Iranian Agriculture News Agency

توضیح وزارت جهاد کشاورزی درباره سخنان دیروز حجتی:

"مدیریت پس از تولید"، ضرورت پایداری افزایش تولیدات کشاورزی

در پی رفع ابهام از برداشت برخی رسانه ها از سخنان وزیر جهاد کشاورزی در جمع نمونه های بخش کشاورزی در خصوص بازار محصولات کشاورزی، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.




در پی رفع ابهام از برداشت برخی رسانه ها از سخنان وزیر جهاد کشاورزی در جمع نمونه های بخش کشاورزی در خصوص بازار محصولات کشاورزی، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی توضیحاتی ارائه کرد .

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، متن این توضیحات به شرح زیر است :
در نگاه جامع و کلان، بازار از عوامل توسعه کشاورزی است و منظور از آن امتداد سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم یعنی مصرف کننده نهایی این محصولات است .
در این راستا، ایجاد و توسعه زیرساخت هایی نظیر سردخانه، بسته بندی، بازارهای صادراتی، سیستم های حمل و انتقال سریع و ارزان محصولات کشاورزی،ایجاد ساختارهای کارآمد بازرگانی از الزامات پایداری تولید و توسعه این زیرساخت ها به عنوان عناصر مرتبط با بازار از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است .
به همین منظور، برای هر یک از این حوزه ها مجری تعیین شده و به عنوان مثال مجری طرح توسعه سرخانه ها، وظیفه دارد نسبت به ایجاد و گسترش سردخانه ها در مناصق تولید در روستاها و متناسب با حجم تولید برنامه ریزی و اقدام کند؛ امری که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود .
در این راستا، اتخاذ سیاست های بازرگانی در حمایت از تولید داخلی و مصالح عمومی از جمله دیگر اقداماتی است که در مسیر بهبود وضعیت بازار محصولات کشاورزی انجام شده است .
چگونه می شود براساس تیتر انتخابی، بازار محصولات کشاورزی رها باشد در حالی که برای اولین بار در این دوره از مدیریت وزارت جهاد کشاورزی،سیاست بازار در ازای بازار با هدف حمایت از تولید داخلی از سوی وزیر جهاد کشاورزی طرح و پیگیری و با ایجاد ساختارهای قانونی،واردات موز به کشور به صادرات سیب و کشمش ایرانی، واردات روغن خام به خرید دانه های روغنی و همچنین واردات شکر به خرید چغندرقند از کشاورزان منوط شد؟
آنچه وزیر جهاد کشاورزی در ماه های اخیر بارها بر آن تاکید کرده،ضرورت " مدیریت پس از تولید" محصولات کشاورزی ،پرهیز از خام فروشی و توسعه صنایع فرآوری این محصولات است تا ضمن افزایش زمان ماندگاری و عرضه تدریجی محصولات برای تعادل بازار، تولیدکنندگان از ارزش افزوده تولیدات کشاورزی به جای واسطه های غیر ضرور بهره مند شوند.موضوعی که لازم است در امتداد سیسات های کشاورزی و در تنیدگی و به هم پیوستگس با آن دنبال و پیگیری می شود .
منظور وزیر جهاد کشاورزی از اشاره به موضوع بازار، تاکید و برجسته سازی نقش بازار و اجزا و ملحقات مرتبط با آن در پایداری تولید و توسعه کشاورزی بوده است .
از آنجا که در دولت یازدهم و پس از اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، امور تنظیم بازار محصولات کشاورزی تا مرحله عمده فروشی به این وزارت واگذار شده،در سه سال اخیر برنامه ریزی و اقدامات اساسی برای تعادل عرضه و تقاضای کلی محصولات کشاورزی در بخشی از محصولات منحصرا با اتکا به تولید داخلی و در برخی محصولاتی که تولید داخلی تکافوی مصرف داخلی را نمی نماید از طریق واردات انجام شده است .
از رسانه ها انتظار می رود همانند گذشته با فرصت سازی و جریان سازی حوزه های مغفول را مورد توجه قرار داده و زمینه حمایت های عمومی برای رفع نارسایی ها از جمله بازار فراهم کنند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید