Iranian Agriculture News Agency

راز توفیق نمونه‌های کشاورزی

کشاورزان نمونه کشوری و درسی که به ما آموختند + اسامی کامل نمونه‌ها

دیروز در حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی تعداد 118 نفر از نمونه‌های بخش کشاورزی معرفی و تقدیر شدند.سی‌ویکمین دوره معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در زیربخش‌های مختلف ازقبیل زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزیان، ترویج و آبخیزداری برگزار شد که امسال بخش پژوهش و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بازرگانی نیز به آن اضافه شد.

کشاورزان نمونه کشوری و درسی که به ما آموختند + اسامی کامل نمونه‌ها


دیروز در حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی تعداد 118 نفر از نمونه‌های بخش کشاورزی معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایانا، سی‌ویکمین دوره معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در زیربخش‌های مختلف ازقبیل زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزیان، ترویج و آبخیزداری برگزار شد که امسال بخش پژوهش و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بازرگانی نیز به آن اضافه شد.


زراعت

غلات، دانه‌های روغنی، نباتات صنعتی، محصولات علوفه‌ای، محصولات جالیزی و حبوبات در زیربخش زراعت قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین قسمت پیکره بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد. آمارها نشان می‌دهند که سطح زیر کشت این محصولات، 11.83 میلیون هکتار و میزان کل تولیدات آنها 74 میلیون تن است.

با توجه به بحرانی که کم‌آبی برای کشور رقم زده است، لزوم توجه هر چه بیشتر به آن و افزایش بهره‌وری در تولید، یکی از سیاست‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی به ویژه معاونت زراعت آن را دنبال می‌کند. به این منظور، سطح زیر کشت گندم آبی، از 2.5 میلیون هکتار به 1.9 میلیون هکتار و گندم دیم، از 4 به 3.5 میلیون هکتار کاهش یافته است. علاوه بر آن با متمرکز شدن کشت برنج در استان‌های شمالی، سطح زیر کشت این محصول از 600 هزار هکتار به 485 هزار هکتار رسیده و سطح زیر کشت پاییزه چغندرقند نیز تا 60 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که عملکرد چغندرقند از 43 تن به 55 تن افزایش یافته و این عدد درباره کشت پاییزه، ارتقای 18 تن در هکتار را تجربه کرده است.

افزایش عملکرد گندم آْبی و دیم، برنج و کلزا همگی نشان از شیب رو به بالای بهره‌وری در سال زراعی 95 - 94 دارد. اعمال رویکرد پایداری در بخش کشاورزی با منعادل کردن سطوح و اجرای الگوی کشت، بهره‌گیری از تکنولوژی نوین، تدوین برنامه‌های افزایش ضریب خودکفایی تولید محصولات اساسی،تکیه بر مشارکت بخش خصوصی، برآورد میزان تقاضا و تقویت میزان خواتکایی کشور در تامین انرژی مورد نیاز جامعه در حدود 20 درصد از مهم‌ترین اقداماتی است که از طرف معاونت زراعت دنبال می‌شود.



باغبانی

طبق آمارهای موجود، مجموع سطح زیر کشت محصولات باغی کشور دو میلیون و 680 هزار هکتار است که سالانه بیش از 19 میلیون تن انواع محصولات سردسیری، گرمسیری و گلخانه‌ای تولید می‌کند.

وجود تنوع اقلیمی و ژنتیکی، کیفیت بالای محصولات تولیدی، دانش بومی و سابقه تولید، صادرات و ارزآوری، وجود منابع انسانی کارآمد و امکان کشت در محیط‌های کنترل‌شده از مزیت‌هایی است که می‌توان برای باغبانی برشمرد.

در این بخش نیز اقتصادی کردن تولید به ازای مصرف بهینه آب، کاهش فرسایش خاک، بهبود کیفیت محصولات، همکاری علمی و فنی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همچنین برنامه‌ریزی جهت افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت باغبانی به‌شمار می‌رود؛ چیزی که معمولاً در نمونه‌های انتخاب‌شده این زیربخش در سال جاری عمومیت دارد.


دام، طیور و آبزیان

محصولات دامی که حدود یک‌سوم پروتئین مورد نیاز انسان را تأمین می‌کند، می‌تواند سهم ویژه‌ای در پیشگیری از بیماری‌ها و سوءتغذیه داشته باشد؛ بنابراین با رشد جمعیت و افزایش درآمد همراه با تغییر در ترجیحات غذایی، تقاضا برای مصرف فرآورده‌های دامی نیز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که ایران در گوشت طیور، شیر، تخم‌مرغ و عسل رتبه نخست را داشته و در تولید گوشت بز و گوشت طیور، رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده است. به‌طورکلی، در حال حاضر تولیدات اصلی دامپروری حدود 13 میلیون تن برآورد می‌شود که این میزان از طریق جمعیت دامی موجود و منابع علوفه‌ای و مراتع داخل کشور و واردات برخی اقلام خوراکی حاصل می‌شود.

طبق آمار مرکز آمار ایران و گزارش‌های بانک مرکزی، زیربخش دامپروری حدود 24 درصد از ارزش افزوده و 37 درصد از ارزش تولید بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده و سهم مهمی در اشتغال پایدار دارد.

در بخش شیلاتی نیز با توجه به ظرفیت‌های دریایی و تجاری، رتبه نخست در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مخصوص به ایران است سازمان شیلات ایران با توجه به ذخایر موجود در منابع آبی کشور، سیاست‌های خود را در این زمینه پایه‌ریزی می‌کند؛ البته در بخش آبزی‌پروری، پرورش میگو با داشتن ظرفیت‌های بالقوه بهره‌برداری از 180 هزار هکتار و همچنین قابلیت‌های دیگر در تولید ماهی در قفس، پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در استان‌های غیرساحلی کشور و سایر فعالیت‌های متنوع آبزی‌پروری می‌تواند سهم بسزایی در تولید پروتئین دریایی داشته باشد. به‌طورکلی، میزان کل تولید محصولات شیلاتی به حدود یک میلیون تن در سال رسیده که 60 درصد آن را محصولات صیادی و 40 درصد را آبزی‌پروری تشکیل می‌دهد.

گفتنی است که ارزش صادرات انواع ماهی و آبزیان به 291 میلیون دلار می‌رسد.


علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اسامی کامل نمونه‌ها و مشخصات مدیریتی آنها از طریق فایل PDF اینجا کلید کنند./

V-951014-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید