Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها تأکید کرد:

لزوم تدوین قوانین مرتبط با بهره‌برداری از پروژه‌های آبخیزداری/ اعتبارات آبخیزداری یک‌ششم خسارات سیل/ آب انبارهای سنتی احیا می‌شوند

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای نخستین بار تلاش می‌کنیم بحث حضور خیرین در پروژه‌های آبخیزداری را توسعه دهیم؛ بنابراین اگر نظام‌های بهره‌برداری برای خیرین تعریف نکنیم، ممکن است در آینده دچار خسران شویم.

لزوم تدوین قوانین مرتبط با بهره‌برداری از پروژه‌های آبخیزداری/ اعتبارات آبخیزداری یک‌ششم خسارات سیل/ آب انبارهای سنتی احیا می‌شوند


معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای نخستین بار تلاش می‌کنیم بحث حضور خیرین در پروژه‌های آبخیزداری را توسعه دهیم؛ بنابراین اگر نظام‌های بهره‌برداری برای خیرین تعریف نکنیم، ممکن است در آینده دچار خسران شویم.

به گزارش خبرنگار ایانا، پرویز گرشاسبی در جریان امضای یادداشت تفاهم همکاری با کانون جهادگران جهاد سازندگی که در این سازمان برگزار شد، از تشکیل کمیته‌ای اجرایی برای تبیین قوانین مرتبط با بهره‌برداری از سازه‌های ساخته شده توسط خیرین آبخیزدار خبرداد.

وی افزود: توسعه آبخیزداری توسط خیرین یکی از موضوعات مهمی است که سازمان جنگل‌ها در دستور کار خود دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: آبخیزداری آب و خاک را حفاظت می‌کند. بحران آب در ایران به دلیل وجود خاک‌های فقیر است. اگر خاک را خوب مدیریت نکنیم، قطعا بحران آب نیز خواهیم داشت بنابراین باید مسئله حفاظت خاک، جدی‌تر گرفته شود.

وی عنوان کرد: خاک و زمین بهترین سد برای آب است. برای داشتن آب مناسب و با کیفیت حتما باید به پوشش گیاهی و خاک توجه شود.


ورود آبخیزداری به تأمین آب شرب

گرشاسبی افزود: مدیریت جامع حوضه آبخیز جزء سیاست‌های اصلی ما است و به طور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس قوانین بالادستی سازمان جنگل‌ها می‌تواند از طریق آبخیزداری به بحث تامین آب شرب هم ورود پیدا کند اما باید در این رابطه هماهنگی‌های لازم با وزارت نیرو انجام شود.

به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید سالانه 7.5 درصد افت آب زیرزمینی را با اجرای عملیات آبخیزداری جبران کند. دستیابی به این هدف با کمک خیرین امکان‌پذیر است.

وی تأکید کرد: برای کنترل سالانه یک تن فرسایش خاک و جلوگیری از افت سفره‌های زیر زمینی، باید سالانه سه میلیون هکتار آبخیزداری انجام دهیم اما بودجه اختصاص یافته به این بخش برای انجام عملیات در سطح دو میلیون هکتار از اراضی کشور کافی است.

گرشاسبی با اشاره به مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورایعالی آب، افزود: در این جلسه تأکیدات خوبی در ارتباط با اجرای پروژه‌های آبخیزداری شده است. همچنین معاون اول رییس جمهور تأکید کرد که آبخیزداری باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگرچه تا کنون اقدامات خوبی در بخش آبخیزداری انجام شده اما به اعتقاد اعضای شورایعالی آب، در زمینه تعمیم فرهنگ آبخیزداری و اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم. بنابراین در این رابطه می‌توانیم از کانون جهادگران جهاد سازندگی کمک بگیریم.


خسارت 1200 میلیارد تومانی سیل در هر سال

گرشاسبی به تشریح وضعیت فرسایش در کشور پرداخت و گفت: قلمرو فرسایش آبی در ایران 125 میلیون هکتار است. سالانه 16.5 میلیون تن فرسایش خاک داریم و خسارات فرسایش خاک به کشور بیش از 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی افزود: سالانه 356 میلیون متر مکعب رسوب وارد مخازن سدها می‌شود یعنی 0.76 مخازن سدها را در اثر رسوب از دست می‌دهیم. در بحث سیل هم تعداد 450 شهر و هشت هزار و 650 روستا در معرض سیل قرار دارند. خسارات سیل سالانه 1200 میلیارد تومان است که توسط دولت پرداخت می‌شود اما اعتبارات تزریق شده به بخش آبخیزداری، به عنوان عاملی برای مقابله با اثرات مخرب سیل، یک ششم این رقم هم نیست.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به بیلان منفی آب زیرزمینی در 300 دشت کشور و ایجاد فرونشست بزرگ در همدان، تأکید کرد: خسارات ناشی از تخریب خاک در مقیاس‌های بزرگتر، خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

به گفته وی اجرای عملیات آبخیزداری تا برنامه سوم روندی صعودی داشته اما در برنامه چهارم با افت مواجه شده‌ و عملیات اجرایی در این حوزه روند نزولی طی کرده است. در برنامه ششم بر اساس هدف‌گذاری انجام شده حدود سه میلیون و 381 هزار هکتار از عرصه‌های کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار خواهد گرفت.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات انجام عملیات آبخیزداری در 9 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به پایان رسیده است، بر پایش اثرات پروژه‌های اجرا شده، تأکید کرد.

وی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار منجر به ذخیره 530 متر مکعب آب می‌شود. اجرای عملیات آبخوان‌داری نیز در هر هکتار سبب تزریق هزار متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی می‌شود. عملیات آبخیزداری فرسایش را 9 تن در هکتار کاهش داده و میزان رسوبات را حدود چهار متر مکعب کاهش می‌دهد. با اجرای عملیات آبخیزداری 120 کیلوگرم علوفه می‌توان از اراضی برداشت کرد و نسبت سود به هزینه اجرای این پروژه‌ها بالاست.

وی تأکید کرد: آبخیزداری نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی دارد. در واقع آبخیزداری عملیات چند منظوره‌ای است که حفظ آب، خاک و توسعه پایدار را به همراه دارد. اجرای پروژه‌های آبخیزداری از اقبال عمومی برخوردار بوده و نیاز به تکنولوژی پیچیده ندارد. می‌توان در مناطق صعب العبور نیز عملیات آبخیزداری را اجرا کرد.

گرشاسبی یادآور شد: استحصال آب در بالادست به مراتب بهتر از ذخیره آب در پشت سدهای بتنی در پایین دست است. مطالعات نشان می‌دهد اجرای پروژه‌های آبخیزداری 13 برابر اثر بخشی بیشتری تنسب به سدسازی دارد. اگر آب را در بالادست ذخیره کرده و نفوذ دهیم، مانع تبخیر شده‌ایم.

وی همچنین بر تدوین قوانین مرتبط با نظام بهره‌برداری طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده با کمک خیرین تأکید کرد زیرا اگر کسی در سازه‌های عملیات آبخیزداری غرق شود، سازنده سد کوچک باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد.

گرشاسبی از مدیریت جامع حوضه آبخیز در چهار حوضه کارون، سفید رود، اترک و زاینده رود در طول برنامه ششم با مشارکت وزارت نیرو و محیط زیست در سطح 15 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور خبر داد.

وی همچنین بر بهینه‌سازی آب انبارهای سنتی و تشکیل بانک اطلاعاتی آنها تأکید کرد و افزود: باید با کمک وزارت نیرو برای این سازه‌های تاریخی نیز نظام بهره‌برداری مشخصی تعریف کنیم./

L-951015-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید