Iranian Agriculture News Agency

با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات میوه کاری شهر رم برگزار شد:

کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) در استان البرز

در کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) تلاش می شود باغداران و محققان با تغییر سیستم هرس در درختانی که برای سال های طولانی هرس قدیمی دریافت کرده اند و باردهی کمی دارند، با انجام هرس نوین اصلاح و بهینه سازی شوند.

کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) در استان البرز

کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) در استان البرز با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات میوه کاری شهر رم برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، رئیس پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی هدف از اجرای دوره آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) را اصلاح هرس سنتی درختان میوه هسته دار و دانه دار دانست و گفت: در این دوره تلاش می شود باغداران و محققان با تغییر سیستم هرس در درختانی که برای سال های طولانی هرس قدیمی دریافت کرده اند و باردهی کمی دارند، با انجام هرس نوین اصلاح و بهینه سازی شوند.

عبدالهی بیان داشت: مهم ترین دستاورد این عمل اقتصادی تر کردن تولید در سطح باغات استان خواهد بود که این امر به دو طریق ساده تر کردن عملیات نگهداری و هرس و در نتیجه کاهش هزینه و دیگر اینکه با افزایش عملکرد در باغ، نسبت هزینه نهاده به سود برداشت شده از باغ افزایش و در نتیجه آن در صورتی که میوه قیمت پایین تری داشته باشد، برای تولید کننده صرفه اقتصادی بالاتری خواهد داشت.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی دیوید نری یک مرتبه در باغ حضور پیدا کرد و یک درخت را به عنوان نمونه هرس نمود که صاحب باغ با الگو برداری از نمونه هرس شده یک قطعه باغ را در سال ۲۰۱۶ به شیوه نوین و معرفی شده هرس کرد که نتیجه این عمل به گفته این فرد، بهتر شدن سایز میوه ها، ساده تر شدن انجام هرس، پایین آمدن ارتفاع درخت و در نهایت حدوداً دو برابر شدن مقدار عملکرد باغ بود.

در این برنامه آموزشی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز گفت: با توجه به مزیت های نسبی تولید محصولات باغبانی در استان، یکی از سیاست های این معاونت در بخش باغبانی ارتقاء جایگاه این بخش با توجه به پتانسیل های موجود در سطح استان است.

تاج الدینی افزود: اصلاح باغات میوه خصوصاً باغ های مسن به روش های نوین که در کشور های پیشرفته از آن استفاده می شود، می تواند در اقتصادی تر شدن و بالا بردن راندمان تولید بسیار مؤثر باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز در حاشیه این دوره آموزشی گفت: با انجام روش های نوین هرس، عملکرد باغات افزایش می یابد و در نتیجه بهره وری از آب مصرفی در میزان تولید بهینه می شود. در این برنامه آموزشی سعی شده جمعی از بهره برداران و تولید کنندگان محصولات باغی و متخصصان صاحب نظر در رشته باغبانی از روش های نوین هرس روز دنیا آگاهی یابند.

کیانفر وریج کاظمی یکی از راه های رسیدن به اهداف اقتصادی و حفظ اراضی باغی را انتقال
یافته های جدید علمی و فنی به باغداران عنوان کرد.

کارگاه آموزشی روش های نوین اصلاح باغ (هرس) با حضور استاد دیوید نری رئیس مؤسسه تحقیقات میوه کاری شهر رم، عبدالهی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با محوریت پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مدیران، کارشناسان و متخصصان باغبانی در یکی از باغات این استان برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید