Iranian Agriculture News Agency

با موضوع حمل ونقل برون مرزی پسماند های خطرناک و دفع آنها کلید خورد:

توسعه دیپلماسی منابع طبیعی و محیط زیستی ایران با شبیه سازی سازمان ملل متحد در مدارس

نشست رسمی طرح شبیه سازی سازمان ملل متحد با موضوع حمل ونقل برون مرزی پسماند های خطرناک و دفع آنها با حضور دانش آموزان و دانشجویان در محل سازمان حفاظت محیط زیست تهران برگزار شد.

توسعه دیپلماسی منابع طبیعی و محیط زیستی ایران با شبیه سازی سازمان ملل متحد در مدارس


ایانا- فرحناز هاشمی:

نازنین قائم مقامی فراهانی، نماینده مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران در نشست رسمی طرح شبیه سازی سازمان ملل متحد با موضوع حمل ونقل برون مرزی پسماند های خطرناک و دفع آنها با حضور دانش آموزان و دانشجویان در محل سازمان حفاظت محیط زیست تهران برگزار شد، هدف از برگزاری کارگاه های آموزشی شبیه سازی سازمان ملل متحد در سطح مدارس و دانشگاه ها را، توانمند سازی و افزایش مهارت و اعتماد به نفس جوانان در تصمیم گیری ها و توسعه دیپلماسی کشورمان برای حضور در مجامع بین المللی در حوزه های مختلف همچون محیط زیستی، منابع طبیعی و اقتصادی عنوان کرد.

وی افزود: دانش آموزان در سنین پایین در قالب این کارگاه های آموزشی گفتار، رفتار، سلوک و نحوه سخنرانی در سطح یک فرد دیپلمات را برای ارائه نظرات خود و طرح مسائل در مجامع بین المللی فرا می گیرند.

قائم مقامی فراهانی با بیان این که در کارگاه های شبیه سازی سازمان ملل متحد، جوانان در زمینه نوشتن قطعنامه های بین المللی نیز مهارت کسب می کنند، تصریح کرد: نوشتن قطعنامه های بین المللی مانند متن برجام، کار بسیار پیچیده ای است و بر روی هر واژه آن باید دقت زیادی شود.

وی گفت: در طرح شبیه سازی، دانش آموزان و دانشجویان با شبیه سازی جلسات و کنوانسیون های مختلف سازمان ملل مانند شورای امنیت و کنوانسیون بازل که در چارچوب حمل و نقل برون مرزی پسماند های خطرناک و دفع آنها فعالیت می کند در قالب کشور های مختلف ضمن بررسی مسائل، نظرات خود را مطرح می کنند.

قائم مقامی فراهانی با بیان این که طرح شبیه سازی سازمان ملل متحد بیشتر در کشورهای غربی اجرا شده است،اذعان داشت: کارگاه های آموزشی طرح شبیه سازی سازمان ملل متحد در برخی از کشورهای منطقه نیز برگزار می شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: سیاستمداران و شخصیت های برجسته بین المللی مانند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در دوران تحصیلات خود سوابق شرکت در این کارگاه ها را دارند و وزیر خارجه کشورمان از مشوقان برگزاری این کارگاه ها در ایران است.

قائم مقامی فراهانی افزود: مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران ازتداوم برگزاری این کارگاه ها ی آموزشی در سطح مدارس استقبال می کند و در کنار دستگا ه های برگزار کننده اعم از دولتی، انجمن ها و مدارس تلاش خواهد کرد.

وی گفت: کارگا ه های آموزشی شبیه سازی ملل متحد از سال های پیش در دانشگاه های ایران در سطح فوق لیسانس و دکتری برگزار می شود .

طرح شبیه سازی، ظرفیت سازی برای حضور در مجامع بین المللی است

در این نشست مهر آسا مهردادی، مشاور معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزاری کارگاه های شبیه سازی سازمان ملل متحد برای دانش آموزان را ظرفیت سازی به منظور حضور در مجامع بین المللی دانست و گفت: این کارگاه های آموزشی اطلاعات و آگاهی جوانان و مردم را به مسائل مربوط منابع طبیعی و زیست محیطی افزایش می دهد.

وی افزود: هر قدر جوانان بیشتر درباره منابع طبیعی و محیط زیست مطلع شوند، بیشتر می توانند نگرش جامعه را درباره این حوزه تغیر و بهبود دهند.

مهردادی برحفاظت و استفاده درست از منابع آب و خاک و محیط زیست تاکید کرد و خواستار ایجاد تشکل های محیط زیستی توسط دانش آموزان و جوانان به منظور شرکت در کنوانسیون های بین المللی و ارائه نقطه نظرات شان شد.

وی با بیان این که رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه منجر به گسترش کشاورزی و استفاده زیاد ازآب و خاک شده است، تصریح کرد: ما به کشاورزی نیاز داریم که پایدار باشد و به طبیعت آسیب نزند.

برگزاری سومین کارگاه آموزشی در حوزه منابع طبیعی

در این نشست رومینا امیر سرداری از برگزار کنندگان کارگاه آموزشی شبیه سازی سازمان ملل متحد در مدارس تهران گفت: امسال دومین کارگاه شبیه سازی با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران به طور جدی و برنامه ریزی شده برای تعدادی از دانش آموزان مدارس تهران به منظور کسب مهارت ها و افزایش توانمندی ها ی آنان اجرا شد.

وی با اشاره به این که سال گذشته این کارگاه آموزشی با موضوع گازهای گلخانه ای تشکیل شد، اظهار داشت: امسال 25 دانش آموز دبیرستانی و دانشجو که به طور داوطلب از طریق وب سایت شبیه سازی سازمان ملل متحد ثبت نام کرده بودند در این دوره در حوزه حمل و نقل برون مرزی پسماند های خطرناک و دفع آنها که موضوع کنوانسیون بازل است در قالب 12 ساعت آموزش دیدند.

امیر سرداری افزود: تلاش می کنیم سال آینده سومین کارگاه آموزشی شبیه سازی سازمان ملل متحد در حوزه منابع طبیعی و جنگل ها برای دانش آموزان برگزار شود، زیرا منابع طبیعی و زیست محیطی از مسائل مهم در ایران و جهان است و از طرفی درک آن برای دانش آموزان راحت تر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید