Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها در جریان امضای یادداشت تفاهم همکاری با کانون جهادگران جهاد سازندگی اعلام کرد:

اجرای کامل آبخیزداری طبق روال برنامه پنجم، 200 سال طول می‌کشد/ هزینه آب استحصالی از آبخیزداری یک‌پنجم آب حاصل از سدسازی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از 125 میلیون هکتار عرصه‌ای که باید عملیات آبخیزداری در آن انجام شود، تاکنون حدود 26 میلیون هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است. اگر طبق روال برنامه پنجم هدف‌گذاری‌ها انجام شود، اجرای کامل عملیات آبخیزداری در کشور، 200 سال طول می‌کشد.

اجرای کامل آبخیزداری طبق روال برنامه پنجم، 200 سال طول می‌کشد/ هزینه آب استحصالی از آبخیزداری یک‌پنجم آب حاصل از سدسازی


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از 125 میلیون هکتار عرصه‌ای که باید عملیات آبخیزداری در آن انجام شود، تاکنون حدود 26 میلیون هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است. اگر طبق روال برنامه پنجم هدف‌گذاری‌ها انجام شود، اجرای کامل عملیات آبخیزداری در کشور، 200 سال طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادداشت تفاهمی بین کانون جهادگران جهاد سازندگی و این سازمان امضا شد. بر اساس مفاد این تفاهم نامه سازمان جنگل‌ها تلاش می‌کند با استفاده از پتانسیل خیرین آبخیزدار، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که به حفظ آب و خاک کمک می‌کند را سرعت بخشد.

در جریان امضای این یادداشت تفاهم، خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: امیدواریم با کمک خیرین به حل مشکل بی‌آبی و کم آبی کشور با کمک مردم و در سایه توجهات مقام معظم رهبری، دولت و نمایندگان مجلس حل شود.

وی با اشاره به گرم شدن زمین در اثر افزایش گازهای گلخانه‌ای گفت: تغییرات اقلیمی سبب شده منابع آب شیرین کاهش یافته و بیابان‌ها توسعه یابند. ایران روی کمربند خشک جهان واقع شده و اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر کشور بیشتر است.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: خشکسالی‌های پی‌درپی و افزایش دما در ایران مشکلاتی در بخش آب ایجاد کرده است. اگرچه گرمایش زمین پدیده‌ای جهانی است اما شدت گرم شدن در ایران بیشتر از سایر نقاط جهان است به نحوی که کره زمین به طور متوسط هشت دهم درجه گرم‌تر شده اما در ایران شاهد افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای هوا بوده‌ایم.

وی بیان کرد: طی 50 سال گذشته، با افزایش دما تبخیر و تعرق نیز افزایش یافته و سبب شده بسیاری از رودخانه‌ها، چاه‌ها و قنوات بخشکد مهاجرت‌هایی در گوشه و کنار کشور رخ دهد. این مسئله حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را افزایش داده است.

به گفته جلالی فرسایش خاک، افزایش سیلاب، بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین ناشی ‌از تغییر اقلیم است. برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب ناشی از کمبودها، نارسایی‌ها و اشکالاتی که در مدیریت منابع آب وجود داشته ما را دچار این چالش‌هایی کرده است. اگر چاره‌ای نیاندیشیم، باید منتظر آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی تغییر اقلیم و گسترش فقر و بیکاری باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم، آب و محیط زیست از اولویت‌های اصلی دولت بوده و به این حوزه توجه خوبی شده، تأکید کرد: این مسایل همواره باید در اولویت‌ و توجه دولت و مجلس باشد.

جلالی بیان کرد: در حال حاضر از 125 میلیون هکتار عرصه‌ای که باید عملیات آبخیزداری در آن انجام شود، حدود 26 میلیون هکتار تحت پوشش این عملیات قرار گرفته است. فاصله بین اقدامات انجام شده تا تعهداتی که قانون پیش‌بینی کرده، بسیار زیاد است.

وی گفت: البته اگر به روال برنامه پنجم هدف‌گذاری اجرای طرح‌های آبخیزداری سالانه 500 هزار هکتار باشد، 200 سال طول می‌کشد تا کل عرصه‌های مستعد آبخیزداری تحت پوشش برنامه‌های اجرایی قرار گیرند. ضمن آنکه هر 20 سال باید عملیات آبخیزداری ترمیم شود، بنابراین به نظر می‌رسد با این روند به جایی نمی‌رسیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: در برنامه ششم که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، سازمان جنگل‌ها باید سالانه حداقل دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در عرصه‌های کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری انجام شده در برنامه ششم چهار برابر اهداف برنامه پنجم است اما با توجه به وضعیت موجود و به منظور حفظ آب و خاک، باید سالانه سه میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گیرد.

جلالی عنوان کرد: در سال‌های بعد از انقلاب با توجه به اینکه 55 درصد آب کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود اما کمتر از نیم درصد اعتبارات منابع آب صرف تغذیه سفره‌های زیر زمینی شده است. به همین دلیل امروز سطح سفره‌های زیرزمینی افت کرده و این سفره‌ها دچار مشکلات حاد شده‌اند. پایین رفتن سطح آب زیرزمینی بر پوشش گیاهی نیز تاثیر گذاشته و جنگل‌ها و مراتع از این پدیده آسیب دیده‌اند.

وی با اشاره به خسارات ناشی از تخریب آبخوان‌ها و سیل، تأکید کرد: باید در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری اقدامات جدی انجام شود.

به گفته جلالی آبخیزداری علاوه بر اینکه آب و خاک را حفظ کرده و پوشش گیاهی را تقویت می‌کند برکنترل سیلاب و بهبود معیشت مردم همچنین کاهش اثرات خشکسالی موثر است. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از پتانسیل کانون جهادگران و کمک گرفتن از پتانسیل خیرین همچنین به کارگیری سرمایه‌های عظیم مردمی، اجرای پروژه‌های آبخیزداری را سرعت بخشیم.

به گفته وی استان‌های هرمزگان و فارس در به‌کارگیری نیروهای خیر برای اجرای آبخیزداری پیشتاز هستند. خراسان رضوی، فارس، مرکزی و گلستان نیز در این زمینه تلاش خوبی داشته‌اند. تاکنون حدود 27 میلیارد تومان توسط خیرین برای اجرای عملیات آبخیزداری هزینه شده و این پروژه‌ها در سطحی معادل 60 هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها تأکید کرد: نسبت سود به هزینه پروژه‌های اقتصادی رقم بالایی است و بر اساس ارزیابی یکی از مشاوران وزارت نیرو، هزینه تولید هر متر مکعب آب از طریق آبخیزداری حدود 20 درصد هزینه تولید همین میزان آب از طریق سدسازی است. یعنی هزینه استحصال آب با استفاده از سد حدود پنج برابر آب استحصال شده از عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است./

L-951015-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید