Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

3400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه های نیمه فعال کشاورزی پرداخت شد

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 10 هزار و 472 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی حائز شرایط با ثبت نام در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به دریافت 3 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی شدند.

3400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه های نیمه فعال کشاورزی پرداخت شد

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 10 هزار و 472 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی حائز شرایط با ثبت نام در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به دریافت 3 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی شدند.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، محمد خالدی با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: سامانه بهین یاب در راستای طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد به منظور رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده که با پی گیری های وزارت جهاد کشاورزی و همراهی اعضای کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید موافقت شد واحدهای تولیدی این بخش نیز در سامانه مذکور برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت نام کنند.
وی با بیان این که 70 درصد تسهیلات پرداختی به بنگاه های تولیدی نیمه فعال کشاورزی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است، اظهار داشت: سایر بانک ها نیز در این راستا باید همکاری بیشتری با بخش کشاورزی داشته باشند.
خالدی افزود: بعد از بانک کشاورزی، بانک های ملت و ملی هر کدام 7 تا 8 درصد و بانک های سپه، صادرات، توسعه تعاون، تجارت و رفاه کارکنان هر کدام 2 تا 3 درصد از کل تسهیلات را به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط کشاورزی پرداخت کرده اند.
وی اذعان داشت: سهم مشارکت بانک های خصوصی در ارایه این تسهیلات به واحدهای غیر فعال و نیمه فعال کشاورزی صفر بوده است.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به این که به دلیل انباشت متقاضیان، امکان تامین مالی این واحد های تولیدی از طریق بانک کشاورزی به تنهایی امکان پذیر نیست، بانک مرکزی بنا به ماده (47) قانون رفع موانع تولیدی رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که تمام بانک های غیر تخصصی را موظف کرده سهمی از تسهیلات اعطایی خود را معادل سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی به این بخش اختصاص دهند، با ابلاغ نامه ای در مهر ماه امسال از بانک های غیر تخصصی خواسته بنگاه های کوچک و متوسط کشاورزی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط پذیرش و بررسی شوند.
وی تصریح کرد: از 39 هزار بنگاه کوچک و متوسط تولیدی نیمه فعال کشاورزی که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند تاکنون 19 هزار و 215 بنگاه به تایید کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولیدی رسیده و به بانک ها معرفی شدند که از این تعداد 55 درصد معادل 10 هزار و 472 بنگاه موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
خالدی ادامه داد: در سال 95 نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط به منظور افزایش تولید و اشتغال اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون 13 هزار میلیارد تومان از طریق بانک ها پرداخت شده است.
وی سهم بنگاه های کوچک و متوسط کشاورزی از تسهیلات بانکی پرداختی را 25 درصد معادل 3 هزار و 400 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر سهم صنایع تبدیلی و تکمیلی که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده اند را به این مبلغ اضافه کنیم، میزان تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی به بیش از 30 درصد از کل تسهیلات می رسد.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخی از استان ها ظرفیت بالایی برای جذب تسهیلات در واحدهای راکد و نیمه فعال دارند، به طوری که بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط کشاورزی در استان های جنوب کرمان، خراسان شمالی بالای 60 درصد و استان های ایلام و کردستان بیش از 50 درصد تسهیلات بانکی را جذب کرده اند.
وی درباره شرایط دریافت تسهیلات بانکی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: بر اساس دستورالعمل این طرح، بنگاه های کوچک و متوسط نیمه فعال که ظرفیت پایداری و بازار فروش برای تولیدشان دارند و همچنین طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد می توانند برای برای اخذ تسهیلات بانکی اقدام کنند.
خالدی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر چگونگی مصرف تسهیلات بانکی توسط بنگاه های تولیدی نظارت خواهد کرد./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید