Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد:

60 هزار تن گندم برای صادرات در بورس کالا عرضه شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه60 هزار تن گندم تولیدی استانهای ایلام، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان که مازاد بر نیاز داخلی است، در بورس کالا جهت صادرات به خارج کشور خبر داد.چنانچه گندم های عرضه شده در بورس به فروش نرود، از طریق مزایده بین المللی یا تهاتر به صادرات گندم یا آرد آن اقدام می شود .

60 هزار تن گندم برای صادرات در بورس کالا عرضه شد



مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه60 هزار تن گندم تولیدی استانهای ایلام، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان که مازاد بر نیاز داخلی است، در بورس کالا جهت صادرات به خارج کشور خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ علی قنبری در گفتگوی زنده با شبکه خبر سیما گفت: با توجه به رسیدن به دستاورد بزرگی چون خودکفایی در تولید گندم، امسال مجوز صادرات 3 میلیون تن گندم مازاد مصرف به کشورهای دیگر را دریافت کرده ایم که صدور این مقدار گندم 600 میلیون دلار ارزآوری برای کشور در پی دارد.

قنبری افزود: ما از طریق بورس کالا و مزایده بین اللملی اقدام به عرضه و فروش گندم دروم و گندم معمولی می کنیم اما به دلیل ارزش افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال، اولویت ما با عرضه آرد می باشد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه مقدمات کار فراهم شده اظهار کرد: امروز 60هزارتن گندم معمولی را که مناسب خبازی ها است و تبدیل به آرد می شود، در بورس کالاعرضه کرده ایم که تاکنون حدود 8000 تن آن به فروش رفته است.

وی هدف اصلی عرضه گندم در بورس کالا را صادرات این محصول به خارج از کشوراعلام کرد.

دکتر قنبری با اشاره به اینکه کشور به جرگه صادر کنندگان گندم و آرد در دنیا پیوسته است، تصریح کرد: با عرضه گندم و آرد در بورس کالا نه تنها شفافیت در معامله بین خریدار و فروشنده ایجاد می شود، بلکه در بازار نیز رقابت منظم بین خریداران ایجاد خواهد شد.

معاون وزیرجهادکشاورزی‌ قیمت پایه عرضه ی گندم در بورس کالا را 7100 ریال اعلام کرد و گفت: گندم ها به قیمت 710تومان در بازار داخلی و درب سیلوها و گندم دروم نسبت به تناژ صادرات به قیمت های بین المللی 240 و 230 دلار قیمت گذاری شده است.

قنبری در خصوص شرایط خرید و فروش گندم وآرد در بورس کالا گفت: هرکسی که مایل به صادرات گندم یا آرد باشد، می تواند انواع گندم معمولی یا دروم را در قالب گندم ویا آرد در بورس خریداری و صادر کند .

قنبری اعلام کرد: چنانچه گندم های عرضه شده در بورس به فروش نرود، از طریق مزایده بین المللی یا تهاتر به صادرات گندم یا آرد آن اقدام می کنیم.

وی در خصوص تامین گندم مصرف داخلی تشریح کرد: گندم برای مصرف داخلی به وفور وجود دارد و به نانوایی های یارانه بگیر که 85 درصد نانوایی های کشور هستند، به قیمت 665 تومان و برای واحدهای آزادپز با قیمت900 تومان عرضه می شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پایان قیمت عرضه گندم در بخش صنف و‌ صنعت را نیز900 تومان در هر کیلو و قیمت عرضه گندم دروم برای تولید ماکارونی و پاستا را 936 تومان اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید