Iranian Agriculture News Agency

کاشت ١٢١‌هزار نهال جوان در جواهرده




رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر: جواهرده به مرور زمان جنگل‌های مرغوبش را از دست داده‌ است مقدوری، کارشناس جنگلداری و مرتع: نگرانی از کاشت گونه‌های غیربومی در جنگل‌های هیرکانی بی‌مورد است

شهروند| ٦٣‌هزار نهال جوان درگوشه‌ای از جنگل‌های هیرکانی فرصت روییدن پیدا کردند. نهال‌هایی که هرکدام نماینده یک دوستدار محیط‌زیست شدند، در زمینی ١٠٠هکتاری در ارتفاعات جواهرده جان گرفتند و تا آخر دی‌ماه شمارشان به ١٢١‌هزار خواهد رسید. تازه‌ترین جنگلکاری در شمال کشور، با کمپین «یادگاری تو به زمین» درحال وقوع است تا به جای یادگاری نوشتن روی درخت، درختی روی زمین ماندگار بماند.
در ارتفاعات جواهرده در شهرستان رامسر مازندران، درخت‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ جایی دورتر از جنگل‌های راش ٤٠‌میلیون ساله خواهند رویید و هر درخت نماینده افرادی است که با پیوستن به کمپین، زمین‌های خالی جواهرده را پر کرده‌اند؛ منطقه‌ای درغرب مازندران که به تدریج جنگل‌های مرغوب خود را از دست داده بود و سازمان جنگل‌ها از‌سال ٦٨ کاشت جنگل را در آن آغاز کرد تا یادآور سرسبزی جنگل‌های باستانی هیرکانی باشد.
درشرایطی که مدیریت منابع طبیعی ٨٠‌درصد ایران را پوشانده، تنها از دست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برنمی‌آید، شرکت‌های تجاری هم برای کمک دست به کار شده‌اند. این‌بار همین جنگل‌کاری در جواهرده با مشارکت سازمان جنگل‌ها و یک شرکت تجاری عملی شده است؛ برنامه‌ای درغالب فرصتی برای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها درقبال جامعه.
٨٠‌هزار نفر مالک معنوی درختان
«٥٠‌درصد سوزنی‌برگ و ٥٠‌درصد پهن‌برگ کاشته می‌شود و گونه‌هایی مثل ون، گیلاس وحشی، پیسه‌آ، کاج سیاه، بلوط، افرا شیردار، گیلاس وحشی و گلابی وحشی را درخود دارد.» مهسا سرافرازی، مدیر پروژه‌ «یادگاری تو به زمین» دربخش موبایل سامسونگ است که این کار را داوطلبانه پذیرفته است. او که می‌گوید: در مدت دوماه راه‌اندازی کمپین ٨٠‌هزار نفر در آن شرکت کردند، هدف از این کار را مسئولیت درقبال ثروت‌های ملی می‌داند. به گفته او، درطول کمپین دو گروه از افراد ازجمله کاربران سامسونگ و سفیران داوطلب ویدیویی را درشبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و با این کار درختی به نام آنها یا عزیزانشان کاشته شد؛ درختانی که گواهی دیجیتال کاشت آن برای صاحبان معنویشان ایمیل شده تا هرکس از موقعیت مکانی و گونه درختی که به نامش کاشته، اطلاع داشته باشد. او می‌گوید که مالکیت مادی این درختان، برای منابع طبیعی نوشهر است و این شرکت تجاری متعهد شده تا در دو تابستان پیش‌رو آبیاری و واکاوی جنگل دست کاشت را به انجام برساند و بعد از اطمینان از پایداری درختان به منابع طبیعی تحویل بدهد. اکنون ثبت‌نام به پایان رسیده و کاشت درختان انجام شده است.
او درباره انجام درختکاری و کمک گرفتن از کارشناسان هم می‌گوید: «می‌خواستیم ایده‌مان را اجرا کنیم اما تخصص می‌خواست که درختان را کجا و چطور بکاریم و اصلا چه گونه‌ای بکاریم. سازمان محیط‌زیست ما را به سازمان جنگل‌ها معرفی کرد. آنها جنگل‌های حرای قشم، زاگرس، ارسباران و هیرکانی را پیشنهاد دادند اما درنهایت گفتند، پایداری کامل محیط‌زیستی لازم است و هیرکانی این پایداری را خواهد داشت. انتخاب گونه‌ها و محل کاشت آنها هم با آنها بود.»
جواهرده جنگل‌هایش را از دست داده بود
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دوسالی است که اجرای شعار مدیریت جامع منابع طبیعی را با کمک مردم آغاز کرده و انجام پروژه‌های مشارکتی با سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در راستای همین شعار است. جواد جلالی، رئیس اداره جنگلداری و پارک‌های اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر معتقد است؛ اجرای طرح‌های منابع طبیعی، اول با فرهنگ‌سازی ممکن است و گردشگرانی که هرساله میهمان رامسر می‌شوند، مخاطبان خوبی برای فرهنگ‌سازی هستند. او می‌گوید: «بازدید مردم از جواهرده باعث شده اینجا محل خوبی برای اجرای طرح‌های جنگلکاری باشد تا اهمیت این منابع برای مردم تصویر شود. ازطرفی سرعت تخریب جنگل‌های باستانی هیرکانی بیشتر از توسعه بود؛ چنان که به مرور زمان جواهرده جنگل‌های مرغوبش را از دست داده‌ بود. دور تا دور عرصه ارتفاعات جواهرده از سال‌های قبل نهال کاشته شد تا دیگر خالی نماند. اینجا مقر اصلی کنوانسیون رامسر است، به همین خاطر میزبان سازمان‌های مردم‌نهاد، بین‌المللی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی است.»
درختکاری ١٥ روز آینده به پایان می‌رسد
مجتبی خان‌نمکی، پیمانکار پروژه جنگل‌کاری مشارکتی «یادگاری تو به زمین» هم از پیشرفت ٧٠‌درصدی درختکاری خبر می‌دهد و می‌گوید: «تاکنون ٦٥‌هزار نهال جوان کاشته‌ایم، ٩٠‌هزار چاله کنده شد و ٧٥٠٠متر نیز فنس کشیده‌ایم. برنامه قرار بود زودتر از این تمام شود اما زمستان زودرس کار را متوقف کرد، حالا درختکاری در ١٥روز آینده به پایان می‌رسد و فازهای دوم و سوم پروژه هم در ٢‌سال آینده اجرا خواهد شد.»
اینطور که او می‌گوید، ون، افرا شیردار، گیلاس وحشی، گلابی وحشی و بلوط اوری به‌عنوان گونه‌های بومی هیرکانی و کاج سیاه و پیسه‌آ نیز جزو گونه‌های سوزنی‌برگ درعرصه کاشته شده‌اند.
نگرانی از بابت کاشت گونه‌های غیربومی در جنگل‌های هیرکانی از موضوعاتی است که حسین مقدوری،کارشناس جنگلداری و مرتع آن را بی مورد می‌داند و ادامه می‌دهد: «گونه سوزنی برگ این‌جا جواب خودش را داده. سوزنی برگ اگرچه غیربومی است اما با شرایط این‌جا خودش را وفق داده است. نهال‌ها را برای سازگاری با محیط از ارتفاعات بالا آورده‌ایم. اطمینان داریم که گونه‌ها به درستی انتخاب شده‌اند، اگر چنین نباشد خیلی زود از بین خواهند رفت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید