Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

وضع شوری آب در یزد هر روز بدتر می‌شود/ نیمی از اعتبار مصوب تخصیص یافته است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در هشت هزار هکتار از اراضی استان 56 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تصویب شده است.

وضع شوری آب در یزد هر روز بدتر می‌شود/ نیمی از اعتبار مصوب تخصیص یافته است

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با ایانا گفت: مشکل شوری آب در استان مانع بزرگ پیشروی فعالیت‌های کشاورزی است و وضع هر روز بدتر می‌شود.

سیدعلی مصطفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: از 120 هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد، 60 هزار هکتار مستعد اجرای طرح آبیاری تحت فشار است که تاکنون 18 هزار هکتار از این اراضی مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

وی بیان کرد: امسال قرار است در هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار اجرا شود که تاکنون در 700 هکتار به‌طور کامل اجرا و تحویل شده و یک‌هزار و 200 هکتار نیز در مرحله اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در هشت هزار هکتار از اراضی استان 56 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و تصویب شده است. از این میزان اعتبار، تاکنون شش میلیارد و 300 میلیون تومان از اسناد خزانه از محل بند "د" و اخیراً نیز 18 میلیارد و 900 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی برای استان تخصیص یافته و پرداخت شده است. به عبارت دیگر، حدود نیمی از اعتبار مصوب تخصیص یافته است.

مصطفوی با اشاره به شیوه‌های آبیاری در اراضی کشاورزی استان یزد عنوان کرد: 90 درصد شیوه آبیاری اراضی آبی استان به‌صورت موضعی و قطره‌ای بوده است که به باغ‌های استان اختصاص دارد و 10 درصد باقیمانده هم شامل آبیاری به روش بارانی می‌شود که برای اراضی گندم، جو و یونجه اختصاص دارد.

وی عمده باغ‌های استان را پسته، زردآلو، انار، بادام و گردو اعلام کرد و افزود: برای آبیاری این باغ‌ها از شیوه آبیاری موضعی استفاده می‌شود که تاکنون در حدود 400 هکتار از باغ‌ها که عمدتاً باغ پسته است، به مرحله اجرا درآمده است. در این نوع آبیاری در هر هکتار چهارهزار و 500 مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود، حداقل 30 درصد افزایش عملکرد دارد، 20 درصد صرفه‌جویی انرژی و سهولت آبیاری و کاهش هزینه کارگری و به‌صورت اتوماسیون و هوشمندسازی کار می‌کند و همزمان می‌توان عملیات باغبانی با کود آبیاری کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه امسال عملیات تجهیز و نوسازی اراضی در استان اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: برای اجرای عملیات تجهیز و نوسازی مدرن، 40 هکتار از اراضی در سال گذشته، مبلغ 150 میلیون تومان از اسناد خزانه و از محل بند "د" به‌منظور پرداخت دیون به پیمانکاران پرداخت شد. همچنین از همین محل یک میلیارد و 250 میلیون تومان برای پرداخت دیون مطالعات قنوات، 600 میلیون تومان برای عملیات آب و خاک (انتقال آب با لوله، احداث جاده بین مزارع، ساخت جاده دسترسی) به شرکت‌های تعاونی تولید استان پرداخت شد.

مصطفوی با اشاره به خشکسالی 17، 18 ساله استان یزد یادآور شد: متوسط بارندگی در استان از 110 میلی‌متر به 83 میلی‌متر در سال کاهش یافته است، بیشتر قنوات استان با کاهش شدید آبدهی روبه‌رو بوده و تعداد زیادی هم خشک شده است. سالانه 120 حلقه چاه به جابه‌جایی تبدیل می‌شود یا کشاورزان مجبور می‌شوند کف‌شکنی کنند؛ به‌طور کلی مشکل شوری آب در استان مانع بزرگ پیشروی فعالیت‌های کشاورزی است و وضع هر روز بدتر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به راه کارهایی که می‌توان با خشکسالی مقابله کرد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت استان یزد گیاهانی باید کشت شود که به شوری آب مقاوم باشند. طی چند سال گذشته چند تن از کشاورزان که وضعیت مالی خوبی دارند، به خرید دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن روی آروده‌اند. این دستگاه می‌تواند حدود 80 لیتر آب را در ثانیه تصفیه کند. قیمت هر دستگاه بسته به کوچکی و بزرگی حجم میزان تصفیه آب از یک تا دو میلیارد تومان هزینه دربر دارد./

A-951018-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید