Iranian Agriculture News Agency

مکانیزاسیون کشاورزی پایدار در برنامه فائو

فرآیند مشارکتی، منعطف با برنامه دست‌یافتنی ویژگی استراتژی مکانیزاسیون

هر تحلیلی از مکانیزاسیون کشاورزی نه‌تنها باید جنبه‌های فنی، اقتصادی و مهندسی را دربر گیرد، باید پیوند و وابستگی به دیگر جنبه‌ها و نقش آنها در زنجیره تولید ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی را هم در نظر بگیرد. راه‌حل غلبه بر نیاز بیشتر به محصولات کشاورزی و چالش‌های میحط‌زیستی و اجتماعی امروز اقدامی ایزوله و تک‌بخشی نیست، بلکه اقدامی است با نگاهی جامع به کشاورزی.

فرآیند مشارکتی، منعطف با برنامه دست‌یافتنی ویژگی استراتژی مکانیزاسیون


هر تحلیلی از مکانیزاسیون کشاورزی نه‌تنها باید جنبه‌های فنی، اقتصادی و مهندسی را دربر گیرد، باید پیوند و وابستگی به دیگر جنبه‌ها و نقش آنها در زنجیره تولید ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی را هم در نظر بگیرد. راه‌حل غلبه بر نیاز بیشتر به محصولات کشاورزی و چالش‌های میحط‌زیستی و اجتماعی امروز اقدامی ایزوله و تک‌بخشی نیست، بلکه اقدامی است با نگاهی جامع به کشاورزی.

به گزارش ایانا از سایت فائو، این اقدام، بخشی از ساختار بسیار پیچیده‌ای از کار و تاثیرات متقابل تعدادی از صاحبان سرمایه در طیفی وسیع از سرمایه‌داران بزرگ (مانند دولت‌ها و شرکت‌های تولیدکننده بزرگ) تا سرمایه‌داران کوچک (مانند کشاورزان و ارائه‌دهندگان خدمات) است. ذات و منافع این صاحبان سرمایه متنوع است (سود محور، غیرانتفاعی و دولتی).

استراتژی‌های مکانیزاسیون پایدار باید چارچوبی برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی اختصاص منابع، حل چالش‌های موجود و استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده ایجاد کند. این چارچوب باید فرآیند مشارکتی ساختاریافته، اما منعطفی باشد که به نقشه‌ای منسجم و اقدامات و برنامه‌های دست‌یافتنی بینجامد.


قاعده استراتژی

هدف از استراتژی مکانیزاسیون پایدار ایجاد یک چارچوب سیاست اجرایی است. همین طور ایجاد محیط و بازاری که در آن، از راه سیستم ارسال و پشتیبانی همیشگی، کشاورزان و دیگر مصرف‌کنندگان نهایی انتخاب گسترده‌ای برای منبع انرژی مزرعه و تجهیزاتی که مناسب نیازهای آن‌هاست داشته باشند.

خروجی قاعده‌ استراتژی شامل مجموعه‌ای از سیاست‌ها و توصیه‌های سازمانی است که در صورت نیاز، برای اجرای آن از برنامه‌ها و پروژه‌های طراحی‌شده استفاده می‌شود. اجرایی‌کردن استراتژی مکانیزاسیون صاحبان سرمایه مختلفی را درگیر می‌کند. بنابراین، تمرکز روی به کارگیری رویکردهای مشارکتی قویاً توصیه می‌شود؛ یعنی، درگیرکردن همه صاحبان سرمایه در تمامی مراحل فرایند. صاحبان سرمایه اصلی شامل کشاورزان، مصرف‌کنندگان تکنولوژی‌های ماشینی، تولیدکنندگان تجهیزات مکانیزاسیون در بخش خصوصی و بخش عمومی هستند.

قبل از تصمیم‌گیری درباره قاعده استراتژی، ضروری است شرایطی را که باید وجود داشته باشند شناسایی و تعریف کرد. تنگناها و محدودیت‌های موجود در زیرمجموعه مکانیزاسیون می‌تواند مانع توسعه مجموعه کشاورزی شود.


فائو هر سه رکن پایداری را در توسعه استراتژی مکانیزاسیون در نظر می‌گیرد:

- اقتصاد: سرمایه‌گذاری کافی در مکانیزاسیون کشاورزی افزایش محصول و ارزش افزوده را تضمین می‌کند. بعضی از کشاورزان می‌توانند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدماتی را استخدام کنند تا دستگاه‌‌های کشاورزی را به دیگر کشاورزان اجاره دهند. فائو با هدف ساخت بخش کشاورزی و غذای پایدار بین کشاورزان و دیگر صاحبان سرمایه، مانند خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، پیوند تجاری و مالی برقرار می‌کند.

- اجتماعی: مزیت‌های دسترسی به مکانیزاسیون و استفاده از آن شامل کاهش کار سنگین مزرعه و ایجاد فرصت بیشتر برای شرکت‌کردن در فعالیت‌های دیگر؛ بهبود جایگاه اجتماعی کشاورزان در جامعه محلی و جذابیت مجدد بخش کشاورزی برای جوانان روستایی است. افزایش محصول می‌تواند آسیب‌پذیری کشاورزان کوچک را در برابر بحران‌های اجتماعی-اقتصادی و محیط ‌زیستی کاهش دهد. مکانیزاسیون روی اشتغال روستایی تاثیر دارد و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید مانند تولید، تعمیر و تامین خدمات مکانیزاسیون می‌شود.‌

- محیط زیستی: بهره‌وری و امنیت غذایی باید درحالی بهبود یابند که هم‌زمان از منابع طبیعی و محیط‌زیست هم نگهداری شود. محدودیت‌های فیزیکی دسترسی به آب و خاک در اکوسیستم‌ها معمولاٌ با تغییرات جوی و اقلیمی بدتر می‌شوند. فائو با در نظرگرفتن مکانیزاسیون پایدار در پروژه‌هایش، عملیات کشت محافظتی را اجرایی می کند که در نگهداری خاک و استفاده کارآمد از آب نقش ایفا می‌کند.


مراحل قاعده‌مندسازی استراتژی:

1- آماده کردن نقشه کاری با جزئیات؛

2- انجام تحلیلی دقیق و با جزئیات از شرایط موجود ملی؛

3- تعریف اهداف استراتژی و شناسایی و اولویت‌بندی مسائلی که روی عملیات اجرایی تأثیر می‌گذارد؛

4- فراهم‌کردن برنامه اقدام عملی.


ذنجیره تولید ماشین‌آلات


زنجیره تولید ماشین‌آلات فرآیندی متوالی شامل تصمیم‌گیری و اجرا است. این زنجیره جریانی از مواد، اطلاعات و منابع مالی است که هدفش رفع نیازها و درخواست‌های کشاورزان است. این زنجیره همه منابع انرژی را در نظر می‌گیرد: انسان، حیوان و موتور. منبع انرژی مزرعه و زنجیره تولید ماشین‌آلات شامل طیفی از صاحبان سرمایه می‌شود از جمله: تولیدکنندگان و واردکنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، تعمیرکنندگان و کشاورزان. هدف زنجیره تولید فراهم‌کردن خدمات مکانیزاسیون کارآمد و باکیفیت برای تولیدات و انجام فرایندهای کشاورزی برای کشاورزان است.

سیاستگزاران در بیشتر موارد از آخرین نوآوری‌های فنی مطلع‌اند. آن‌ها اغلب درگیر فعالیت‌های قاعده‌مندسازی و به روزکردن استراتژی‌های ملی مکانیزاسیون هستند. استراتژی‌هایی که بهترین راه برای تولید انرژی بخش کشاورزی، بهبود زیرساخت‌های روستایی، تسهیل مالی خرید ماشین‌آلات، برداشتن مالیات ماشین‌آلات و واردکردن مواد، ارائه بسته‌های خرید ماشین‌آلات به منظور ایجاد انگیزه برای استفاده از ماشین‌آلات، فراهم‌کردن خدمات آزمودن ماشین‌آلات و مواد، ایجاد برنامه‌های آموزشی برای آموزش مهارت‌های فنی و مدیریتی و فراهم‌کردن سرویس‌های پشتیبانی کیفی هستند.

واردکنندگان، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان در ایجاد تقاضا و کار با انجمن‌های همکاری فعال‌اند و در برنامه‌های آزمودن ماشین‌آلات و آموزش نیرو حضور دارند. هدف آن‌ها رسیدن به محصولی با حداکثر کیفیت و حداقل قیمت است.

ارائه‌دهندگان خدمات ماشینی باید نیازهای کشاورزان را از نزدیک دنبال کنند و همکاری نزدیکی با دیگر صاحبان سرمایه داشته باشند تا بتوانند بهترین راه‌حل را ارائه دهند. آن‌ها اغلب در فعالیت‌های مربوط به مدیریت کسب و کار، کنترل کیفی، آموزش متصدی (اپراتور) و تعمیر و نگهداری و خدمت‌دهی نقش دارند.

ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر ماشین‌آلات اغلب تحت شرایط سخت و در فضای کم با تجهیزات و ابزارهای ناکافی کار می‌‌کنند. آن‌ها معمولاً فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که در ارتباط با مدیریت کسب و کار، آموزش ضمن خدمت کارکنان فنی و تعمیر و نگهداری، به‌خصوص برای اجزای حرکتی است. این بخش همچنین شامل تعمیرات سنتی کنارجاده‌ای می‌شود که آژانس‌های خدماتی تایید شده تولیدکنندگان آن را ارائه می‌دهند.

کشاورزان به‌طور فزاینده‌ای پذیرای اقتصاد بازار آزادند و می‌خواهند از زنجیره تولید نتایج مثبتی بگیرند. آن‌ها نیاز دارند به سرویس‌های تجهیزات کشاورزی دسترسی بهتری داشته باشند تا پیوند بهتر و پیشرفته‌تری با بازار و بخش تجاری برقرار کنند. نیازهای کشاورزان شامل سیستم پشتیبانی عملی، تخصص در کسب و کار، دسترسی به دانش نوآوری‌ها و پیوستن به گروه‌ها و انجمن‌های کشاورزی است.

فائو در زمینه ارزیابی برای توسعه زنجیره تولید ماشین‌آلات، پشتیبانی فنی فراهم می‌کند. فائو از توسعه محیط تجارت، ایجاد برنامه تبادل دانش برای صاحبان سرمایه به منظور شناسایی فرصت‌های بالقوه همکاری بین آن‌ها و مشورت‌دادن به سیاست‌گذاران پشتیبانی می‌کند./


ترجمه: صبا نائلی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید