Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

800 میلیارد تومان طلب پیمانکاران سیستم‌های نوین آبیاری پرداخت شد/ دولت ملکف به جبران 11 میلیارد مترمکعب تراز آب شد

دولت در برنامه ششم مکلف شده است که برای مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حق‌آب زیست محیطی را برای پایداری سرزمین، افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران تراز آب به 11 میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه ششم اقدام کند.

800 میلیارد تومان طلب پیمانکاران سیستم‌های نوین آبیاری پرداخت شد/ دولت ملکف به جبران 11 میلیارد مترمکعب تراز آب شد


دولت در برنامه ششم مکلف شده است که برای مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حق‌آب زیست محیطی را برای پایداری سرزمین، افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران تراز آب به 11 میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه ششم اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در برنامه ششم توسعه چند پیشنهاد کلیدی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مجلس به تصویب رسیده است تا در طول برنامه ششم اجرایی شود.

علی‌مراد اکبری افزود: دولت در برنامه ششم مکلف شده است که برای مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حق‌آب زیست‌محیطی را برای پایداری سرزمین، افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران ترازنامه آب به 11 میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه ششم اقدام کند.

وی بیان کرد: اهداف کلانی در بخش کشاورزی مطرح است که ازجمله آنها می‌توان به ارتقای بهره‌وری منابع آب، حفاظت کمی و کیفی خاک و تقویت امنیت غذایی اشاره کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در برنامه ششم افزایش عملکرد تولید کشاورزی با اولویت محصولاتی با ارزش صادراتی بالا، مزیت نسبی نیاز کمتر به آب، مقاوم به خشکی و شوری آب مورد توجه قرار گرفته است.

اکبری عنوان کرد: در این برنامه همچنین توسعه روش‌های آبیاری نوین (سازه‌ای و غیرسازه‌ای)، توسعه آب‌بندها و توسعه سیستم‌های سطوح آبی به میزان 600 هزار هکتار عملیاتی می‌شود.

وی درباره سهم کشاورزی از کاهش مصرف آب کشور، یادآور شد: در حال حاضر آمار دقیق از میزان مصرف آب محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور وجود ندارد، اما تعیین میزان مصرف آب برای 35 محصول غالب در حال بررسی است.


مدیریت آب مجازی در دستور کار برنامه ششم توسعه قرار گرفت

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع مدیریت آب مجازی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: محصولات آب‌بری مانند سبزی، صیفی، هندوانه و طالبی در برنامه ششم اگر به گلخانه نروند نیاز خود را از واردات تأمین می‌کنیم.


ادامه پرداخت کمک بلاعوض 85 درصدی سیستم‌های آبیاری نوین

اکبری اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه نیز همچون گذشته برای توسعه روشهای نوین آبیاری در مزارع و اراضی کشاورزی حداقل به میزان 85 درصد کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: اجرای اصلاح و بهبود خاک با افزایش کربن به میزان 500 هزار هکتار نیز از طرح‌هایی است که برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود و در برنامه ششم برای آن برنامه‌ریزی شده است.

اکبری حمایت از توسعه گلخانه‌ها و انتقال از محصولات از عرصه به گلخانه‌ها نیز از طرح‌های مهم برنامه ششم عنوان کرد و گفت: همچنین در اجرای این طرح به چرخه پساب آب کشاورزی و مدیریت آب‌های نامتعارف و آب‌های مجازی نیز توجه شده است.

وی بیان کرد: واردات محصولات آب‌بر و صادرات محصولات با مصرف آب کمتر، طراحی و اجرای الگوی کشت با تأکید بر محصولات راهبردی از مواردی است که در مدیریت آب مجازی می‌توان به آن پرداخت.


50 درصد قنات‌ها در برنامه ششم لایروبی می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر ادامه احیاء و مرمت قنات‌های کشور، افزود: در برنامه ششم توسعه سالانه پنج درصد از قنات‌های کشور لایروبی و مرمت خواهد شد و بر همین اساس پیش‌بینی شده می‌شود طی پنج سال آینده 50 درصد باقیمانده از قنات لایروبی و مرمت شوند.

اکبری عنوان کرد: برای تحقق این امر نیازمند به 250 تا 300 میلیارد تومان اعتبار داریم که دولت منابع مالی آن را از طرق مختلف در قالب قاینانس تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم آبیاری قطره‌ای از موارد مطرح شده است، ادامه داد: در سال گذشته 25 هزار هکتار آبیاری قطره‌ای به‌صورت تیپ در مزارع کشور به مرحله اجرا درآمده است.

اکبری با بیان اینکه منطق تقسیم میزان بارندگی به سطوح را در کشور قبول نداریم، اضافه کرد: وقتی این حرف زده می‌شود، این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که نصف کشور ما کویر است یا در منطقه لاهیجان و مازندران میزان بارندگی بالاتر از سایر مناطق است.

وی با بیان اینکه در ایران و در منطقه گیلان و مازندران شرایط بارش بهتری از هلند داریم، یادآور شد: در این مناطق علاوه بر اینکه سطوح از کشور هلند بیشتر است، میزان بارندگی‌های بیشتری نسبت به این کشور دارد.

اکبری با بیان اینکه 18 عامل در میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی مؤثر است، تأکید کرد: استفاده بذر، کود، و سم مناسب، مدیریت آب و خاک، خاک‌ورزی، مبارزه با آفات، استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به خشکی و شوری، تسطیح و استفاده از ماشین‌آلات مناسب و... در بهبود شرایط بهره‌وری آب مؤثر است.


800 میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران پرداخت شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 800 میلیارد تومان از بدهی سال گذشته پیمانکاران مجری سیستم‌های نوین آبیاری پرداخت شده است، اظهار داشت: تا امروز یک میلیون و 550 هزار هکتار عملیات سیستم‌های نوین آبیاری در کشور به مرحله اجرا درآمده است و اعتبارات لازم در این باره جذب شده و امسال مشکلی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در وقت مناسب نداریم.

وی با اشاره به اجرای پروژه 46 هزار هکتاری ملی در منطقه سیستان گفت: این پروژه در نوع خود بی‌نظیر است؛ به‌طوری‌که توانسته‌ایم تا پای گیاه با انجام لوله‌کشی آب را به‌صورت قطره‌ای به محصول برسانیم. در این پروژه 75 درصد نیروهای شاغل از اهالی زابل جذب شده‌اند.

اکبری به پروژه ملی دیگر در منطقه خوزستان و ایلام اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو از 550 هزار هکتار زیر کشت این پروژه ملی با 312 هزار هکتار اهدای آب به آن موافقت کرده است همچنین در این حیطه 165 هزار هکتار زهکشی زیرزمینی انجام شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قاچاق خاک در کشور بیان کرد: درباره این موضوع این معاونت وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات مشخصی ندارد؛ زیرا در حیطه وظایف آن نیست و ستاد مبارزه با قاچاق متولی بهره‌برداری آن است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آنکه آیا با اجرای آبیاری مزارع به‌صورت طیف شوری آب منطقه بالا می‌‌رود یا خیر، ادامه داد: در مناطقی که وضعیت ایسی بالا باشد هر از چندگاهی آبیاری فنی در آن منطقه انجام می‌شود تا شوری آب گرفته شود.

اکبری درباره بستن چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد: مسئول این امر نیز وزارت نیرو است، اما بر اساس آمار که به ما داده‌اند، امسال هفت‌هزار حلقه چاه غیرمجاز بسته شده است و ما معتقدیم که هر کس آب کشور را غارت می‌کند باید جلوی آن گرفته شود.

وی درباره وضعیت لایحه حفاظت از خاک یادآور شد: با وجود رفت‌وآمدهای ما در مجلس این موضوع در صحن علنی مطرح نشده است و نمایندگان در این باره باید به چالش کشیده شوند.

اکبری در پایان با اشاره به نامه حجتی به لاریجانی درباره تأخیر در طرح لایحه حفاظت از خاک در مجلس تأکید کرد:‌ وزیر جهاد کشاورزی نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برای پیگیری هرچه زودتر لایحه حفاظت از خاک داده، اما این امر کماکان بلانتیجه است./

G-951014-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید