Iranian Agriculture News Agency

در نخستین کارگاه آموزشی کشت ذرت در تهران مطرح شد:

استفاده از ارقام زودرس به جای ارقام پرمحصول

نخستین کارگاه آموزشی کشت ذرت با حضور متخصصان این محصول و کشاورزان پیشرو استان تهران با همکاری بخش خصوصی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار شد.

استفاده از ارقام زودرس به جای ارقام پرمحصول


نخستین کارگاه آموزشی کشت ذرت با حضور متخصصان این محصول و کشاورزان پیشرو استان تهران با همکاری بخش خصوصی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز 16 دی‌ماه نخستین کارگاه آموزشی کشت ذرت با همکاری شرکت خصوصی توسعه کشت ذرت هامون برگ و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و با شرکت بیش از 150 نفر از کشاورزان پیشرو و کارشناسان کشت ذرت استان تهران برگزار شد.

عضو هیأت علمی و محقق گیاهان علوفه‌ای مرکز تحقیقات در این کارگاه آموزشی گفت: با توجه به اینکه خاک بیشتر مناطق استان درجه شوری بالایی دارد و این شوری موجب می‌شود تا بعضی از عناصر ضروری گیاه جذب نشود حتما باید از کودهای مناسب به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

به گفته بهنام زند، با توجه به اینکه ذرت در استان تهران بعد از برداشت گندم و جو کشت می‌شود و طول دوره رشد آن با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا کوتاه است، توصیه میشود به جای استفاده از ارقام پرمحصول از ارقامی استفاده شود که زودرس هستند و دوره رشد کوتاه‌تری دارند.

استاد دانشگاه‌های ترکیه نیز به عنوان سخنران در این کارگاه، ضمن انتقال دانش و تجربیات خود، جدیدترین متدهای کشت ذرت را به شرکت کنندگان گوشزد کرد.

محمد اوزوستون با معرفی کامل مورفولوژی و فیزیولوژی گیاه ذرت گفت: یکی از مهم‌ترین مراحل رشدی ذرت مرحله گرده افشانی ذرت است که در این مرحله باید آبدهی به مزرعه به مدت 10 روز ادامه یابد زیرا وجود رطوبت کافی در این مرحله باعث خواهد شد تا گرده افشانی به طور کامل انجام گیرد.

وی همچنین کود دهی در مرحله چهاربرگی را بسیار مهم شمرد و افزود: استفاده از علف‌کش تنها تا این دوره مجاز است و بعد از مرحله چهاربرگی نباید از علفکش استفاده کرد.

وی همچنین برای داشتن ارتفاع حداکثر بلال، کود دهی سرک در مرحله 8 برگی را مهم دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه تشکیل بلال در مرحله 10 برگی اتفاق می‌افتد و ریشک‌ها شروع به رشد می‌کنند کود دهی در مراحل 8 برگی مهم است.

این کارشناس ذرت از دیگر عوامل مهم در کشت ذرت و برداشت محصول خوب را شوری خاک عنوان کرد و گفت: ذرت گیاهی است که در درجه شوری صفر تا دو بهترین عملکرد را دارد و در درجات شوری بالاتر این عملکرد کاهش می‌یابد.

جواد حسن‌پور، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران نیز برگزاری چنین دوره‌هایی را بسیار سودمند عنوان کرد و گفت: این دوره‌ها با حضور کارشناسان مجرب و متخصص می‌تواند راهکارهای علمی و جدید در کاشت، داشت و برداشت محصولات را در اختیار کشاورزان قرار دهد./

V-951016-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید