Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

سیستم جدید آبیاری با کمک چین در شالیزارهای ایران پیاده‌سازی می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای پروژه‌های مشترک سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که اکنون توانسته‌ایم در شرایط پس از اجرای برجام با برخی کشورهای اروپایی وارد مذاکره شویم همچنین فعالیت خود را با کشور چین آغاز و انتقال تکنولوژی انجام داده‌ایم.

سیستم جدید آبیاری با کمک چین در شالیزارهای ایران پیاده‌سازی می‌شود


معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به همکاری ایران و چین برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور همراه با انتقال تکنولوژی، گفت: سیستم نوین آبیاری تیپ (نواری) برای نخستین‌بار برای آبیاری شالیزارهای کشور به مرحله اجرایی رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، علی‌مراد اکبری امروز در آیین گشایش نخستین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و سیستم‌های نوین آبیاری و صنایع وابسته افزود: به ازای هر هکتار اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور، حدود چهارهزار و 400 مترمربع آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم 90 درصد ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و تحت فشار را در کشور تولید کنیم و تنها برای بخش اندکی از لوازم هوشمند و قطره‌چکان‌های خاص که با فناوری‌های نوین روز تولید شده‌اند واردات داریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای پروژه‌های مشترک سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که اکنون توانسته‌ایم در شرایط پس از اجرای برجام با برخی کشورهای اروپایی وارد مذاکره شویم همچنین فعالیت خود را با کشور چین آغاز و انتقال تکنولوژی انجام داده‌ایم.

اکبری عنوان کرد: با همکاری یک شرکت چینی کارخانه مشترکی در ایران تأسیس شده تا بتوانیم تجهیزات آبیاری نوین با تکنولوژی روز دنیا را تولید کنیم.

وی یادآور شد: با شرکت چینی برای نخستین‌بار در ایران سیستم آبیاری تیپ (نواری) را برای محصول برنج تست و اجرا می کنیم.

اکبری تأکید کرد: این اقدام باهدف کاهش شدید مصرف آب در کشور تا انتهای برنامه ششم مدنظر است؛ به‌طوری‌که برنامه‌ریزی شده طی این مدت 11 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی کشور صرفه‌جویی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برای اجرای هر هکتار از سیستم‌های نوین آبیاری حدود 10 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که در برنامه ششم مصوب شده است که حداقل 85 درصد از اعتبارات مورد نیاز اجرایی طرح توسط دولت و به‌صورت یارانه و بلاعوض تأمین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره همکاری مشترک ایران و چین در بخش سیستم‌های نوین آبیاری، اظهار داشت: در قراردادی که با شرکت چینی منعقد شده است به میزان یک میلیون و 550 هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار داده است.

اکبری همچنین گفت: درسال 95 دولت برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار 200 هزار هکتار برنامه‌ریزی داشت، اما تا به امروز 43 هزار هکتار آن به مرحله اجرایی رسیده و 67 هزار هکتار در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال جاری 100 هزار هکتار از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری عقب هستیم که دلیل این امر تخصیص دیرهنگام اعتبارات است.

اکبری در ادامه افزود: در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است که سالانه شش‌هزار هکتار برای توسعه روش‌های نوین آبیاری، سطوح آبگیری و آب‌بندان به مرحله اجرا درآوریم./

S-951017-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید