگی و آداب و رسوم متنوع در کنار یکدیگر، یکپارچه و متحد در کمال آرامش و امنیت زندگی می‌کنند.

رضوی جمعیت تحت پوشش این نمایشگاه را بیش از 22 میلیون و 500 هزار نفر از روستاییان و عشایر 31 استان، 430 شهرستان، 63 هزار و 325 آبادی و 38 هزار و 266 روستای کشور عنوان کرد و گفت: تا به حال هیچ نمایشگاهی در ایران برگزار نشده که در این وسعت و از سراسر کشور همه جمعیت روستایی و عشایر کشور با انواع تولیدات و محصولاتش در آن شرکت کند.

وی اجرای برنامه‌های فرهنگی برای نمایش آداب و رسوم مناطق مختلف را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه معرفی کرد و افزود: نمایشگاه امسال نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر در اقتصاد مقاومتی است.

رضوی بیان کرد: این نمایشگاه با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و با محوریت معاونت توسعه روستایی برگزار می‌شود.


پایبندی بانک سینا به تعهدات مالی 620 میلیارد تومانی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تسهیلات مالی وعده داده شده برای اشتغال روستاییان و عشایر یادآور شد: معاونت توسعه روستایی مفتخر است که تا امروز در زمینه اعطای این تسهیلات حتا فراتر از تعهدات خود اقدام کرده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر مبلغ 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، تاکنون "بانک سینا" نیز 620 میلیارد تومان تعهدات خود را اجرایی کرده و دولت نیز لایحه‌ای دوفوریتی برای اعطای معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر به مجلس داده است که البته مجلس با قید یک فوریت آن موافقت کرده و در دست بررسی است.


شهرداری روستاهای ما را تخریب می‌کند

رضوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم همکاری شهرداری تهران با برگزارکنندگان نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ادامه داد: شهرداری نه‌تنها با ما برای برگزاری این نمایشگاه همکاری نکرده است، بلکه روستاهای ما را هم تخریب می‌کند.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران همه روستاهای منطقه 22 را تحت مدیریت خود درآورده و حالا سراغ روستاهای زیبا و خوش‌آب و هوای کن و سولقان رفته است. ما نمی‌خواهیم شهرداری برای نصب بنرها به ما کمک کند، ما به شهرداری تهران می‌گوییم، ما را به خیر تو امید نیست.


دنبال توانمندسازی اقتصادی مردم هستیم تا منتظر کمک‌های دولت نباشند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در پاسخ به پرسشی درباره تجمیع روستاها اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به‌دنبال توان افزایی اقتصادی روستاییان است. شخصاً مدافع این نیستیم که رزق و روزی مردم را به دولت وابسته کنیم. به‌عنوان معاونت توسعه روستایی دنبال توانمندسازی اقتصادی مردم هستیم تا منتظر کمک‌های دولت نباشند. اساساً یکی از راه‌های حفظ انقلاب را توانمندسازی مردم برای تأمین معاش بدون کمک دولت می‌دانیم.

رضوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدالت آموزشی برای روستاییان تأکید کرد: متأسفانه کیفیت و حتی کمیت آموزش در روستاها به هیچ وجه راضی‌کننده نیست. روستاییان کمک هزینه کمتری برای آموزش تا مقطع دیپلم دریافت می‌کنند و از آن‌سو مجبور می‌شوند هزینه بیشتری برای تحصیل در مقاطع عالی پرداخت کنند./

S-951013-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید