Iranian Agriculture News Agency

افزایش صادرات گل رواندا؛

رواندا به اروپا گل صادر می‌کند

انتظار به پایان رسیده است. پس از گذراندن بیش از سه سال از برنامه‌ریزی صادرات گل رز ازپارک گل گیشاری "Gishari Flower Park" در منطقه رومگنا" Rwamagana" رواندا، حالا رواندا به افزایش قابل توجه تولید گل دست یافته، به‌طوری‌که محموله‌های گل را به بازار کلیدی اروپا صادر می‌کند.

رواندا به اروپا گل صادر می‌کند


انتظار به پایان رسیده است. پس از گذراندن بیش از سه سال از برنامه‌ریزی صادرات گل رز ازپارک گل گیشاری " Gishari Flower Park " در منطقه رومگنا" Rwamagana " رواندا، حالا رواندا به افزایش قابل توجه تولید گل دست یافته، به‌طوری‌که محموله‌های گل را به بازار کلیدی اروپا صادر می‌کند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت allafrica ، پروژه تحت عنوان Bella Flowers که تولید در ماه جولای آغاز شد، بیش از 1.7 میلیون ساقه گل رز در طی ماه گذشته روانه بازار کرده است، این در حالی است که مقامات گفته اند، در حال حاضر تنها شش هکتار از پارک به تولید گل اختصاص دارد.

به گفته Aurore Umubyeyi ، رئیس اجرایی Bella Flowers ، انتظار می رود که سالانه از مزرعه گل 35 هکتاری، حداقل 44 میلیون شاخه گل به ارزش 5.3 میلیارد فرانک رواندا به دست آید.

او گفت: "بیش از 65 درصد از گل رز تولیدی تا کنون از طریق بازار گل جهان در هلند به اروپا صادر شده است."

رئیس اجرایی Bella Flowers گفت: "از اهداف این شرکت این است، تا بازارهای دیگر در خارج از اروپا، آسیا و آفریقا را در دستور کارقرار دهد. ما نمونه هایی برای آزمایش بازار به ژاپن فرستادیم، همچنین قرار است به برخی کشورهای آفریقایی مانند غنا برای این ماه برخی از نمونه ها را بفرستیم تا ببینیم بازار چگونه پاسخ می‌دهد."

وی اشاره کرد، آن ها در حال حاضر صادرات پنج رقم گل رز دارند، اما در آینده ای نزدیک این میزان تا 15 رقم افزایش می یابد. همچنین فعالیت این پارک به طور عمده روی پرورش گل رز خواهد بود.


اهداف صادرات

به‌عنوان بخشی از تلاش برای ارتقای صادرات، رواندا می خواهد تا پایان امسال (2017) به دو برابر صادرات گل دست یابد.

هیأت صادرات کشاورزی NAEB) ) (1) ، در حال همکاری با سرمایه گذاران و صادرکنندگان برای افزایش صادرات است. دولت در نظر دارد به افزایش تولید گل تا 44 هزار تن در سال، ایجاد 140 میلیون دلار صادراتی تا سال 2020 دست یابد.

با توجه به گزارش مربوط به توسعه گل در رواندا از سوی هیأت صادرات کشاورزی ( NAEB ) برای سال 2013 در بخش گل پیش بینی شد که 220 میلیون دلار (166.1 میلیارد فرانک رواندا) تا امسال برای رواندا به همراه داشته باشد.

چراکه بخش پرورش گل از سوی دولت به عنوان یک بخش که به سرعت می تواند در بهبود درآمد حاصل از صادرات نقش داشته باشد، در نظر گرفته شده بود.

همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد رواندا و محیط کسب و کار خوب، این بخش می تواند پتانسیل رشد خوبی را داشته باشد.

این درحالی است که صنعت گل محلی با نرخ رشد حدود پنج درصد در سال های گذشته بوده که برای افزایش رشد در مناطقی که رشد کمتری دارند، NAEB قصد دارد برای افزایش تولید، به جذب سرمایه گذاران بیشتری روی آورد.

کشور در حال حاضر در نظر دارد، از امسال به توسعه 650 هکتار گل و سایت های مناسب که از سوی NAEB شناسایی شده، اقدام کند. این طرح بخشی از استراتژی دولت برای افزایش تولید این بخش، حجم صادرات و درآمد است.

NAEB ، در حال حاضر نقشه برداری زمین ها را که مناسب برای باغبانی است، انجام می دهد و این هیات در نظر دارد تا سال 2018، در مجموع دوهزار هکتار به تولید برای صادرات اختصاص دهد.

Umubyeyi گفت: "دولت برای تقویت کسب و کار گل در کشور، با طراحی بسته‌های سرمایه گذاری جذاب به دنبال جذب سرمایه گذاران بیشتری به این بخش است. انتظار می رود که این بخش، پس از سال ها، با توجه به چالش های مختلف، از جمله کمبود تخصص لازم، سرمایه و هزینه های زیاد حمل و نقل بالا که با رکود رو به رو بود، بتواند دوباره فعال شود."


سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت، مهارت‌ها

Umubyeyi یادآور شد: "همچنین این بخش به سرمایه گذاری برای توسعه نیروی کار ماهر محلی و همچنین پرداختن به موضوع هزینه های زیاد حمل و نقل بالا نیاز دارد."

وی گفت: "هزینه حمل و نقل هنوز هم بالا است و با توجه به این واقعیت که ما با استفاده از هواپیماهای مسافربری، گاهی اوقات نمی توانیم فضای مناسب را تامین کنیم و با توجه به وجود صادر کنندگان میزان بار با افزایش رو به روست، بنابراین نیاز به تعامل خطوط هوایی برای باز کردن گزینه های مربوط به پروازهای باری وجود دارد."

این در حالی است که کارشناسان صنعت معتقدند، این کشور با داشتن زیرساخت های مناسب، پرسنل ماهر و انگیزه، دارای پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یک صادر کننده کلیدی گل را دارد.

شونگو هارادا " Shungo Harada "، مدیر اجرایی بلوم هیلز رواندا، یک شرکت صادرات گل ژاپنی مستقر درمنطقه Musanze ، از کشاورزان خواست تا به شناسایی انواع گونه ها به منظور رقابتی کردن اقدام کنند.

هارادا گفت: "آنچه مهم است که کشور به سرمایه گذاری و پژوهش در ارقام و انواع مختلف گل به عنوان یک جزء کلیدی برای رقابتی تر کردن این بخش در رواندا اقدام کند. " هارادا خواستار استقرار زیرساخت های مناسب در محل در امتداد زنجیره ارزش، به خصوص امکانات برای تشویق تولید و ارزش افزوده شد.

وی همچنین گفت: "مشارکت بخش دولتی و خصوصی مسئله ای ضروری برای افزایش سرمایه گذاری در صنعت گل هستند."

هارادا از کشاورزان و صادر کنندگان خواست تا با استفاده از فصل زمستان به عنوان بازارهای کلیدی برای به حداکثر رساندن تولید و سود خود استفاده کنند. چراکه این زمانی است که گل در سراسر جهان دارای قیمت خوبی است.

وی افزود: "از طریق انجمن های کشاورزان می توان به کاهش هزینه های عملیات و به حداکثر رساندن سود دهی به کشاورزان و صادرکنندگان کمک کرد."

Donatille Nibagwire ، مدیر اجرایی FLORIS ، یک شرکت صادرات باغبانی مستقر در کیگالی، گفت: "پرداختن به چالش های خدمات و حمل و نقل می تواند تاثیر چند برابر بر روی این بخش داشته باشد."

وی اشاره کرد که هزینه های حمل و نقل صادرات محصولات باغبانی همچنان بالا است که روی رقابت ما تاثیر می گذارد./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- National Agricultural Export Development Board : هیأت توسعه صادرات کشاورزی رواندا که توسط وزارت کشاورزی و منابع حیوانی به ثبت رسیده است و از جمله فعالیت ها ی آن می توان به تدوین سیاست و استراتژی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و دامی و حمایت از پژوهش در این زمینه اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید