Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی:

اعتبار مورد نیاز دامپزشکی را تأمین کنید

مجلس هم به حمایت همه‌جانبه از سازمان دامپزشکی برای کنترل و مهار آنفلوآنزای پرندگان برخاست.

اعتبار مورد نیاز دامپزشکی را تأمین کنید


مجلس هم به حمایت همه‌جانبه از سازمان دامپزشکی برای کنترل و مهار آنفلوآنزای پرندگان برخاست.

به گزارش خبرنگار ایانا، بحث آنفلوآنزا در هفته‌های اخیر، به یک بحث ملی تبدیل شده و تمام ارگان‌های مرتبط برای حل این مشکل پیش قدم شده‌اند. حتی کار به جایی رسید که معاون اول رئیس جمهوری، در جلسه‌ای که برای رسیدگی به این منظور تشکیل داده بود، از سازمان دامپزشکی خواست دستورالمعل‌های لازم به‌منظور تعیین سطح درگیری کشور با این معضل و راهکارهای مقابله با آن برای ارایه به ستاد بحران را تهیه کند. اسحاق جهانگیری تاکید کرد که همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باید برای مقابله با این بیماری همکاری کرده و استانداران برخی مناطق کشور که مواردی از آنفلوانزای پرندگان گزارش شده موظفند تا به‌طور فعال وارد عرصه مقابله با این بیماری شوند.

حتی وی از ستاد کل نیروهای مسلح و صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست تا در هماهنگی با سایر سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به اطلاع رسانی و ممانعت از سرایت بیماری به سایر مناطق کشور نهایت مساعی خود را به‌کار بگیرند.

اما شاید گذشته از همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها چیزی که باید در اولویت قرار بگیرد، بحث تأمین اعتبارات لازم برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است. این در حالی است که طبق گفته دبیر انحمن ملی طیور، در سال جاری، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای کنترل بیماری در نظر گرفته شده که هنوز به‌طور کامل تأمین اعتبار صورت نگرفته است؛ در حالی که تأمین اعتبار سال گذشته، به‌تازگی کامل شده؛ چنین مواردی دست مسئولان سازمان را برای جلوگیری از گسترش بیماری می‌بندد.

این دقیقاً همان مقوله‌ای است که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز روی آن انگشت گذاشت و از دولت خواست تا در این زمینه مساعدت و همکاری بیشتری داشته باشد. زیرا تولیدکننده‌ای که به واسطه نفوذ این ویروس در سالن خود، در طول یک روز، تمام سرمایه زنده‌اش را از دست می‌دهد، احتیاج به پرداخت غرامت دارد تا بتواند دوباره روی پای خود ایستاده و چرخ‌های تولید را بچرخاند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر حمایت جدی‌تر از سازمان دامپزشکی برای مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان، گفت: سازمان دامپزشکی در این زمینه با کمبود منابع مالی روبه‌رو است که ضرورت دارد دولت تمهیدات لازم را بیندیشید.

علی محمد شاعری در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری جلسه ویژه‌ای برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان با حضور معاون اول رئیس جمهور، افزود: با توجه به حساسیت این موضوع، جمعی از نمایندگان نگرانی خود را نسبت به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان طی نامه رسمی به آقای جهانگیری اعلام کردند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بعد از ارسال این نامه، معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این نامه عنوان کرد که تمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام شده اما با وجود این پاسخ، بر اساس گزارش‌های به دست آمده سازمان دامپزشکی باید با اعتبار و تجهیزات و امکانات لازم به صورت جدی‌تر وارد عمل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری واگیردار بوده و ممکن است در برخی از مناطق نیازمند تجهیزات و امکانات کافی باشد بنابراین بر این اساس نگرانی خود را به دولت اعلام کردیم که البته برای رفع این نگرانی‌ها باید تخصیص اعتبارات به سازمان دامپزشکی نیز صورت گیرد چراکه این سازمان با کمبود منابع مالی روبه‌رو است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: زمانی که سازمان دامپزشکی کانون آلوده‌ای را مشاهده کرده باید برای معدوم ساختن این کانون تمهیدات ویژه اتخاذ شود. بنابراین برای رسیدن به این هدف، باید هزینه اجرای این اقدام از سوی دولت تأمین شود./

V-951015-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید