Iranian Agriculture News Agency

نصب هولوگرام بر روی محصولات فرآوری شده زیتون

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران از آغاز طرح الصاق هولوگرام بر روی محصولات تولیدی روغن زیتون و زیتون پرورده خبر داد و گفت: این اقدام به منظور اطمینان بخشی به مصرف‌کنندگان و مقابله با عرضه محصولات تقلبی است.

به گزارش ایرنا از کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، محمدرضا هاتفی مینایی با اشاره به تماس‌های مکرر مصرف‌کنندگان با انجمن برای شناسایی روغن زیتون‌های مورد تایید انجمن، افزود: با توجه به عرضه روغن‌ زیتون، زیتون شور و پرورده غیر استاندارد در بازار و درخواست مصرف‌کنندگان برای معرفی محصولات مورد تایید انجمن، تصمیم گرفتیم تا با نصب هولوگرام‌های غیرقابل تقلید به مردم، محصولات دارای کیفیت را معرفی کنیم.
وی ویژگی هولوگرام مذکور را هفت رنگ و براق بودن آن دانست و افزود: بر روی هر هولوگرام کد شناسایی وجود دارد و شکل آن بیضی و تصویر دودست دوستی در میان آن قرار دارد که عبارت 'انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران' در بالا و پایین تصویر درج شده است.
به گفته وی، با توجه به اینکه در یک چاپخانه و با شماره رمز مخصوص به چاپ می‌رسد، امکان تقلید آن به طور تقریبی بعید خواهد بود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران تصریح کرد: یکی از وظایفی که از سوی وزارت صنعت، سازمان تعزیرات، سازمان استاندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران واگذار شده است، مبارزه با روغن‌های تقلبی است که خوب و موفق عمل کردیم و توانستیم مانع توزیع این نوع روغن‌ها را در بازار شویم.

** عرضه و مصرف روغن پومیس ممنوع است
وی به توزیع برخی روغن‌زیتون‌های ارزان خارجی در بازار که با عبارت «پومیس» (تفاله زیتون)مشخص شده‌اند، گفت: روغن پومیس از تفاله زیتون و با استفاده از حلال‌های صنعتی به دست می‌آید که مصرف این نوع روغن به دلیل سرطان زایی آن در کشور ممنوع است و مصارف آن باید تنها در بخش صنعتی انجام شود.
وی اضافه کرد: اما به دلیل ارزانی روغن پومیس برخی از مصرف‌کنندگان از روی ناآگاهی از این محصول استفاده می‌کنند به طوری که اگر روغن خام زیتون، لیتری چهار دلار باشد این نوع روغن تفاله زیتون حدود یک دلار قیمت دارد که نشان از عدم سلامت آن برای مصارف خوراکی است.

** تشخیص اصالت روغن زیتون وارداتی با کد 16 رقمی بهداشتی
این فعال اقتصادی در خصوص شیوه تشخیص روغن زیتون‌های وارداتی سالم گفت: هولوگرام انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون تنها بر روی تولیدات داخلی نصب می‌شود و مصرف کنندگان اگر تمایل داشته باشند که از روغن‌های وارداتی استفاده کنند نیز باید توجه داشته باشند روی برچسب نصب شده توسط وزارت بهداشت کدی 16رقمی وجود دارد که برای تشخیص اصالت کالا باید کد مورد نظر را از طریق سامانه ttac.ir پیگیری کنند.
** زیتون ایرانی ارگانیک تولید می شود
هاتفی مینایی به هموطنان توصیه کرد: از روغن زیتون ایرانی که جزء بهترین‌ها در جهان است استفاده کنند زیرا در تولید میوه زیتون کشورما از سم و کود استفاده نمی‌شود و روغن زیتون ایرانی به طور کامل ارگانیک است و در دنیا نیز بازار خوبی برای محصولات ارگانیک وجود دارد.
وی همچنین از مردم خواست هنگام خرید به پروانه وزارت بهداشت که در زیر نشان «سیب سلامت» درج شده، علامت استاندارد، نشانی کارخانه تولیدکننده و هولوگرام انجمن توجه داشته باشند و برای اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با تلفن انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران به شماره 02188954370 تماس حاصل کنند.
به گزارش ایرنا، روغن زیتون بکر یکی از خالص ترین و سالم ترین روغن های موجود است که به علت محتوای اسید اولئیک (Oleic acid) از سیستم قلب و عروق حفاظت و به دلیل وجود ویتامین های A و D و E و سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند و کلسترول بد را پایین و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.
روغن زیتون فوق بکر از قابل هضم ترین روغن هایی است که فاقد هرگونه اسیدهای چرب ترانس می باشد.
سرانه مصرف روغن زیتون در ایران بین 200 تا 220 گرم درحالی که سرانه مصرف این روغن در برخی کشورهای جهان سالیانه بین 24 تا 27 کیلوگرم است.
براساس مصرف سرانه ما سالیانه به بیش از 15 هزارتن روغن زیتون نیاز داریم که حدود 2 تا 5 هزارتن آن در داخل کشور و بین 5 تا 7 هزارتن آن از طریق واردات و بخشی نیز از طریق قاچاق تامین می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید