Iranian Agriculture News Agency

ابتکار یک بانوی اشکذری در روستای تقویه

ایجاد نخستین مرکزپرورش الاغ در یزد/فروش خانگی هر کیلوشیر الاغ 30 هزار تومان/روغن قلم پا و پی الاغ کیلویی 400 هزار تومان

یک بانوی اشکذری با استفاده از وام خوداشتغالی کمیته امداد و ایجاد یک مزرعه پرورش الاغ، زمینه اشتغال 3 نفر را در روستای تقوّیه بخش خضرآباد این شهرستان استان یزد فراهم آورد. با توجه به خواص دارویی و صنعتی برخی فرآورده های قابل استحصال از الاغ، پرورش این حیوان در کشورهای مختلف مانند چین و برخی کشورهای آفریقایی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و دیگر کشورها نیز در زمینه واردات و پرورش این حیوان اقداماتی را آغاز کرده اند.

ایجاد نخستین مرکزپرورش الاغ در یزد/فروش خانگی هر کیلوشیر الاغ 30 هزار تومان/روغن قلم پا و پی الاغ کیلویی 400 هزار تومان




یک بانوی اشکذری با استفاده از وام خوداشتغالی کمیته امداد و ایجاد یک مزرعه پرورش الاغ، زمینه اشتغال 3 نفر را در روستای تقوّیه بخش خضرآباد این شهرستان استان یزد فراهم آورد.
با توجه به خواص دارویی و صنعتی برخی فرآورده های قابل استحصال از الاغ، پرورش این حیوان در کشورهای مختلف مانند چین و برخی کشورهای آفریقایی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و دیگر کشورها نیز در زمینه واردات و پرورش این حیوان اقداماتی را آغاز کرده اند.


شیر، پوست و حتی فضولات الاغ که با نام عنبرنسارا شناخته می شود خواص درمانی دارد و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.
طاهره زارع بانوی کارآفرین اشکذری با استفاده از وام خواشتغالی کمیته امداد شهرستان اشکذر و حمایت جهاد کشاورزی، نخستین مزرعه پرورش الاغ را در روستای تقوّیه بخش خضرآباد این شهرستان راه اندازی کرده است.


زارع در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کار با سرمایه گذاری اولیه 30 میلیون تومان آغاز شد و هم اکنون در این مزرعه 150 راس الاغ وجود دارد که از این تعداد 40 راس آن شیرده هستند .
این بانوی کارآفرین اشکذری با اشاره به اینکه کار خود را از سه سال قبل آغاز کرده، تصریح کرد: خرید الاغ ها از شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری انجام و برای خرید هر الاغ و کرّۀ آن یک میلیون تومان هزینه شد.
زارع از تولید روزانه 30 کیلوگرم شیر الاغ در این مزرعه خبرداد و گفت: شیر الاغ تولیدی به صورت قرارداد یکساله کیلویی 15هزار تومان و از طریق فروش خانگی هر کیلو 30 هزار تومان انجام می شود.

وی افزود: شیر الاغ برای درمان برخی بیماری ها مانند آسم، قند خون، سرما خوردگی، آلرژی و برای پایین آوردن تب ناشی از عفونت تجویز می شود.
وی تصریح کرد: از دیگر فرآورده های الاغ، روغن قلم پا و پی آن است که کیلویی 400 هزار تومان به فروش می رسد ولی به دلیل اینکه بیماری و تلف شدگی در حیواناتی مانند الاغ بسیار کم، تولید این فراورده اندک است.

زارع درباره انگیزه ایجاد این مزرعه گفت: برای بهبودی فرزندم که از بیماری آلرژی شدید رنج می برد، پزشک شیر الاغ تجویز کرد از این رو در ابتدا برای درمان خانگی چند الاغ خریداری کردم و بعدا تعداد آنها را افزایش دادم.

وی ادامه داد: فضولات الاغ یا عنبرنسارا نیز اثر آنتوبیوتیکی دارد و برای درمان سرماخوردگی، بیماری های تنفسی، برونشیت و خارش پوست مفید است و از آن در آفت کشی و کرم کشی مزارع نیز استفاده می شود و هم اکنون فضولات این حیوان کیلویی چهار هزار تومان به فروش می رسد.

این بانوی کارآفرین درباره مشکلات این مزرعه نیز گفت: کمبود آب و علوفه در روستا به دلیل خشکسالی برای بخش کشاورزی مشکل ساز شده و هم اکنون هزینه زیادی برای تامین آب پرداخت می شود.

وی فقدان مکان مناسب در محدوده خارج از روستا برای نگهداری از الاغ های این مزرعه و اجبار به نگهداری حیوانات در محدوده روستا که با اعتراض مردم مواجه شده را از مشکلات مقابل روی این مزرعه عنوان کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید