Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

شکایت مرغداران یزدی از بی‌ثباتی قیمت خوراک طیور و جوجه یک‌روزه/ تولید سالانه 56 هزار تن گوشت مرغ در یزد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: گرانی خوراک دام (طیور و دام)، کمبود تسهیلات سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی، نوسان قیمت گوشت مرغ در کشور، افزایش چندبرابری تعرفه بیمه جوجه‌های گوشتی در برابر پرداخت غرامت به مرغداران و... از مشکلات پیش روی دامداران استان یزد است.

شکایت مرغداران یزدی از بی‌ثباتی قیمت خوراک طیور و جوجه یک‌روزه/ تولید سالانه 56 هزار تن گوشت مرغ در یزد


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد به ایانا از شکایت مرغداران یزدی از بی‌ثباتی قیمت خوراک طیور و جوجه یک‌روزه در اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در استان خبر داد.

نادر سلیم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت یک‌هزار و 130 واحد پرورش طیور در استان افزود: سالانه بیش از 30 میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در استان صورت می‌گیرد که 56 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: روزانه 145 تن گوشت مرغ در استان یزد تولید می‌شود که 50 درصد آن در استان به مصرف می‌رسد و 50 درصد دیگر به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس فرستاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در استان یزد، ادامه داد: در زمینه اجرای این طرح در استان، چند جلسه همایش و کارگاه‌های آموزشی با حضور نمایندگان معاونت امور دام استان، اداره‌کل دامپزشکی، اتحادیه مرغداران و دانشگاه علوم پزشکی برای هماهنگی‌های بیشتر و نیز آشنایی مرغداران و تعاونی‌های مرغداری استان با مزایای تولید مرغ سایز برگزار شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای هرچه بهتر طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی، یکی از چهار کشتارگاه مرغ گوشتی استان را به سیستم سورت‌بندی و تونل انجماد برای کشتار مرغ سایز و نیز تشویق پرورش‌دهندگان مرغ کم‌وزن مرغ تولیدی آنان بدون نوبت در کشتارگاه، کشتار و مبلغ مرغ نیز 15 روزه پرداخت می‌شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد، در حال حاضر در سطح استان تبلیغات زیادی برای مصرف مرغ کم‌وزن و نیز در بیش از 10 مرکز فروشگاه زنجیره‌ای با بسته‌بندی جدید مرغ سایز در حال عرضه است.

سلیم با بیان اینکه بیشتر مرغداران از اجرای طرج کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی رضایت دارند، یادآور شد: برخی مرغداران از بی‌ثباتی قیمت خوراک طیور و جوجه یک‌روزه شکایت دارند که این مسئله باید در سطح وزارتخانه تصمیم‌گیری شود؛ برای مثال قیمت کنجاله سویا یک‌شبه بین 200 تا 300 تومان تفاوت قیمت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به رتبه نخست استان یزد در تولید گوشت و تخم بلدرچین در کشور، تأکید کرد: سالانه دوهزار و 600 تن گوشت بلدرچین در یزد تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی استان، به سایر استان‌های کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

به گفته سلیم، نخستین زنجیره کامل تولید و پرورش بلدرچین که شامل بلدرچین مادر و کشتارگاه و بسته‌بندی و... می‌شود، در استان یزد قرار دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه 19 هزار تن تخم‌مرغ در استان اظهار داشت: از این میزان تولید، علاوه بر مصرف داخلی، بیش از 50 درصد آن به استان‌های تهران، کرمان و فارس ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: برنامه سازمان در زمینه تخم‌مرغ، افزایش کیفیت پوسته و داخل تخم‌مرغ از طریق اصلاح فرمول‌های غذایی و اضافه کردن پروبیوتیک‌ها است.

سلیم با بیان اینکه در استان 45 هزار کندو وجود دارد، گفت: از این میزان کندو، سالانه 215 تن عسل در استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان یزد حدود 600 نفر به فعالیت زنبورداری می‌پردازند و دو شرکت تعاونی زنبورداران هم در استان فعالیت دارند. با توجه به اینکه استان یزد جزو مناطق خشک کشور به‌شمار می‌رود و مراتع فقیری دارد، به همین خاطر زنبورها در زمستان به مناطق جنوب کشور و در تابستان به شمال استان مانند فارس و اصفهان کوچ می‌کنند.

سلیم در پایان گرانی خوراک دام (طیور و دام)، کمبود تسهیلات سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی، نوسان قیمت گوشت مرغ در کشور، افزایش چندبرابری تعرفه بیمه جوجه‌های گوشتی در برابر پرداخت غرامت به مرغداران و... را از مشکلات پیش روی دامداران استان یزد اعلام کرد./

A-951014-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید