Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی 2 هزار میلیارد ریال مشوق صادرات محصولات دامی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور تشویق تولید کنندگان به صادرات امسال دو هزار میلیارد ریال برای مشوق های صادراتی پیش بینی شده است تا کارخانه ها بتوانند تولیدات خود را صادر کنند.

به گزارش ایرنا حسن رکنی روز پنجشنبه در همایش بررسی مشکلات تولید کنندگان بخش دام و طیور شهرستان نهاوند افزود: با سیاستهایی که از سه سال پیش در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت شرایط خوبی بر بخش تجارت حوزه کشاورزی حاکم شده است.
وی افزود: تا سه سال پیش تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی منفی 81 هزار میلیارد ریال بود که با اجرای سیاستهای صادراتی این رقم در سال گذشته به کمتر از منفی 35 هزار میلیارد ریال رسید و پیش بینی می شود که با تداوم حمایت دولت صادرات رونق بیشتری گرفته و واردات کاهش یابد و در مجموع معدل کشاورزی خوب می شود.
رکنی مشوقهای صادراتی را در این زمینه اثر گذار دانست و گفت: به منظور توسعه صادرات به کشورهای روسیه و آسیا هر کس به هر اندازه به این کشورها صادرات داشته است بر اساس میزان صادرات خود مشوق دریافت نموده و در سایر کشورها نیز بدنبال این بوده ایم تا با فراهم کردن زمینه صادرات تولید کنندگان بزرگ بتوانند صادرات خود را به این مناطق ارسال نمایند.
وی افزود: سال گذشته 930 هزار تن تولید تخم مرغ در کشور داشتیم که 10 درصد این تولید صادر گردید و امسال نزدیک به 40 هزار تن تخم مرغ و نزدیک به 50 هزار تن مرغ نیز صادر شده که لازم است برای توسعه آن بیشتر توجه شود .
وی اظهار کرد: در زمینه گوشت مرغ حدود دو هزار و 100 تن تولید با سرانه تولید 26 کیلوگرم در کشور داریم که از این میزان تولید 70 تا 80 هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است.
وی گفت: سرانه تولید گوشت مرغ در دنیا 13 کیلوگرم و در کشور ایران 26 کیلوگرم می باشد که در رده بندی جهانی ما از نظر تولید هفتمین کشور دنیا هستیم و از نظر مصرف نیز گرایش زیادی به مصرف گوشت مرغ پیدا کرده ایم .
رکنی، توسعه صادرات گوشت مرغ را نیازمند توجه به خواست کشورها عنوان کرد و گفت: برای توسعه صادرات مرغ باید محصولی را تولید کنیم که مورد نیاز کشورهای دیگر باشد که در این زمینه لازم است تولید به صورت مرغ سایز و استاندارد و زیر 2 کیلوگرم باشد تا مورد توجه کشورهای دیگر به ویژه همسایه های ما قرار گیرد .
وی مازاد تولید مرغ را یکی از مشکلات کنونی این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به صدور پروانه های زیادی که در گذشته صادر شده در بخش طیور با این زیر ساختی که داریم توانایی تولید گوشت مرغ به میزان 50 درصد ظرفیت فعلی وجود دارد و می توانیم 500 هزار تن را سالانه به تولید کشور اضافه نمائیم لذا بخشی از محصول باید صادر شود که در این زمینه لازم است مطابق با نیاز و خواست کشورها مرغ خود را تولید کنیم .
معاون وزیر جهاد در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات تولید شیر در کشور اشاره کرد و گفت: در 2 سال گذشته یک چالش جدی در بحث شیر در دنیا بوجود آمد که باعث شد قیمت شیر به طور معنا داری کاهش یابد که این مساله به سایر فراورده های شیر مانند کره نیز سرایت کرده بود .
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر از فراورده های شیر سالانه 600 هزار تن محصول به 30 کشور دنیا صادر می کنیم و با توجه به بحثهای جدی که بین ایران و روسیه بوجود آمده پیش بینی می شود شرایط صادرات ما بهتر از گذشته شود اما در عین حال ما باید بازارهای فروش جدید و گسترده تری را برای صادرات محصولات خود ایجاد نمائیم .
وی با بیان اینکه شرایط امروز لبنیات و شیر کشور جای شکر گذاری دارد گفت: تا حدود 2 دهه قبل شیر در فروشگاهها سهمیه ای بود و پنیری که در اختیار مصرف کننده قرار داشت به پنیر گچی معروف بود اما امروز تنوع محصولات لبنی و شیر در فروشگاهها وجود دارد و وضعیت آن با گذشته قابل مقایسه نمی باشد .
شهرستان نهاوند از مهمترین شهرهای استان همدان در زمینه تولیدات دامی و طیور است به گونه ای که 20 درصد گوشت قرمز و همچنین 20 درصد صنایع تبدیلی مواد لبنی مربوط به شهرستان نهاوند می باشد.
این شهرستان در 420 کیلومتری جنوب غرب تهران و 105 کیلومتری استان همدان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید